Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-03, 20:21
Medlem
Hittad en artikel om att en ordningsvakt i fjällvärlden haft en riktigt dåligt kväll, hittade ingen tråd så någon som vet vem vakten är?
Eventuellt skett i Åre?

En ordningsvakt har under fredagen dömts till 1,5 års fängelse efter att han gjort sig skyldig till grov misshandel.
En man som arbetar som ordningsvakt har misshandlat kroggäster på en restaurang i fjällvärlden på nyårsafton 2018. Nu har mannen dömts för brottet till 1,5 års fängelse.

Mannen och två andra ordningsvakter stod åtalade för att ha fängslat och slagit tre kroggäster medan de ska ha hållits fast. Men det var endast en av ordningsvakterna som dömdes för brottet.
Den dömda ordningsvakten döms även för ytterligare en misshandel som ägde rum vid ett annat tillfälle.

Åklagaren yrkade på 1,5 års fängelse och tingsrätten slog fast det.

Mannen ska betala totalt 28 000 kronor i skadestånd till de tre målsägande.
Citera
2022-06-03, 20:31
Medlem
Eftersom du inte bifogat någon länk i trådstarten är det lite oklart vilket fall du syftar på, men jag gissar att det handlar om detta fall:

https://nyheteridag.se/plus/helvetet...akternas-vald/ (bakom betalvägg, men ingressen kan läsas utan inloggning)

Om vi nu syftar på samma fall, så blev jag också nyfiken på att få reda på mer om detta. Jag sökte, men hittade ingen tråd här på Flashback.

Nyheter Idag skriver i ingressen att det handlar om Östersund, men du kan förstås ha rätt i att brottet kan ha skett i Åre. (I så fall är väl Östersund närmaste tingsrätt.)

Hoppas någon kan bidra med mer fakta.
Citera
2022-06-03, 20:51
Medlem
Efter att ha varit i den branschen till och från under 4 år kan jag bekräfta allas fördomar med att 85% av Sveriges krog-OV's är ''dirty'', resterande 15% är paragraf-ryttarna som slickar polisens röv i hopp om att få vara en i gänget och tar sig själv på liiite för stort allvar. I mitt fall var det för att dryga ut studentkassan på arbetstider som passade mig, och även få vara med där det händer lite och även få betalt. Kanske inte heller så förvånande med tanke på att bokstavligen hela krog-branschen är dirty.

Med det sagt var jag inte heller direkt någon duvunge när jag jobbade, det funkar inte i den miljön, men jag var alltid fair. Även om gäster med all rätt får tycka att vakter beter sig fittigt går det inte att förklara för en person som inte jobbat som vakt i den miljön vilket jävla speciellt jobb det är, det är även otroligt mycket som händer som inte andra gäster ser, utan dom ser bara vaktens ''våldsamma'' ingripande.

Skulle jag räkna upp gångerna jag blivit attackerad enbart av att be en alldeles för full person gå hem skulle jag tappa räkningen, lägg även till dödshot, dödshot mot din familj, knivar och andra vapen osv. Enbart och åter enbart skit kastat mot dig, kvällarna i ända.

Men som sagt är det otroligt mycket nötter i den branschen som är rentav olämpliga för jobbet, och eftersom jag strävar efter så lite stress i mitt liv som möjligt är det inget arbete jag kommer återvända till. Svarar dock gärna på frågor om nån är lite sugen på behind-the-scenes..
Senast redigerad av cataniaa 2022-06-03 kl. 21:08.
Citera
2022-06-03, 21:04
Medlem
vakter borde kunna slå skitstövlar lagligt
Citera
2022-06-04, 03:01
Medlem
Ordningsvakter är allt som oftast riktiga svin, maktmissbrukande människor.
Citera
2022-06-04, 03:14
Medlem
Om vaktjäveln fick ett och ett halvt år, så betyder det i realiteten att han gjort sig förtjänt av minst det dubbla i min bok. Helst borde BO arrangera en "olycka" åt honom inne i buren också. GM:s kumpaner som gick fria skulle det vara belöningar utfästa på.
Skyldiga? Så klart.
Citera
2022-06-04, 04:26
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
vakter borde kunna slå skitstövlar lagligt

Och civila borde kunna få spöa skitstövlar till vakter lagligt.
Citera
2022-06-04, 05:42
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa
Efter att ha varit i den branschen till och från under 4 år kan jag bekräfta allas fördomar med att 85% av Sveriges krog-OV's är ''dirty'', resterande 15% är paragraf-ryttarna som slickar polisens röv i hopp om att få vara en i gänget och tar sig själv på liiite för stort allvar. I mitt fall var det för att dryga ut studentkassan på arbetstider som passade mig, och även få vara med där det händer lite och även få betalt. Kanske inte heller så förvånande med tanke på att bokstavligen hela krog-branschen är dirty.

Med det sagt var jag inte heller direkt någon duvunge när jag jobbade, det funkar inte i den miljön, men jag var alltid fair. Även om gäster med all rätt får tycka att vakter beter sig fittigt går det inte att förklara för en person som inte jobbat som vakt i den miljön vilket jävla speciellt jobb det är, det är även otroligt mycket som händer som inte andra gäster ser, utan dom ser bara vaktens ''våldsamma'' ingripande.

Skulle jag räkna upp gångerna jag blivit attackerad enbart av att be en alldeles för full person gå hem skulle jag tappa räkningen, lägg även till dödshot, dödshot mot din familj, knivar och andra vapen osv. Enbart och åter enbart skit kastat mot dig, kvällarna i ända.

Men som sagt är det otroligt mycket nötter i den branschen som är rentav olämpliga för jobbet, och eftersom jag strävar efter så lite stress i mitt liv som möjligt är det inget arbete jag kommer återvända till. Svarar dock gärna på frågor om nån är lite sugen på behind-the-scenes..

Klagar du eller tycker du det är förvånande?
Känns lite som du var missnöjd med jobbet, men det är ju precis det jobbet handlar om, att va med om ständig konfrontationer och hot, och sånt måste man kunna hantera på ett bra sätt.

Om nån full jävel börjar gapa om att han ska knulla din morsa eller cutta dig kan du som vakt inte ta det personligt och gå loss.
Precis som poliser finns det för många som inte kan ta en diskution eller hantera situationerna lugnt och sansat.

Jag har varit ute en del och sett en del skit.
Är man 190 lång och väger 120 kg som vakt behöver man inte va direkt våldsamt mot en gapig och full student på 19 bast.
Citera
2022-06-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa

Ordningsvakter som går i köpcenter. Hur är dom. Tycker dom är lite skumma....
Citera
2022-06-04, 08:12
Medlem
De flesta som skriver i tråden verkar vilja föra generella diskussioner om ordningsvakter. Är det ingen som vet något om det specifika fall som tråden gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in