Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2024-05-04, 08:44
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken1974
Jag har den i kruka utomhus, men jag kan berätta att den inte är så monstruös som många tror....har nästan dött helt, ser nu så här i början av Juni två minimala blad som kanske är 1cm breda....Den behöver nog lite mer utrymme för sitt rotpaket, rot och rut ni vet....

Jag satt och klurade på det här, också hittade jag en existerande tråd.

Hur gick det med din parkslide, har den tagit över rummet än?
Citera
2024-08-26, 17:44
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag orkar inte kolla upp om det här stämmer, men jag har för mig att jag läste någonstans att alla parkslidar i Norden är typ sterila (det låter konstigt nu när jag skriver det, så kanske är det fel) och att de bara förökar sig genom kloning, alltså genom att lösa växtdelar skapar nya växter.

Jag har definitivt inte gröna fingrar. Har misslyckats med många växter i mina dagar. Fast garderobsblomman jag har verkar trivas bra. Jag har ännu inte tagit mig för att testa parkslide-projektet, men jag ska nog ta itu med det den här våren äntligen.

Rolig ide 😸
Hur har det gått?
Kan tänka mig det kommer funka under sommaren och en bra bit in på vintern, men den kommer vilja vissna ner.
Du behöver inte oroa dig för att den är invasiv, den kan inte ta sig utanför krukan och när den till sist ger upp får du slänga rotklumpen i brännbart.

Balsamin är en annan söt men djävulskt invasiv växt som har odlats inne som ettåring. Inte av mig men vet att det går. Hade ute i rabatten innan jag begripit vad det var. Sprätter frön tyvärr som gror väldigt lätt. De kan man bara rycka upp när de är små.
Citera
2024-08-27, 10:40
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Rolig ide 😸
Hur har det gått?
Kan tänka mig det kommer funka under sommaren och en bra bit in på vintern, men den kommer vilja vissna ner.
Du behöver inte oroa dig för att den är invasiv, den kan inte ta sig utanför krukan och när den till sist ger upp får du slänga rotklumpen i brännbart.

Balsamin är en annan söt men djävulskt invasiv växt som har odlats inne som ettåring. Inte av mig men vet att det går. Hade ute i rabatten innan jag begripit vad det var. Sprätter frön tyvärr som gror väldigt lätt. De kan man bara rycka upp när de är små.

Jag sköt till en början upp det för jag har lite småfobi mot att hantera blomjord inomhus, vilket gör krukväxtomvårdnad lite bökigare nu sedan jag flyttade till en lägenhet utan balkong, och sedan glömde jag helt av det. Fast jag tror fortfarande att det potentiellt är en bra idé.

Balsaminer skulle jag aldrig kunna ha inomhus pga den starka lukten. De luktar snarlikt pelargoner, fast ännu värre (om man rör dem). Jag tror att det är någon sorts försvarsmekanism växterna använder.
Citera
2024-08-27, 12:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag sköt till en början upp det för jag har lite småfobi mot att hantera blomjord inomhus, vilket gör krukväxtomvårdnad lite bökigare nu sedan jag flyttade till en lägenhet utan balkong, och sedan glömde jag helt av det. Fast jag tror fortfarande att det potentiellt är en bra idé.

Balsaminer skulle jag aldrig kunna ha inomhus pga den starka lukten. De luktar snarlikt pelargoner, fast ännu värre (om man rör dem). Jag tror att det är någon sorts försvarsmekanism växterna använder.

Aha okej. Jo så kan man känna. Men blomjord är ju egentligen inte "riktig jord" utan näringsberikad torv. Den har inte mikroliv och framför allt inga maskar och kusar. Kanske känns det bättre att hantera då?

Hoppas du eller någon annan vill testa nästa vår. Eller om jag gör det själv. 😸

Skit i balsaminen, en dålig ide och bara nåt jag kom att tänka på. Det är frösprättandet jag inte gillar, lukten har jag inte ens tänkt på.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in