Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag orkar inte kolla upp om det här stämmer, men jag har för mig att jag läste någonstans att alla parkslidar i Norden är typ sterila (det låter konstigt nu när jag skriver det, så kanske är det fel) och att de bara förökar sig genom kloning, alltså genom att lösa växtdelar skapar nya växter.
Jag har definitivt inte gröna fingrar. Har misslyckats med många växter i mina dagar. Fast garderobsblomman jag har verkar trivas bra. Jag har ännu inte tagit mig för att testa parkslide-projektet, men jag ska nog ta itu med det den här våren äntligen.
Rolig ide 😸
Hur har det gått?
Kan tänka mig det kommer funka under sommaren och en bra bit in på vintern, men den kommer vilja vissna ner.
Du behöver inte oroa dig för att den är invasiv, den kan inte ta sig utanför krukan och när den till sist ger upp får du slänga rotklumpen i brännbart.
Balsamin är en annan söt men djävulskt invasiv växt som har odlats inne som ettåring. Inte av mig men vet att det går. Hade ute i rabatten innan jag begripit vad det var. Sprätter frön tyvärr som gror väldigt lätt. De kan man bara rycka upp när de är små.