Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-08-13, 10:14
  #49
Medlem
pohjoisestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Roten har ju en massa lagrad näring och vätska som den kan använda för att växa under svåra tider.



Men om den inte har någon rot, utan bara består av flisor, så måste den ha jord och vatten för att växa. Den är aggressiv, men den är inte magisk.




Låter intressant. Länk pls.

Ok hittade den igen, der var ju ett tag sen jag såg den och inser att det inte var riktigt så farligt som jag beskrev.
https://youtu.be/-Qch-Bqc_-I

Men i mina ögon är parkslide inte av denna jord. Jävla skitväxt
Citera
2022-12-08, 13:18
  #50
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har spånat lite på det här. Jag har en hel del krukväxter redan. Men totalt sett känns det som för lite grönt. Jag vill ha mycket mer volym på grönskan. Det är trevligt, bullerdämpande och avslappnande med mycket växter.

Jag tänker att parkslide skulle vara intressant att ha som krukväxt. De växer oerhört snabbt och expansivt, och vad jag förstår ballar de aldrig ur och börjar spontandö "utan anledning" som vanliga krukväxter kan få för sig att göra. Det känns som att man kan få mycket grönt med väldigt liten insats och låg risk för misslyckande. Det är väl bara röta eller fullständig uttorkning som man behöver se upp med, annars är den extremt effektiv på att klona sig själv även utifrån små växtdelar, till och med stamflisor och löv.

Tankar?
Bumpar tråden lite. Hur har det gått? Blivit någon parkslide?
Citera
2022-12-08, 15:08
  #51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Bumpar tråden lite. Hur har det gått? Blivit någon parkslide?

Det har tyvärr ännu inte blivit av. Jag har sedan jag gjorde trådstarten köpt en riktig monstera (som jag nästan tog kål på under första veckan genom att övervattna), men jag är fortfarande väldigt sugen att pröva parkslide som krukväxt också. Så jag har inte övergett tankarna på projektet.
Citera
2022-12-08, 15:11
  #52
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det har tyvärr ännu inte blivit av. Jag har sedan jag gjorde trådstarten köpt en riktig monstera (som jag nästan tog kål på under första veckan genom att övervattna), men jag är fortfarande väldigt sugen att pröva parkslide som krukväxt också. Så jag har inte övergett tankarna på projektet.
Om det blir verklighet får du gärna rapportera i tråden. Tyckte det lät som en väldigt festlig idé.
Citera
2022-12-08, 15:15
  #53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Om det blir verklighet får du gärna rapportera i tråden. Tyckte det lät som en väldigt festlig idé.

Det ska jag göra. 👍

Alla svar i tråden har varit så negativa, som om parkslide sprider aids, så det är kul att se positiv respons.
Citera
2022-12-08, 15:29
  #54
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
När du hanterar jorden från krukan kan du inte slänga den någonstans. Den måste brännas. Du får inte sprida den minsta lilla smula jord.

Likadant att alla växtdelar måste brännas. Inte minsta del får komma ut.

Läste för nåt år sedan en tråd i nåt byggforum, där TS hade gett sig fan på att utrota parksliden på tomten! Förutom att det verkade vara ett sisofysarbete så framkom det diverse fakta i tråden, bla hävdade en del att det inte räckte med att bränna rötterna, askan skulle därefter hanteras som riskavfall 😅
Citera
2023-02-09, 09:50
  #55
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Om det blir verklighet får du gärna rapportera i tråden. Tyckte det lät som en väldigt festlig idé.

Helt enig.
Udda idé med en snygg men invasiv växt.
Vore kul att se om den funkar inomhus.

Problemet är om detta skulle falla väl ut, och fler skulle följa efter, kan kasserade inomhusparksliden hamna på komposter.
Och ta-da, problemen ökar.

Off topic:
Lupiner är också klassade som invasiva, men säljs trots detta på en del handelsträdgårdar.
Skumt.

Vitis //
trädgårdsmästare
Citera
2024-03-09, 13:58
  #56
Medlem
Hej. Jag vill också ha en parkslide. Vart kan man köpa frön?. Hittar inget
Citera
2024-04-02, 17:36
  #57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det har tyvärr ännu inte blivit av. Jag har sedan jag gjorde trådstarten köpt en riktig monstera (som jag nästan tog kål på under första veckan genom att övervattna), men .

Många växter som trivs utomhus i vårt klimat gillar inte den jämna varma temperaturen inomhus.

Om du inte är så duktig odlare än så kan jag rekommendera Svärmors-tunga och Garderobs-blomma.
De är de tåligaste plantor jag känner till och de är vackra.
Citera
2024-04-02, 17:38
  #58
Medlem
Får du någonsin ont på mat kan du även äta parkslide.
Citera
2024-04-02, 18:30
  #59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topsen
Hej. Jag vill också ha en parkslide. Vart kan man köpa frön?. Hittar inget

Jag orkar inte kolla upp om det här stämmer, men jag har för mig att jag läste någonstans att alla parkslidar i Norden är typ sterila (det låter konstigt nu när jag skriver det, så kanske är det fel) och att de bara förökar sig genom kloning, alltså genom att lösa växtdelar skapar nya växter.

Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Många växter som trivs utomhus i vårt klimat gillar inte den jämna varma temperaturen inomhus.

Om du inte är så duktig odlare än så kan jag rekommendera Svärmors-tunga och Garderobs-blomma.
De är de tåligaste plantor jag känner till och de är vackra.

Jag har definitivt inte gröna fingrar. Har misslyckats med många växter i mina dagar. Fast garderobsblomman jag har verkar trivas bra. Jag har ännu inte tagit mig för att testa parkslide-projektet, men jag ska nog ta itu med det den här våren äntligen.
Citera
2024-04-02, 18:43
  #60
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
.

Jag har definitivt inte gröna fingrar. Har misslyckats med många växter i mina dagar. Fast garderobsblomman jag har verkar trivas bra. Jag har ännu inte tagit mig för att testa parkslide-projektet, men jag ska nog ta itu med det den här våren äntligen.
Varför misslyckas?
Varför inte satsa på lättskötta växter som trivs inne?

Jag kan rekommendera den lite sälsynta växten Kryddkarlbergare som smakar som timjan.
Den är enkel att föröka med sticklingar.
Den tål både soliga fönster och norrfönster utan direkt sol.
Den klarar av att du glömmer vattna ett par veckor.
Bladen är goda att hacka och ha i maten istället för timjan.
Den har även visst värde som medicinalväxt.

Man kan ibland köpa Kryddkarlbergare på annons av privatpersoner eller på växtbytardagar, altså på marknader där privatpersoner säljer sitt överskott av växter till andra odlingsintresserade.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kryddkarlbergare
https://tidningensyre.se/2019/31-okt...ddkarlbergare/
https://thewaveswemake.se/spenatista...-pa-tallriken/
https://m.facebook.com/groups/225200...4517482550491/
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-02 kl. 18:52.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback