Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-09-19, 19:23
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Två frågor:

Kan man studera på uni om man är förtidspensionerad?

Kan man leva i ett land där levnadsstandarden är lägre, dvs billigare? Min polare lever i rumänien och slösar ca 2000 kr i månaden och inte mer än så. Om man blir förtidspension, då kan man ju lämna sverige och sticka dit t ex?

Försäkringskassan har väldigt bra info på sin hemsida.

”Den delen som är inkomstrelaterad betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara få om du bor i ett land inom EU/EES, i Schweiz eller i Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.”
Citera
2022-10-18, 11:10
  #62
Medlem
-tomten-s avatar
Jag ska få besked inom en vecka om jag blir beviljad sjukersättning.... Tagit väldigt lång tid att nå hit.
Nervöst...
Citera
2022-10-18, 11:29
  #63
Medlem
cyber_zekes avatar
En närstående till mig har varit sjukskriven länge utan chans att komma tillbaka till arbetslivet. Hen blev uppmanad av FK att söka sjukpension, vilket hen gjorde. Då kom det ett avslag tillsammans med ett brev från FK att de inte kommer att bevilja fortsatt sjukskrivning, så djävla iskallt blev hen utförsäkrad.
Säger bara lycka till med att få sjukpension, speciellt med den nya regeringen.
Citera
2022-10-18, 17:09
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Säger bara lycka till med att få sjukpension, speciellt med den nya regeringen.

Nåja, sosseregeringen har väl också hållit antalet beviljade ”sjukpensioner” (eller sjukersättning som det egentligen heter) i strama tyglar. Har för mig att det bara beviljats för ca 5000 personer om året den senaste tiden. Då kan väl knappast ens alla utvecklingsstörda få detta beviljat?
Citera
2022-10-18, 18:01
  #65
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Nåja, sosseregeringen har väl också hållit antalet beviljade ”sjukpensioner” (eller sjukersättning som det egentligen heter) i strama tyglar. Har för mig att det bara beviljats för ca 5000 personer om året den senaste tiden. Då kan väl knappast ens alla utvecklingsstörda få detta beviljat?
Jo, den fullständigt inkompetenta Annika strandhäll var ju inte speciellt snäll mot de sjukskrivna hon heller, men jag tror nog att den nya regeringen kommer att skruva till det ännu mer.
Citera
2022-10-19, 10:32
  #66
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jo, den fullständigt inkompetenta Annika strandhäll var ju inte speciellt snäll mot de sjukskrivna hon heller, men jag tror nog att den nya regeringen kommer att skruva till det ännu mer.
Både den Socialdemokratiska som den borgerliga sidan verka hakat upp sig på att sjukersättningen måste hållas på väldigt låga nivåer. De glömmer dock att de sjuka inte försvinner bara för att man förvägrar dem ersättning. Jag är själv sjuk men jag hanka mig fram på aktivitetsstöd vilket ger mig ca 16000kr efter skatt/ månad. Hade de istället beviljat mig sjukersättning så hade jag fått runt 12000kr före skatt. Men då hade alla insatser stoppats och de hade inte kunnat avlöna hela tjänsteindustrin som kretsar runt de arbetslösa likt gamar.
Citera
2022-10-19, 10:44
  #67
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Visserligen är Schizofreni en säker diagnos för att få sjukersättning men det är inte så lätt att lura en psykiatriker att du ha denna diagnos. Risken är stor att du överspela och läkaren blir förbannad på dig eftersom du ta tid från de som verkligen behöver hjälp. Har själv en kronisk hjärnskada som är väldokumenterad på MR. Detta till trots får jag nöja med sjukpenning vilket jag har haft i sex år. Du bor i fel land om du tror det är enkelt att få sjukersättning de borgerliga partierna gjorde vårt försäkringssystem till ett av de sämsta inom hela OECD.

Det fetade är tjurlort.

Jag diagnostiserades med paranoid schizofreni, jag ansökte om sjukersättning. Det tog försäkringskassan nio (9) arbetsdagar att presentera sitt avslag fullt med svammel och sedvanligt byråkratmumbojumbo.
Enligt FK:s sajt är den normala handläggningstiden för sjukersättningsärenden 3 månader.

Så det blir till att leva på aktivitetsersättning och soc. framtill ålderspension, om den åldern nu mot förmodan skulle uppnås.
__________________
Senast redigerad av Juristchefen 2022-10-19 kl. 10:48.
Citera
2022-10-19, 11:07
  #68
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
En närstående till mig har varit sjukskriven länge utan chans att komma tillbaka till arbetslivet. Hen blev uppmanad av FK att söka sjukpension, vilket hen gjorde. Då kom det ett avslag tillsammans med ett brev från FK att de inte kommer att bevilja fortsatt sjukskrivning, så djävla iskallt blev hen utförsäkrad.
Säger bara lycka till med att få sjukpension, speciellt med den nya regeringen.

Det är sånt här som orsakar masskjutningar och bombdåd titt som tätt.
Det har jag full förståelse för, hoppas han mördar dom, om handläggarna nu mot förmodan undertecknade besluten med sina namn.
Det är ju lite si och så med det har jag märkt.
__________________
Senast redigerad av Juristchefen 2022-10-19 kl. 11:29.
Citera
2022-10-19, 12:36
  #69
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Det fetade är tjurlort.

Jag diagnostiserades med paranoid schizofreni, jag ansökte om sjukersättning. Det tog försäkringskassan nio (9) arbetsdagar att presentera sitt avslag fullt med svammel och sedvanligt byråkratmumbojumbo.
Enligt FK:s sajt är den normala handläggningstiden för sjukersättningsärenden 3 månader.

Så det blir till att leva på aktivitetsersättning och soc. framtill ålderspension, om den åldern nu mot förmodan skulle uppnås.
Aktivitetsersättning är det man få när man är yngre än 30år. Om du är äldre än så är det sjukersättning du ska söka. Schizofreni bedöms som ett rätt så allvarlig psykisk sjukdom råder dig att överklaga om du få avslag.
Citera
2022-10-19, 14:35
  #70
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse71
Aktivitetsersättning är det man få när man är yngre än 30år. Om du är äldre än så är det sjukersättning du ska söka. Schizofreni bedöms som ett rätt så allvarlig psykisk sjukdom råder dig att överklaga om du få avslag.

Läs om, läs rätt.
Citera
2023-11-22, 10:20
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Inte en chans att du landar att fejka schizofreni. Jag hade valt Tourettes syndrom. Den svåra varianten.

Det finns enklare sätt att få SE. Det finns en diagnos på en viss kroppsdel som endast kan konstateras genom läkarens observationer och tester.

Den gör att chansen till att få SE ökar enormt.

Fast inte många som känner till det.

Går ej att röntga eller annat utan diagnosen fastslås av läkare via observation vid vissa specifika rörelser.
Citera
2023-11-25, 22:27
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
En närstående till mig har varit sjukskriven länge utan chans att komma tillbaka till arbetslivet. Hen blev uppmanad av FK att söka sjukpension, vilket hen gjorde. Då kom det ett avslag tillsammans med ett brev från FK att de inte kommer att bevilja fortsatt sjukskrivning, så djävla iskallt blev hen utförsäkrad.
Säger bara lycka till med att få sjukpension, speciellt med den nya regeringen.

När FK ville byta min sjukpenning mot sjukersättning så sa dem att vad utfallet än blir får du behålla din sjukpenning....men jag fick Sjukersättning :-)
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in