Jag funderar p vilken utveckling som vntar.
Nr Elon bestmde sig fr att frska etablera el-bilar s var han tvungen att se till att det fanns strategiskt placerade ladd-stationer fr lngkrningar.
Nr det dessutom var gratis att ladda sin Tesla s var det givetvis s att Tesla-stationerna i sig var rejla frlustaffrer.
Nu r ju lget ett annat.
El-bilar har slagit igenom och dom kommer bara att bli fler.
Tesla blir (antalsmssigt) bara ett mrke bland flera.
Laddstationer (antar jag..) (ven Tesla:s) byggs nu upp p affrsmssiga grunder.
Man kper in kwh fr ett visst pris, lger p en rejl marginal och sljer vidare.
Det krvs frsts en viss stabil belggning fr att g med vinst.
Hrdvaran kostar, mark skall hyras etc.
Men, det mste vara svrt att "rkna hem" vissa laddstationer.
Jag lste om "kaos" nr Stockholms-folket skulle till fjlls och ladda sina bilar efter vgen i inlandet.
Laddstationer dr (om dom ht finns..) har vl bara rejl belggning under vissa veckor i ssong?
Kommer "samhllet" att trda in och subventionera laddplatser dr kommersiella aktrer inte visar intresse?
Kommer det att finnas plats fr alla ladd-stationer?
Eftersom el-bilar (jmfrt med vanliga "brnslebilar") str s lnge vid laddning s kommer ju behovet av mark vara mngdubbelt strre n vad som hittills anvnts vid tankning.
Finns det ngon tillgnglig statistik p belggningsgraden p befintliga laddstationer?
Jag sjlv r fortfarande "oskuld" nr det gller snabbladdning, men eftersom jag tagit hem ngra "appar" s ser jag att man i vissa av dem kan se om det finns tillgngliga/fungerande laddstolpar.
Vet dock inte hur tillfrlitlig denna info r....
/T
Nr Elon bestmde sig fr att frska etablera el-bilar s var han tvungen att se till att det fanns strategiskt placerade ladd-stationer fr lngkrningar.
Nr det dessutom var gratis att ladda sin Tesla s var det givetvis s att Tesla-stationerna i sig var rejla frlustaffrer.
Nu r ju lget ett annat.
El-bilar har slagit igenom och dom kommer bara att bli fler.
Tesla blir (antalsmssigt) bara ett mrke bland flera.
Laddstationer (antar jag..) (ven Tesla:s) byggs nu upp p affrsmssiga grunder.
Man kper in kwh fr ett visst pris, lger p en rejl marginal och sljer vidare.
Det krvs frsts en viss stabil belggning fr att g med vinst.
Hrdvaran kostar, mark skall hyras etc.
Men, det mste vara svrt att "rkna hem" vissa laddstationer.
Jag lste om "kaos" nr Stockholms-folket skulle till fjlls och ladda sina bilar efter vgen i inlandet.
Laddstationer dr (om dom ht finns..) har vl bara rejl belggning under vissa veckor i ssong?
Kommer "samhllet" att trda in och subventionera laddplatser dr kommersiella aktrer inte visar intresse?
Kommer det att finnas plats fr alla ladd-stationer?
Eftersom el-bilar (jmfrt med vanliga "brnslebilar") str s lnge vid laddning s kommer ju behovet av mark vara mngdubbelt strre n vad som hittills anvnts vid tankning.
Finns det ngon tillgnglig statistik p belggningsgraden p befintliga laddstationer?
Jag sjlv r fortfarande "oskuld" nr det gller snabbladdning, men eftersom jag tagit hem ngra "appar" s ser jag att man i vissa av dem kan se om det finns tillgngliga/fungerande laddstolpar.
Vet dock inte hur tillfrlitlig denna info r....
/T