• 5
  • 6
2022-06-21, 14:12
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men rent konkret så var det Afghanistan som attackerade USA eftersom de inte ville ge upp Bin Laden så det är svårt att se Afghanistan som ett rent imperialistiskt krig även om jag förstår att man kan tolka det så. Jag har svårt att se varför Nato inte skulle försvara USA från Bin Laden.
Fine. Låt oss ta Irak som exempel istället om vi nu ska vara petiga. Hur som helst så tror jag att Bush-administrationen var med och planerade attacken 9/11. Bush och hans pappa hade gjort mycket affärer med Bin Ladin-familjen, FBI hade blivit varnade angående attacken, och de lyckades aldrig fånga Bin Ladin, trots att han vid den tid-punkten i princip var världens mest kända ansikte, och administrationen hade CIA till sitt förfogande. Så fort Obama blev president, då fångades han direkt. Jag kan så klart ha fel, men jag tror definitivt att det fanns någon slags konspiration bakom allt det där.

USA skickade bara en liten militär styrka till Afghanistan, medans all deras energi och fokus låg på Irak. Det var ganska tydligt att de aldrig brydde sig särskilt mycket om att fånga Bin Ladin. Det hela handlade bara om att kunna gå in i Irak och ta deras olja, och att införa "patriot act" som gav dem tillåtelse att övervaka befolkningen.
Citera
2022-06-21, 14:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Fine. Låt oss ta Irak som exempel istället om vi nu ska vara petiga.

Förklara gärna vad Nato hade med Irak att göra och vilka Natoländer som deltog i det.
Citera
2022-06-21, 14:33
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Förklara gärna vad Nato hade med Irak att göra och vilka Natoländer som deltog i det.
Ingenting. De NATO-länder som deltog i Irak var väl USA, England och Polen, och support från Nederländerna, Danmark, Spanien och Italien (Eligt Wikipedia. Jag har dock inte koll på om alla dessa länderna är NATO-länder). Jag pratar om USA som helhet. Vad hade Sverige med Bin Ladin att göra? Svenska soldater var också i Afghanistan. Du kan väl inte på fullaste allvar tro på att en massa soldater från olika länder befann sig i Afghanistan för att fånga Bin Laden?

Är du något slags fan av NATO eller vad är grejen?
Citera
2022-06-21, 15:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ingenting. De NATO-länder som deltog i Irak var väl USA, England och Polen, och support från Nederländerna, Danmark, Spanien och Italien (Eligt Wikipedia. Jag har dock inte koll på om alla dessa länderna är NATO-länder). Jag pratar om USA som helhet. Vad hade Sverige med Bin Ladin att göra? Svenska soldater var också i Afghanistan. Du kan väl inte på fullaste allvar tro på att en massa soldater från olika länder befann sig i Afghanistan för att fånga Bin Laden?

Är du något slags fan av NATO eller vad är grejen?

Jag tycker du virrar runt bland olika argument som inte leder någonstans. Svenska soldater var i Afghanistan ja, men ditt argument verkade vara att Sverige inte hade varit där öht om det inte vore för Nato. Men Sverige är ju fan inte med i Nato så vad försöker du komma fram till? Kan du vara konsekvent rationell och använda logik när du postar inlägg till mig?
Citera
2022-06-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillGoldstein
Och den arbetar mer eller mindre uteslutande för judeo-amerikanska intressen.

Vad exakt är "judeo-amerikanska" intressen?
Citera
2022-06-21, 15:23
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Jag tycker du virrar runt bland olika argument som inte leder någonstans. Svenska soldater var i Afghanistan ja, men ditt argument verkade vara att Sverige inte hade varit där öht om det inte vore för Nato. Men Sverige är ju fan inte med i Nato så vad försöker du komma fram till? Kan du vara konsekvent rationell och använda logik när du postar inlägg till mig?
Jag försöker inte komma fram till någonting, och om jag ska vara helt ärlig så har jag glömt bort vad vi ursprungligen diskuterade. Jag menar på att USA är det styrande landet inom NATO, med tanke på att de är det största mäktigaste landet med den största militären. Thats it.

Jag menar väl mer att Sverige inte hade varit där om det inte hade varit för USA, och att USA är ett imperialistiskt land som invaderar, destabiliserar, stjäler natur-resurser, och agerar som en världs-polis. Det faktum att USA är den styrande kraften inom NATO gör att jag inte är särskilt positiv inställd till NATO. Men du behöver inte oroa dig, därför att jag tror att det mer eller mindre redan är bestämt att Sverige kommer att bli medlem. Det enda som hindrar nu är Turkiet, och jag tror inte att det handlar om PKK, utan om att Putin har gjort en deal med Erdogan (eller någon annan inom Turkiet).

Du verkar se NATO som en försvars-styrka som endast sysslar med ädla saker. Så ser inte jag det. Jag är övertygad om att de används mycket för USA:s räkning, och på olika sätt arbetar för USA:s olika imperialistiska projekt.
Citera
2022-06-21, 15:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag försöker inte komma fram till någonting, och om jag ska vara helt ärlig så har jag glömt bort vad vi ursprungligen diskuterade. Jag menar på att USA är det styrande landet inom NATO, med tanke på att de är det största mäktigaste landet med den största militären. Thats it.

Men det är fel. Nato styrs inte av USA, det finns videos på Youtube där du kan fördjupa dig i hur Nato fungerar.

Citat:
Jag menar väl mer att Sverige inte hade varit där om det inte hade varit för USA, och att USA är ett imperialistiskt land som invaderar, destabiliserar, stjäler natur-resurser, och agerar som en världs-polis.

Och vad har det med Sveriges medlemskap i Nato att göra? Om du inte vill vara beroende av USAs hjälp så är Nato det bästa alternativet.

Citat:
Det faktum att USA är den styrande kraften inom NATO gör att jag inte är särskilt positiv inställd till NATO.

Lär dig skilja på åsikt och faktum. Du tycker att USA är den styrande kraften i Nato men det stämmer inte och fram tills att du lär dig skilja på åsikt och faktum så är det svårt att ta någonting av det du skriver på allvar.
Citera
2022-07-04, 23:37
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Lär dig skilja på åsikt och faktum. Du tycker att USA är den styrande kraften i Nato men det stämmer inte

Mja, att påstå att USA inte skulle vara sällsamt tongivande i NATO är rätt verklighetsfrämmande. USA tillför, och har mer att säga till om, än hela resten av alliansen sammantaget.
Det är ju dock medlemsländerna själva som valt att inte göra sig mer relevanta. Vill Frankrike exvis få större inflytande, är det bara för Frankrike att plussa på nån procent eller två till av sin BNP.

https://worldpopulationreview.com/co...ing-by-country
Citera
2022-10-02, 05:37
Medlem
OlleLisss avatar
Ryssland är hanterbart, det är inte NATO i det långa loppet och inte heller EU. Sverige och Ryssland har haft några fejder genom på århundradena, men det har egentligen aldrig hotat de nationella intressena i någon större omfattning. Det gör däremot stora globala organisationer.

Jag skiter fullständigt i Ryssland och vill inte att de ska komma hit, men det kommer de heller inte göra precis som de inte gjort det de senaste tusen åren. Men nu är vi insyltade bland NATO-judarna och det är ett långt större bekymmer för svensk autonomi.

Hela konceptet med NATO är för övrigt genomvidrigt.
Citera
2022-11-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ryssland är hanterbart, det är inte NATO i det långa loppet och inte heller EU. Sverige och Ryssland har haft några fejder genom på århundradena, men det har egentligen aldrig hotat de nationella intressena i någon större omfattning. Det gör däremot stora globala organisationer.

Jag skiter fullständigt i Ryssland och vill inte att de ska komma hit, men det kommer de heller inte göra precis som de inte gjort det de senaste tusen åren. Men nu är vi insyltade bland NATO-judarna och det är ett långt större bekymmer för svensk autonomi.

Hela konceptet med NATO är för övrigt genomvidrigt.

Jag ska inte diskutera dina åsikter. Bara korrigera dina historiska påståenden. För 200 år sen annekterade ryssland hela östra Sverige samt brände ner delar av svensk östkust.

Så de har vart här de senaste 1000 år sen.
Citera
2022-11-25, 22:48
Medlem
john-henry-edens avatar
Dessa NATO-runkare är ganska ironiska. Å ena sidan, grinar dom om invandringen och att muslimer kommer till Sverige. Å andra sidan så stödjer dom helhjärtat samma krafter och intressen som orsakar dessa migrationsströmmar och flyktingkriser från början. Skulle inte finnas nån gymnasielag eller hazarer här om det inte var för NATOs invasion av Afghanistan

Det är uppenbart att dessa NATO-runkare är inavlade folk vars föräldrar är syskon
Senast redigerad av john-henry-eden 2022-11-25 kl. 22:53.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in