Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-06-10, 16:14
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om de gör det åt dig, om man gör det själv får de noll kronor men då finns begränsningar.
Att de tar 5 000 spänn och begär 3 veckors förvarning är för att försvåra den typen av transaktioner för vanligt folk. Det finns ju egentligen inget som helst behov av förvarning för en elektronisk transaktion, det är en annan sak om man ville ta ut miljoner i kontanter men transaktionen kan vilken anställd som helst på vilket kontor som helst göra på 1minut utan någon som helst förvarning.

Men du kan inte göra det sjäkv. 5000kr och 3v förvarning är ju för att det ska sitta en banktjänsteman på vardera bank samt mäklaren i trepartsamtal och allt ska ske samtidigt och dubbelkollas mot varandra.
Citera
2022-06-10, 16:39
  #26
Medlem
Doubts avatar
Du måste inse att många mäklare har jävligt dåligt koll på hur saker och ting fungerar och hur saker ska skötas när det inte är ett 100 % standardköp. Sen rycker dom på axlarna och tänker att det löser sig eftersom du naturligtvis är lite driven i att affären går igenom och löser det åt dom och samma sak med säljaren.

Har du förtroende för säljaren så ring och diskutera med denne, ni skriver, du för över pengarna och dom löser lånet, och sen skrivs fastigheten över på dig. Du tar en risk om det strular, så du kan ju be mäklaren vara mellanman som för handpenningen, men, tja du märker ju vad det är för mäklare du har att göra med.

Alternativt så ringer du din bank och är tillräckligt övertygande (tjatig) för att personen ska ta tag i det och ringa säljarens bank och ordna det gemensamma samtal som normalt skett vid ett fastighetsköp.
Det är anledningen till att dom inte ringt och satt upp det via mäklaren, dom är inte alls lika intresserade av att du tar ut pengar från deras bank än att du tar ett lån hos deras bank.
__________________
Senast redigerad av Doubt 2022-06-10 kl. 16:43.
Citera
2022-06-10, 17:24
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Alternativt så ringer du din bank och är tillräckligt övertygande (tjatig) för att personen ska ta tag i det och ringa säljarens bank och ordna det gemensamma samtal som normalt skett vid ett fastighetsköp.
Det är anledningen till att dom inte ringt och satt upp det via mäklaren, dom är inte alls lika intresserade av att du tar ut pengar från deras bank än att du tar ett lån hos deras bank.

Det är rimligtvis en särskild avdelning som har hand om och gör tillträden, inte första bästa banktjänsteman du får på tråden...
Citera
2022-06-10, 17:37
  #28
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är rimligtvis en särskild avdelning som har hand om och gör tillträden, inte första bästa banktjänsteman du får på tråden...

Banktjänstemannen som har ansvar för ditt konto har möjlighet att ordna det. Jag vet inte exakt hur det fungerar när man tar lån för bostadsköp dock.
Sen är det inte första bästa banktjänstemannen, har du mer än några hundra tusen hos banken får du vanligtvis en speciell banktjänsteman som du kan kontakta/kontaktar dig för att hantera dina konton och sparande.
Citera
2022-06-12, 13:01
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä det är egentligen ditt eget fel. Du har ju själv ansvar för att se till att du kan betala och fullfölja det kontrakt du skrivit under. Förstår inte hur du kan anse att alla andra bär skuld till detta förutom du själv.
Som andra redan skrivit så är det inte en väl bevarad hemlighet att banker tar betalt för att föra över pengar samt att det krävs framförhållning hos banken med personal som sitter och väntar när ni ska avsluta affären. Har du otur kan du tappa handpenningen om du inte kan fullfölja köpet inom föreskriven tid

Kontaktade banken 2 veckor innan och fick svaret att jag kan göra överföringen själv, fick instruktionerna i detaljer.

Mäklaren accepterade inte det i början och ville övertala mig att punga ut 5k för en simpel överföring. Nej, kan inte tappa handpenningen eftersom jag har dokumenterat allt och som visar att jag ber om kontonumret till säljaren så jag kan göra överföringen.


Läs nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om de gör det åt dig, om man gör det själv får de noll kronor men då finns begränsningar.
Att de tar 5 000 spänn och begär 3 veckors förvarning är för att försvåra den typen av transaktioner för vanligt folk. Det finns ju egentligen inget som helst behov av förvarning för en elektronisk transaktion, det är en annan sak om man ville ta ut miljoner i kontanter men transaktionen kan vilken anställd som helst på vilket kontor som helst göra på 1minut utan någon som helst förvarning.

Precis, därför behåller jag rätten att göra överföringen själv, om mäklaren segar med svar eller säljarens bankinfo så är det inte jag som är ansvarig för det.
Citera
2022-06-12, 13:03
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Banktjänstemannen som har ansvar för ditt konto har möjlighet att ordna det. Jag vet inte exakt hur det fungerar när man tar lån för bostadsköp dock.
Sen är det inte första bästa banktjänstemannen, har du mer än några hundra tusen hos banken får du vanligtvis en speciell banktjänsteman som du kan kontakta/kontaktar dig för att hantera dina konton och sparande.

Har 12m sparade på mitt swebank kontooch ingen kontaktperson, fick vänta 1h i telefonkö som alla andra.
Citera
2023-12-30, 08:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yrvn
Har 12m sparade på mitt swebank kontooch ingen kontaktperson, fick vänta 1h i telefonkö som alla andra.

Hur gick det till när du genomförde den här transaktionen?

Fick du använda bankens tjänst för 5000:- eller överförde du själv på plats hos mäklaren?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in