Citat:
De flesta är typ som jag där. Man gör som man blir tillsagt. Ta körkort. Jag tar körkort. Rök inte. Jag röker inte. Drick kaffe, jag dricker kaffe.
Om det såldes på apotek/systemet/matbutiker så skulle jag börja med vad som helst. Och många med mig. Att folk inte är beroende av diverse beror på att det är olagligt/ stigmatiserat som rekreationell drog.
Att vissa får tag i det, på egen risk, trots att det är olagligt och avrekommenderat är bara ytterligare ett argument för att inte ta bort den tröskeln. Fler skulle självklart få missbruksproblem. Precis som med alkohol/cigaretter.
Om det såldes på apotek/systemet/matbutiker så skulle jag börja med vad som helst. Och många med mig. Att folk inte är beroende av diverse beror på att det är olagligt/ stigmatiserat som rekreationell drog.
Att vissa får tag i det, på egen risk, trots att det är olagligt och avrekommenderat är bara ytterligare ett argument för att inte ta bort den tröskeln. Fler skulle självklart få missbruksproblem. Precis som med alkohol/cigaretter.
Men så funkar det inte. Forskning visar att en drogs legala status inte påverkar hur många som använder eller hur mycket de använder.
Vad pratar du om angående beroende? Att det är förbjudet ÖKAR sannolikheten att folk hamnar i beroende, och de får det svårare att ta sig ur detta beroende eftersom de är stigmatiserade/inte vågar sökar hjälp.
Vad är det för tröskel du pratar om? Jag skulle lika gärna säga att många antagligen skulle lägga av när det inte är "förbjudet och häftigt" längre. Men min magkänsla - och din - är helt irrelevant. Vi behöver inte tycka någonting. Du däremot behöver läsa på lite. Du kan inte säga så här: "Fler skulle självklart få missbruksproblem.". Nej. Det är inte självklart. Vi vet att det inte är så. Vi vet att färre skulle ha ett problematiskt förhållande till droger, och att de som ändå får det - de skulle ha lättare att söka hjälp samt få bättre hjälp.
Vad är det du tror blir bättre av att se drogbruk som kriminellt egentligen? Och varför tror du det när det helt uppenbart är kontraproduktivt? Hur kan du tro att du vet bättre än alla forskare och experter?