2022-06-29, 21:36
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
Nej. Det är olika mycket drag människor har. Ingen är en diagnos. Narcissism och antisocial personlighetsstörning är dessutom mycket mycket värre då majoriteten emotionellt instabila I regel när de är kvinnor, självskadar mer än ger sig på andra såsom de andra diagnoserna inom klustret.

Att jag är långt kunnigare än vad du är, innebär inte att du måste hävda sig genom att fabulera kring vad mina mer insatta ord härstammar ur.

Av diagnosticerade med borderline begår 10% självmord, mig veterligt ingen annan kategori med de självmordssiffrorna.

Vad jag förstår skulle en narcissist/psykopat inte komma på tanken att skada sig själv, de skadar andra.
Citera
2022-06-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Jag sade inte någon är en diagnos.
Man uppfyller kriterier.
Borderline innebär främst kraftiga humörsvängningar.

Kvinnor och män fungerar olika. Män har högre våldsbenägenhet. Kvinnor är mer manipulativa.

Du är en liten bokmal som är väldigt stor i orden.
Vad får dig att tro att du är en expert?
För det första höll du dig inte till topic och för det andra så vill du sprida propaganda för eget vinnande. Patetiskt.
Vem sa Att jag är bokmal?

Sedan är det otroligt konstigt att väldigt många som arbetar inom området sagt under ett par decennier att jag är särskilt kunnig och här kommer du och säger det motsatta. Låt mig gissa, yrkesutbildning istället för specificerad högskoleutbildning i ämnet

Jag höll mig till ämnet när jag sa att män med ADHD, om än de antisociala dragen de ofta kan ha utvecklat, är parallella med kvinnor som har borderline.
Citera
2022-07-02, 17:50
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Många blandar samman borderline med narcissism/psykopati, men det är en himmelsvid skillnad.
Borderline - har både empati och samvete, men rädd att bli övergiven. Känslor av tomhet.
Narcissist - ljuger och manipulerar utan problem. Vill stå i centrum och ha ständig bekräftelse. Borderline har en stor bredd, det finns lättare former. Dessutom kan den delas in i extrovert och introvert.
https://themighty.com/2018/01/quiet-...oller-coaster/

Det finns gemensamma nämnare.
Psykopati- och borderlinepersonligheterna är överrepresenterade när det gäller män som utövar intim terrorism, våld och dödligt våld mot kvinnor. I de fall mannen även tar livet av sig själv är det oftare borderlinepersonligheten men aldrig psykopatpersonligheten.

Om män vill utmana öde, sinnesfrid och välstånd genom att bli tillsammans med en kvinna bärandes på personlighetsstörning - have fun. För kvinnor handlar det om helt andra risker att dela tak med manlig psykopati/borderline/narcissism.
Citera
2022-07-03, 23:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det finns gemensamma nämnare.
Psykopati- och borderlinepersonligheterna är överrepresenterade när det gäller män som utövar intim terrorism, våld och dödligt våld mot kvinnor. I de fall mannen även tar livet av sig själv är det oftare borderlinepersonligheten men aldrig psykopatpersonligheten.

Om män vill utmana öde, sinnesfrid och välstånd genom att bli tillsammans med en kvinna bärandes på personlighetsstörning - have fun. För kvinnor handlar det om helt andra risker att dela tak med manlig psykopati/borderline/narcissism.
Helt rätt. Jag har levt med en sådan farlig snubbe som var omöjlig att bli av med även efter separatione. Han gjorde så brutala saker mot mig i mitt hem, eftersom han var rädd att jag skulle börja dejta andra killar, ett halvår efter separationen (han träffade/bodde hos en annan kvinna under denna period, så vad hade varit problemet med det?), att han var tvungen att fly landet. Han blev internationellt efterlyst och var häktad i en månad för det han hade gjort den gången. Och våldsam hade han ju varit massor med gången innan. Finns att läsa om händelsen både i Aftonbladet och Expressen.

Gnäll ni på lite "jobbiga" tjejer med borderline. Kvinnor som lever med svartsjuka kontrollerande män riskerar att bli mördade och våldtagna inför sina barn. Även efter uppbrottet. Det är fan värre.
Citera
2022-07-03, 23:55
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Helt rätt. Jag har levt med en sådan farlig snubbe som var omöjlig att bli av med även efter separatione. Han gjorde så brutala saker mot mig i mitt hem, eftersom han var rädd att jag skulle börja dejta andra killar, ett halvår efter separationen (han träffade/bodde hos en annan kvinna under denna period, så vad hade varit problemet med det?), att han var tvungen att fly landet. Han blev internationellt efterlyst och var häktad i en månad för det han hade gjort den gången. Och våldsam hade han ju varit massor med gången innan. Finns att läsa om händelsen både i Aftonbladet och Expressen.

Gnäll ni på lite "jobbiga" tjejer med borderline. Kvinnor som lever med svartsjuka kontrollerande män riskerar att bli mördade och våldtagna inför sina barn. Även efter uppbrottet. Det är fan värre.

Har det med borderline att göra? Jag har aldrig hört att kontrollerande skulle vara en diagnostiskt kriterium.
Citera
2022-07-03, 23:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AquaBear
Hum, jag har diagnosen EIPS men känner inte igen mig i flera saker som flera skriver. Någon skrev också att han fick ta all skit och be om förlåtelse, snarare så att jag får göra det som har diagnosen. Ljuger och manipulerar? Nä. Kan ljuga om jag kommer på innan till skillnad från min partner som har lättare att ljuga spontant. Tycker dessutom att det är jobbigt att ljuga och får ständigt dåligt samvete för allt. Någon nämnde Amber Heard, jag är långt ifrån sån teater. Hon har beskrivits som att hon inte har känslor, jag har dom utanpå.

Det finns olika grader av skiten så du kan ju fråga henne. Om hon har medicin så kanske hon är stabil?

Dock intressant att läsa, för att få mer självinsikt om hur man kanske beter sig.
Tror folk slänger ur sig borderline för lättvindigt om tjejer med problem. Hur många av de som uttalar sig om sina galna extjejer med borderline har verkligen fått det diagnosticerat? Det är väl ganska svårt att upptäcka/diagnosticera, om jag förstått det rätt, och jag tror att många bara slänger ihop att man har flera diagnoser när man i själva verket kanske bara har EN.

Jag har ett NPF t ex, bara, inget annat. FOlk kommer med fördomar att tjejer med ADHD också ska ha borderline, bipolär, självskadebeteende, histrionsk personlighetsstörning mm mm.
Citera
2022-07-04, 00:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggaren1
Har det med borderline att göra? Jag har aldrig hört att kontrollerande skulle vara en diagnostiskt kriterium.
Nej men kontrollbehovet berodde på (extrem) svartsjuka. Svartsjuka är ingen diagnos men måste ju bero på någon störning när det går för långt.

Han blev svartsjuk om jag pratade med min farsa liksom! Eller hejade på min granne, som jag sagt 100 gånger är BÖG!
Citera
2022-07-04, 00:03
Citat:
Nej men kontrollbehovet berodde på (extrem) svartsjuka. Svartsjuka är ingen diagnos men måste ju bero på någon störning när det går för långt.

Han blev svartsjuk om jag pratade med min farsa liksom! Eller hejade på min granne, som jag sagt 100 gånger är BÖG!

Men en tjej med borderline kan mycket väl ta kål på killen i sömnen exempelvis. Inget att ta lätt på. En sådan person löper lika stor fara.
Senast redigerad av Strandraggaren1 2022-07-04 kl. 00:18.
Citera
2022-07-04, 07:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strandraggaren1
Men en tjej med borderline kan mycket väl ta kål på killen i sömnen exempelvis. Inget att ta lätt på. En sådan person löper lika stor fara.
Självklart, men hur vanligt är det? Mäns våld mot kvinnor är och förblir vanligare.
Citera
2022-07-04, 22:52
Medlem
Citat:
Självklart, men hur vanligt är det? Mäns våld mot kvinnor är och förblir vanligare.

Mäns våld mot kvinnor tas upp i trådar...Även tidningar o TV relativt ofta

Du kände att du ville "kidnappa" denna tråd om detta ämne ?
Citera
2022-07-17, 17:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Av diagnosticerade med borderline begår 10% självmord, mig veterligt ingen annan kategori med de självmordssiffrorna.

Vad jag förstår skulle en narcissist/psykopat inte komma på tanken att skada sig själv, de skadar andra.

Intressant, men det sker cirka 2000 självmord om året. Känns som att borderline är vanligare än de givna parametrarna i det påståendet.
Citera
2022-07-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Intressant, men det sker cirka 2000 självmord om året. Känns som att borderline är vanligare än de givna parametrarna i det påståendet.

10% låter inte särskilt högt. Jämför med tex transsexuella eller bipolära...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in