2022-06-25, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Konstigt att diskningen återtogs. Han var ju helt under vattnet vilket reglerna inte tillåter. Kan återtagandet överklagas? Här får de ändra reglerna efter detta om han inte blir diskad.
Inget konstigt US våldtar alla med sina beslut och proxy krig, nu även simningen.
Citera
2022-06-25, 20:33
Medlem
Stefan4s avatar
Splittider för topp-4 i medleylagkappen. De snabbaste sträcktiderna är fetmarkerade.

1. USA 3:53.78: Smith 58.40 (0.58) — King 1:05.89 (0.23) — Huske 56.67 (0.32) — Curzan 52.82 (0.18)
2. AUS 3:54.25: McKeown 58.77 (0.56) — Strauch 1:05.99 (0.19) — Throssell 57.19 (0.25) — O'Callaghan 52.30 (0.17)
3. CAN 3:55.01: Masse 58.39 (0.54) — Nicol 1:07.17 (0.27) — Mac Neil 56.80 (0.34) — Oleksiak 52.65 (0.09)
4. SWE 3:55.96: Rosvall 1:00.72 (0.60) — S. Hansson 1:06.20 (0.22) — L. Hansson 56.38 (0.39) — Sjöström 52.66 (0.22)

Räknar man bort ryggsimssträckan hade Sverige vunnit.
Citera
2022-06-25, 20:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur gick det för de andra nordiska länderna? Några finalplatser men inte så mycket. Har förändrats en del om man jämför med hur det såg ut för 3-5 år sedan.
Citera
2022-06-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Italien åtnjuter makalösa idrottsår just nu

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det har jag faktiskt inte tänkt på, men det stämmer säkert. Jag har mest noterat att man har misslyckats med att kvala in till de två senaste VM-turneringarna i fotboll.

Jo, precis, för första gången i historien missar Italien sitt andra raka Fotbolls-VM..

Alla idrottsframgångar krävs nog för att väga upp dessa misslyckanden, då fotbollen är enormt stor i landet..

Jag har också hört att EM-guldet känns mer som en lyckoträff nu, då de inte lyckats följa upp detta efteråt, utan är tillbaka på ruta ett igen..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-06-25 kl. 21:06.
Citera
2022-06-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur gick det för de andra nordiska länderna? Några finalplatser men inte så mycket. Har förändrats en del om man jämför med hur det såg ut för 3-5 år sedan.

Har väl skitit sig rätt rejält för Danmark på senare år efter alla skandaler. När Blume sen står över ett VM för att hon är sliten efter medverkan i danska Lets Dance så liknar det mer en cirkus. Herrsidan sval.

Norge står och faller med Christiansen och Zenimoto känns det som, sistnämnda inte med på VM. Damer av klass har man icke.

Saknade Liukkonen och några bröstdamer i Finland? Men ingen direkt koll vilka som tackade för sig efter OS. Har ju alltid Mattsson som nåt slags medaljhopp iaf.
Citera
2022-06-26, 12:56
Medlem
Jag tycker ändå det är lite intressant att Sarahs bästa år var 2017, ett år då hon sa i intervjuer att hon tränat mindre än vanligt pga året efter OS. Sedan dess har hon uttryckt att hon inriktat träningen mer på 50fritt, och att hon blivit starkare osv. Är det då inte lite udda att hon ändå simmar 3 tiondelar långsammare på 50 fritt nu än 2017? 50 fritt var ändå den distans jag trodde hon hade mer att ta av och kunde pressa rekordet ännu mer.
Citera
2022-06-26, 16:15
Medlem
FNLSs avatar
I den virtuella 4*50 medley hade det blivit svenskt brons. Två tiondelar bakom Australien vilket Louise borde fixat. USA överlägsna här också
Citera
2022-06-27, 12:39
Medlem
Alkibiadess avatar
Det jag gladdes mest av under VM var nog Erik Perssons silvermedalj. Kul att han fick ihop det trots att han inte har den vassaste avslutningen. Kul också att Rosvall och Junevik simmade så bra och slog personliga rekord.

Sjöström gjorde väl det vad man kunde förvänta sig av henne. Synd dock att hon inte fick ta guldet på 100m frisim. Lite betänkligt att hon säger att hon simmade så snabbt som hon är tränad för nu. Varför är hon inte tränad för snabbare tider? Eller har hon blivit så gammal att hon helt enkelt inte kan simma snabbare.

Ingen absolut toppform på Louise och Sophie som ändå gör det bra men det lilla sista saknas. Har det saknats något i formtoppningen och har landslagsledningen något ansvar för detta?

Man kan nog ställa frågor rent allmänt kring formtoppningen. Att tävla sig i form (just i 50m-bassäng) är inget som verkar ha gällt. Många svenska simmare som generellt tävlar väldigt lite under högsäsong.

Fast gjorde alltså bara ett lopp och ett ganska dåligt sådant lopp. Var det ett enskilt plattlopp eller är hon inne i en svagare period nu? Här hade man velat höra hur landslagsledningen ser på det.

Satsningen på lagkapper känns lite halvdan. Bra att herrarna fick simma 4x100 frisim och ett lag på 4x100 frisim mixat? När det gäller damernas 4x100 frisim så fick man känslan att beslut att inte ställa upp med ett lag precis innan VM drog igång. Det borde istället ha varit ett strategiskt beslut som skulle ha tagits för 1-2 månader sedan. Och man hade kunnat ta ut två frisimmare till så hade man kunnat ställa upp med ett lag med Åstedt, Junevik plus dessa två. Samma sak med den mixade medleylagkappen. Det fanns simmare på plats som kunde ha simmat den, man kunde också ha tagit ut extrasimmare för den. Som sagt, jag saknar ett strategiskt tänkande kring lagkapperna.

Och flera simmare som bara simmade ett lopp under hela VM. Lagkapperna hade ju kunnat ge chans på fler lopp eller så kunde man anmält de till fler grenar. Nu kommer ju en sådan som Fast ifrån VM med en dålig känsla utifrån sitt enda VM-lopp.

Vi har alltså ett nationellt elitcentrum i Stockholm men väldigt få av landslagssimmarna tränare där. Louise och Sophie i England, Persson och Rosvall i Norge, Hansson och Seeliger är baserade i USA (och Seeliger verkar ha åkt hem till Sverige över sommaren för sommarjobb, inte träna och tävla under sommaren). Rejält underbetyg till NEC.

Bra VM-sändningar av SVT, men varför var inte Nord och Frölander på plats?

Edit: Hade missat att Fast simmade två lopp, men förändrar egentligen inte hur jag ser på det.
Senast redigerad av Alkibiades 2022-06-27 kl. 12:55.
Citera
2022-06-27, 12:50
Medlem
FNLSs avatar
Fast simmade två lopp.

4*100 fritt damer rök väl samtidigt som Coleman tackade nej
Citera
2022-06-27, 13:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
4*100 fritt damer rök väl samtidigt som Coleman tackade nej

Och att Coleman har tagit ett break med tävlingssimmandet har ju varit känt ett bra tag. Vilket hade gjort det möjligt att man hade kunnat planera för att ändå ställa upp med ett lag. Om man tycker det är värdefullt att vi är med i lagkapperna och inte bara ser till finalchanser, men jag har inte sett att man från landslagsledningen tyckt något annat.
Citera
2022-06-27, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Sjöström gjorde väl det vad man kunde förvänta sig av henne. Synd dock att hon inte fick ta guldet på 100m frisim. Lite betänkligt att hon säger att hon simmade så snabbt som hon är tränad för nu. Varför är hon inte tränad för snabbare tider? Eller har hon blivit så gammal att hon helt enkelt inte kan simma snabbare.
Bra inlägg överlag med massa info jag inte visste!

Ang Sarah sa hon väl något om att hon funderat på att göra som Coleman så jag gissar på att hon helt enkelt gjort som en del brukar göra efter OS. Ta ett lugnare år med mindre träning för att orka stegra träningen mot nästa OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in