Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
100 år tillbaka i tiden HAHA
Sluta gnäll din bortskämda slashas. Reallönerna har ökat enormt och allting har blivit billigare utom bostäder i mellanstora och storstäder senaste 15 åren. Vi har aldrig varit så rika som nu men du och gelikar gnäller som stuckna grisar när era räkningar gått upp 10-15% och det har knappt varat ens ett år.
Medelklassen har över 60 netto in och enormt utrymme att konsumera. Medelklasen har aldrig haft de så bra som de haft senaste 10 åren.
Man hade inte alls lika stora sparmarginaler eller råd med så mycket prylar på 80-90-talet som nu. Lönerna var crap netto men många elektroniska prylar kostade som idag eller mer. Det var exklusivt att ha en gaming dator i slutet av 90-talet och de kostade 20 000 kr. Nu kostar de 10 000 kr och lönerna är typ dubblerade nästan.
Jag har 32 netto och en billig hyresrätt, har sparat 17000 kr varje månad i åratal i snitt, nu kanske jag fått en tusing högre kostnader.
Kör motorbåt hela sommaren, kör sportbil med bensinslukande motor och handlar mat som vanligt. Har fått kanske en 1000-1500 högre kostnader och kan fortfarande spara över 15 000.
Jag kan åka till maldiverna flera ggr per år, till Spanien över 1 mån, köra dyra bilar, båtar, klä mig bra, äta lyxig mat varje dag och endå ha pengar över. Tror du en medelinkomstagare kunde det på 70-talet? Det var inga som åkte till Maldiverna då och hade allt förutom de rika.
Lär dig sparknep, dra ner lite på nöjen, lär dig hushålla med pengar eller ta ett extrajobb några dagar i månaden så går du plus minus noll.
Detta är ju patetiskt.
Håller med. Jag har sjukersättning, så inte ens i närheten av medelklass eller några 32K (fantasisumma för mig).
Exempel på saker jag har: gaming dator för runt 40K (3090 + OLED är dyrt), musikprylar (syntar osv) för c:a 150K (köpt på mig under många år förvisso).. samlar på diverse saker + gör det fint i lägenheten, köper ofta nya kläder, har hundratals spel på steam osv. Går knappast nöd på mig...
Det finns ingen som har det dåligt i Sverige, då får man vara bra blåst vad gäller hur man använder pengarna. Skulle väl vara om man måste gå på soc och inte får hjälp.