Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-09, 19:51
  #37
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
En väl placerad pil är skonsammare än en kula..
Visst. Problemet är att placera pilen rätt. Pilens bana är oändligt mycket mer svårbedömd äm kulans flacka ban. Risken för skadskjutningar är oändligt mycket större. Allt bara för att nån vill leka Robinson Crouse. Måtte bågskytte aldrig bli en tillåten jaktmetod...
Citera
2008-02-09, 21:30
  #38
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst. Problemet är att placera pilen rätt. Pilens bana är oändligt mycket mer svårbedömd äm kulans flacka ban. Risken för skadskjutningar är oändligt mycket större. Allt bara för att nån vill leka Robinson Crouse. Måtte bågskytte aldrig bli en tillåten jaktmetod...

Jag tycker också att pilbågen ska hållas utanför jakten. Men jag ställer mig frågande till att du har skjutit med en riktig pilbåge med ett bra sikte. En riktigt bra båge är ett mycket mer träffsäkert vapen än de flesta jägares gevär (på rimliga avstånd förstås). Skillnaden mellan en pilbåge och ett gevär är att en pilbåges precision beror till 100% på skyttens skicklighet (bortsett väder och vind). Ett gevär däremot har så otroligt många fler känsliga punkter som kan fela vid ett skott. Siktet kan ha fått en smäll, felaktig patron i loppet, mikroskopisk smuts i pipan för att nämna några. Upp till måste du vara en skicklig skytt. Om man ser det så väger pilbågen tyngre som jaktvapen.
Citera
2008-02-10, 03:42
  #39
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Visst. Problemet är att placera pilen rätt. Pilens bana är oändligt mycket mer svårbedömd äm kulans flacka ban. Risken för skadskjutningar är oändligt mycket större. Allt bara för att nån vill leka Robinson Crouse. Måtte bågskytte aldrig bli en tillåten jaktmetod...


Källa på det eller har du själv räknat skadskjutningarna? När Danmark skulle införa någjakt dokumenterade de skadeskjutningarna.

Av 576 skjutna rådjur så var 28 stycken skadeskjutna alltså (4,99%) och 11 stycken missade.

Om det är något problem att placera pilen verkar det inte heller att vara då av 533 dödade rådjuren så satt 456 stycken i hjärtlungområdet, 30 levern, 8 i magen, 37 centrala nervsystemet och 2 i skinkan.

En jaktpil har en likvärdig precision på 25 meter som ett klass 1-vapen har på 80 meter. Robinson Crusoe han jagade getter med en musköt någon pilbåge kommer jag inte ihåg, iaf när jag läste boken. Fördomar inte inte häftigt.

Källa: http://europeanbowhunting.org/cms/in...d=41&Itemid=35
Citera
2008-02-10, 09:28
  #40
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Jag tycker också att pilbågen ska hållas utanför jakten. Men jag ställer mig frågande till att du har skjutit med en riktig pilbåge med ett bra sikte. En riktigt bra båge är ett mycket mer träffsäkert vapen än de flesta jägares gevär (på rimliga avstånd förstås). Skillnaden mellan en pilbåge och ett gevär är att en pilbåges precision beror till 100% på skyttens skicklighet (bortsett väder och vind). Ett gevär däremot har så otroligt många fler känsliga punkter som kan fela vid ett skott. Siktet kan ha fått en smäll, felaktig patron i loppet, mikroskopisk smuts i pipan för att nämna några. Upp till måste du vara en skicklig skytt. Om man ser det så väger pilbågen tyngre som jaktvapen.

Nja, det vet jag ju inte om jag kan hålla med om..
Det finns en jävla massa faktorer som påverkar bågen och pilen också..
Skulle vilja påstå att det finns fler sårbara punkter på bågen..

Kanske den bästa bågjaktstråden på forumet..trevlig stämmning och tja..bra helt enkelt..

http://www.flashback.org/showthread.php?t=105122
__________________
Senast redigerad av scoremax 2008-02-10 kl. 09:39.
Citera
2008-02-10, 16:37
  #41
Medlem
har en compundare jakt båge som jag köpte i canada för ett antal år sedan
och jag har skjutit långt över 100meter utan problem med den
så anslags energin på 30 meter måste utan problem överskrida klass2 vapen.
Citera
2008-02-10, 20:01
  #42
Avstängd
scoremaxs avatar
Nej, den har garanterat inte samma anslagsenergi som en klass 2. troligen som en klass 4.

Tror du mig inte är det bara att räkna på vikten & hastigheten.

Däremot används pilen mycket effektivare per enhet..
Citera
2008-02-10, 21:54
  #43
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Källa på det eller har du själv räknat skadskjutningarna? När Danmark skulle införa någjakt dokumenterade de skadeskjutningarna.

Av 576 skjutna rådjur så var 28 stycken skadeskjutna alltså (4,99%) och 11 stycken missade.

Om det är något problem att placera pilen verkar det inte heller att vara då av 533 dödade rådjuren så satt 456 stycken i hjärtlungområdet, 30 levern, 8 i magen, 37 centrala nervsystemet och 2 i skinkan.

En jaktpil har en likvärdig precision på 25 meter som ett klass 1-vapen har på 80 meter. Robinson Crusoe han jagade getter med en musköt någon pilbåge kommer jag inte ihåg, iaf när jag läste boken. Fördomar inte inte häftigt.

Källa: http://europeanbowhunting.org/cms/in...d=41&Itemid=35
Källa? Det här har diskuterats och utretts grundligt i tidningar som Svensk Jakt, det finns en orsak till förbudet mot bågjakten. Du själv jämför bågskytte på 25 meter med gevärsskytte på 80 meter. Det är inte ofta man får möjlighet att skjuta ett rådjur på 25 meters håll, vanligare är 100-150 meter. Där är pilbåge inte att tänka på.
Citera
2008-02-10, 22:24
  #44
Medlem
Beldarans avatar
Scoremax här (på frugans konto)

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Källa? Det här har diskuterats och utretts grundligt i tidningar som Svensk Jakt, det finns en orsak till förbudet mot bågjakten. Du själv jämför bågskytte på 25 meter med gevärsskytte på 80 meter. Det är inte ofta man får möjlighet att skjuta ett rådjur på 25 meters håll, vanligare är 100-150 meter. Där är pilbåge inte att tänka på.

Har inte speciellt mycket med saken att göra heller..
Om ett vapensystem inte är lämpat för ett visst avstånd, så får man väl använda det på det avstånd det är ämnat för..i annat fall så får man väl t,ex. förbjuda hagelgevär också då??
För det använder du ju inte heller på 100 meter..
Citera
2008-02-10, 22:35
  #45
Medlem
Wotan_Raturs avatar
mm varför inte jaga med Armborst istället för pilbåge? verkar ju vettigare större kraft och räckvid och vapnet kan vara i redo ställning nästan hela tiden.

eftersom ni säger att man bara får iväg en pil med Båge så måste ju armborst vara idealet då? eftersom eld hastigheten inte spelar nogån roll?
Citera
2008-02-10, 23:28
  #46
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Källa? Det här har diskuterats och utretts grundligt i tidningar som Svensk Jakt, det finns en orsak till förbudet mot bågjakten. Du själv jämför bågskytte på 25 meter med gevärsskytte på 80 meter. Det är inte ofta man får möjlighet att skjuta ett rådjur på 25 meters håll, vanligare är 100-150 meter. Där är pilbåge inte att tänka på.

Ja, det är just därför man inte jagar mer pilbåge på längre än 30 meter. Bågjakt är inte för alla.
Svenska Jägareförbundet som ger ut tidskriften Svensk Jakt sagt ja till bågjakt i Sverige.
http://www.jagareforbundet.se/news/d...gjakt_2007.pdf
__________________
Senast redigerad av Bajsfacisten 2008-02-10 kl. 23:48.
Citera
2008-02-11, 00:15
  #47
Medlem
RogerWallenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemannen
Såg på nyheterna häromdagen att vi med största sannorlikhet får börja jaga småvilt med pilbåge från och med årsskiftet! Nu blir det till att ta bågjägarexamen för min del! Är det någon som har erfarenhet av det? Kan man studera hemma? Är det dyrt? osv..

Kan man ta bågjägarexamen eller är det samma?
Blev faktiskt riktig sugen på att ta mig en jägarexamen nu, om man får springa omkring med pilbåge och allt
Citera
2008-02-11, 13:02
  #48
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja, det är just därför man inte jagar mer pilbåge på längre än 30 meter. Bågjakt är inte för alla.
Svenska Jägareförbundet som ger ut tidskriften Svensk Jakt sagt ja till bågjakt i Sverige.
http://www.jagareforbundet.se/news/d...gjakt_2007.pdf
Tråkigt att man frångår sina egna principer. En grundregel för all jakt är att den ska bedrivas så effektivt dom möjligt, med minsta möjliga risk till skadeskjutning. Därför bör det inte vara tillåtet att jaga med t ex båge eller enhandsvapen. Dessbättre är inte Jägarförbundet någon lagstiftande myndighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback