Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-07-18, 02:04
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Kollektion är ett bra ord på svenska
Skulle funka som svensk programmeringsterm men tycker inte det är vardaglig svenska direkt. Används nästan bara för mode och museum. "HM:s nya kollektion i samarbete med Adidas" funkar men att säga "jag har en kollektion av filmer" låter som en haltande direktöversättning och man borde säga samling istället.
Tror inte heller jag hört kollektion nämnas i datavetenskapliga sammahang.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag vill minnas att det kallades så, men det kan ju så klart ha varit 2D-arrays som det gällde.
Matris må va tvådimensionell by default men jag har också sett begreppet matris slängas med som favorit, på den nivån att man sa "endimensionell matris" - åtminstone i en del programmeringsuppgifters beskrivningar. Typ "Du har en endimensionell matris med heltal från och med 1 till och med 10" ...

Skulle jag skriva en programmeringsuppgift där jag tvingades köra svenska skulle jag nog kalla arrays för vektorer eller endimensionella matriser.
Men i vardagligt tal om jag bara hojtade över borden på jobbet skulle jag nog säga lista, om jag inte fick använda ordet array.
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Wikipedia har lite alternativa förslag: fält, uppställning eller tabell.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lt_(datastruktur) (Vektor för 1D-array)
En tabell med bara en rad är inte mycket till tabell enligt mig. Uppställning är lätt att förvirra med nån slags formler. "Jag har en uppställning med heltal" låter som att man ställt upp en division.

Vektor är jag van vid sen utbildningen. Fast skulle aldrig slänga mig med det i vardagstal - för så fort man hör vektor tror man att det är vektorgrafik som snackas.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fält är ju rätt kasst. Det är vad man brukar kalla medlemsvariabler i en klass eller struct.
Ja, verkligen! Rätt farlig översättning. I många fall kan fält direktöversättas till fields, på samma vis som egenskaper kan direktöversättas till properties.
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Är det inte bättre att kalla det för tensorer när man går över två dimensioner?
Så:
n = 1: Vektor
n = 2: Matris
n = 3+: Tensor
Flerdimensionell matris sa vi under datavetenskapsutbildningen.
Hade faktiskt inte hört talas om tensor förrän tensorflow kom.
När slår upp ordet det låter det ju som lite mer avancerat - innefattar relationer mellan
Fast förvisso höll vi inte på så värst mycket med sådana, så jag kan förstå att de som gör det (AI-folket?) vill ha en egen term för det.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-07-18 kl. 02:07.
Citera
2023-02-12, 02:22
  #50
Medlem
Bromsklosss avatar
Jag uppskattar varmt strävan att uttrycka sig på "ärans och hjältarnas språk".

Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
- Jo jag körde en länkad lista av pekare till strukturer med heltal (...)

Förutom strukturer låter det där inte främmande alls. Så heter det ju, tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Nu har jag googlat i tio minuter efter ett klipp där Woody Allen säger att quantity is quality.

Jag hittar det bara på spanska. Det händer sig vid 1:18:38.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Undrar om läkare får utstå spott och spe på grund av deras blandning av svenska och latin.

Ah, du menar när man stilar med makaronisk diktning!

Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Rekommenderar varmt git på svenska:

https://github.com/bjorne/git-pa-svenska

Haha, jag skulle precis länka till den och därtill dessa:
  • Svenska datatermgruppen (som i bland är i nästan samma kaliber som Git på svenska)
  • Anförande av Horace Engdahl vid Svenska Akademiens högtidssammankomst år 2006 (Läs från "Slutligen överlämnade direktören ordet till Akademiens ständige sekreterare herr Engdahl".) Han talar om svenskans ställning i närvaro av i första hand engelskan, och berättar om sin inblandning i att skapa en svensk terminologi för poker.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback