Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-01, 17:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
The Gross Domestic Product (GDP) in Russia was worth 2240.42 billion US dollars in 2022, according to official data from the World Bank. The GDP value of Russia represents 0.96 percent of the world economy. source: World Bank https://tradingeconomics.com/russia/gdp GDP in Russia is expected to reach 2272.00 USD Billion by the end of 2023, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. In the long-term, the Russia GDP is projected to trend around 2295.00 USD Billion in 2024 and 2313.00 USD Billion in 2025, according to our econometric models. https://tradingeconomics.com/russia/gdp Russian economy expected to grow despite Ukraine war fallout. The country is defying expectations and weathering sanctions but an eventual slowdown is still expected. Russia's economy will unexpectedly grow this year despite the war in Ukraine, according to a new forecast. https://www.euronews.com/2023/09/27/...-war-sanctions

GDP ökar för att staten spenderar mer pengar från valutareserven, guldreserven, pensionsfonder och statliga energiföretags fonder. Den stora frågan är hur länge besparingarna räcker. Tidigt i kriget uppskattade vissa att Ryssland skulle ha pengar till slutet på 2024 men jag vet inte vad de senaste prognoserna säger. När pengarna är slut kan de ju fortsätta ett tag till med att skapa nya pengar med inflation som följd, men då börjar det ju bli riktigt tufft för allmänheten.
Citera
2023-10-01, 18:14
Medlem
Skulle jag få för mig att dumpa 1000000m3 fulolja i Stockholms skärgård så skulle jag också öka BNP. Lär kosta rätt mycket med sanering, hantering, utredningar osv... BNP är inte alltid ett fungerande mått!
Citera
2023-10-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
Skulle jag få för mig att dumpa 1000000m3 fulolja i Stockholms skärgård så skulle jag också öka BNP. Lär kosta rätt mycket med sanering, hantering, utredningar osv... BNP är inte alltid ett fungerande mått!

Fast, man kan göra som i Ryssland och strunta att sanera. win-win.
Citera
2023-10-01, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fast, man kan göra som i Ryssland och strunta att sanera. win-win.
Eller spränga Nordstream eller kriga i Ukraina
Heta tips som ökar GDP
Citera
2023-10-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Eller spränga Nordstream eller kriga i Ukraina
Heta tips som ökar GDP

Jo, kriget i Ukraina driver nog upp Rysslands BNP en hel del, det är en stor del som nu läggs på vapenindustri och militär.

Eller att bygga ut övervakningsapparaten, fler poliser på gatorna för att se till att ingen säger "krig".
Citera
2023-10-01, 18:58
Avstängd
Citat:
Jo, kriget i Ukraina driver nog upp Rysslands BNP en hel del, det är en stor del som nu läggs på vapenindustri och militär.

Eller att bygga ut övervakningsapparaten, fler poliser på gatorna för att se till att ingen säger "krig".
Absolut är det så! Varför tror du annars USA satsat så mycket på krig och vapenindustri genom åren?
Det ökar GDP.
Citera
2023-10-01, 19:03
Medlem
Citat:
Absolut är det så! Varför tror du annars USA satsat så mycket på krig och vapenindustri genom åren?
Det ökar GDP.

Det militärindustriella komplexet är välkänt.. var det inte Truman redan som varnade för det.

Få länder är dock lika militariserade som dagens Ryssland eller fordom Sovjet.
Citera
2023-10-01, 19:20
Avstängd
Citat:
Det militärindustriella komplexet är välkänt.. var det inte Truman redan som varnade för det.

Få länder är dock lika militariserade som dagens Ryssland eller fordom Sovjet.
Det stämmer nog.
Både Ryssland och framförallt Ukraina har blivit väldigt mycket mer militariserade än vad de var för några år sedan.
Lite fakta här:
Using data from the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Varun Jain has visualized 158 countries’ military expenditures, both as a percentage of their total GDP as well as in average per-capita spend. Using the five-year (2018‒2022) average for more consistent data:
https://www.visualcapitalist.com/cp/...und-the-world/
Countries’ Military Spend as a Percentage of their Economy)
I den tabellen ligger Ukraina som världsetta!
Ryssland på plats 12 och USA på plats 17
Ranking Defense Spending Per Capita
Här är Qatar världsetta, USA plats 6, Ryssland plats 29, Ukraina plats 42
Citera
2023-10-01, 19:24
Medlem
Citat:
Det stämmer nog.
Både Ryssland och framförallt Ukraina har blivit väldigt mycket mer militariserade än vad de var för några år sedan.
Lite fakta här:
Using data from the Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI), Varun Jain has visualized 158 countries’ military expenditures, both as a percentage of their total GDP as well as in average per-capita spend. Using the five-year (2018‒2022) average for more consistent data:
https://www.visualcapitalist.com/cp/...und-the-world/
Countries’ Military Spend as a Percentage of their Economy)
I den tabellen ligger Ukraina som världsetta!
Ryssland på plats 12 och USA på plats 17
Ranking Defense Spending Per Capita
Här är Qatar världsetta, USA plats 6, Ryssland plats 29, Ukraina plats 42

Ukraina mobiliserar såklart i en full krigsekonomi. Allt annat hade ju varit vansinnigt.
Citera
2023-10-01, 19:27
Avstängd
Citat:
Ukraina mobiliserar såklart i en full krigsekonomi. Allt annat hade ju varit vansinnigt.
Data är medelvärde under perioden 2018 -2022. Ukraina hade även pågående inbördeskrig,
Hursomhelst var Ryssland långtifrån världens mest militariserade land under denna period.
Men det kanske är på väg att ändras?
Citera
2023-10-01, 19:29
Medlem
Citat:
Data är medelvärde under perioden 2018 -2022. Ukraina hade även pågående inbördeskrig,
Hursomhelst var Ryssland långtifrån världens mest militariserade land under denna period.
Men det kanske är på väg att ändras?

Jo, det har ändrats skulle jag tro ja. I början brände de mest av gamla mob-förråd, men nu krävs import och nyproduktion.

De hade en svacka där efter Sovjet och innan Putin kom i gasen på riktigt.
Citera
2023-10-01, 19:33
Avstängd
Citat:
Jo, det har ändrats skulle jag tro ja. I början brände de mest av gamla mob-förråd, men nu krävs import och nyproduktion.

De hade en svacka där efter Sovjet och innan Putin kom i gasen på riktigt.
Ja det är sant.
Kom ihåg att näst efter USA är faktiskt Ryssland världens största vapenexportör.
Intressant är att efter 2016 minskade den ryska vapenexporten utan att militärbudgeten minskade.
Det förklarar hur de kunde bygga upp dessa enorma lager av artilleri mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in