Flashback bygger pepparkakshus!
2022-09-19, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossakossa
Precis det är därför vi måste ställa om från gas och olja. Det tar sin tid men är nödvändigt Olja och gas finns i Norge och Algeriet vi måste ned så den nivån räcker.
Vi slängde ut oljepannan i slutet av 70 talet nu är det dags att slänga ut ottomotorn.

men att slänga ut ottomotorn innebär ökad elförbrukning, och även El har har EU enorm brist på. EU och sverige har genom ett otroligt dåligt genomtänkande satt sig i en rävsax,
Citera
2022-09-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
men att slänga ut ottomotorn innebär ökad elförbrukning, och även El har har EU enorm brist på. EU och sverige har genom ett otroligt dåligt genomtänkande satt sig i en rävsax,
Nej ingen rävsax, det var nödvändigt att ställa om. Så lika bra att göra det nu. När priset går upp så finns pengar att tjäna på tex solpaneler i Spanien och Italien osv. Priset måste upp för att det skall vara lönsamt att ställa om. Saker löser sig när man måste lösa dom.
Citera
2022-09-19, 10:26
Avstängd
YP4XQs avatar
Jag tänker så här men kan så klart ha fel.

1 vad händer om Ryssland inte betalar, avskriver, skickar kreditfaktura vad det nu heter och således har en mindre utgift att ta hand om i balansen
2 blir det inte värre för företagen som förväntar sig en betalning och redan har balanserat ekonomin och tillgodoräknat fakturan men aldrig får betalt?

Viten osv hur funkar det på den här nivån, vad säger avtalen? Kan ryssen eller någon annan hävda force majeure och likställa hela skiten?
Citera
2022-09-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du snackar bara skit! Om du köpte på 1825 med 162 ggr som idag tappat 300 punkter så har du inget kvar idag men visst är det kul att låtsas vara ”ball”..
Just det köpet blev borta.
Men köpt fler gånger och tjänar riktigt bra.
I dag lyckades jag träffa botten och har tjänat riktigt mycket.
Så i dag var jag ännu ballare.
Kan meddela att jag gick in riktigt tungt i bear dollar också nu vid 10,82 med 44 i häv.
Blir ett par extra månadslöner i vinst på det innan veckan är slut.
Citera
2022-09-19, 12:19
Medlem
Citat:
Nej ingen rävsax, det var nödvändigt att ställa om. Så lika bra att göra det nu. När priset går upp så finns pengar att tjäna på tex solpaneler i Spanien och Italien osv. Priset måste upp för att det skall vara lönsamt att ställa om. Saker löser sig när man måste lösa dom.

du vet att solcellerna i princip uteslutande tillverkas i kina?
Citera
2022-09-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Just det köpet blev borta.
Men köpt fler gånger och tjänar riktigt bra.
I dag lyckades jag träffa botten och har tjänat riktigt mycket.
Så i dag var jag ännu ballare.
Kan meddela att jag gick in riktigt tungt i bear dollar också nu vid 10,82 med 44 i häv.
Blir ett par extra månadslöner i vinst på det innan veckan är slut.

Personer som du, som skriver inlägg var och varannan månad i efterhand att man tjänat in en årslön hit eller månadslöner på en eftermiddag är uteslutande bara skitsnackare.

Ska dock ge dig att det kan vara en bra trejd i GLD som jag spanait på i några veckor och även själv tagit en posse i nu med ett tg1 på 172.5 och tg2 på 185.00 men det är inga ”eftermiddags trejder” utan över 10-20 dagar kanske innan de utvecklar sig.’

Ps! Om du sedan Juni köpt GLD ”flera gånger” på likande sätt så har jag svårt att tro att det blev några pengar netto tillslut.
Citera
2022-09-19, 14:15
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Innan EU lyckades minska köp av rysk fossil så tjänade ryssarna mer än vanligt, nu börjar oljepriset gå ned samtidigt som att de inte längre varken säljer gas eller särskilt mycket olja till EU (istället för pipelines så får de använda oförsäkrade fartyg som tar 70 dagar t/r).

De flesta utländska bolag som lämnade gav sina anställda 6-9 månaders avgångsvederlag vilket nu börjar löpa ut. Sanktioner är inget som slår ihjäl ekonomin direkt, det är mer en långsam strypning, sakta men säkert havererar Ryssland inifrån.

Däremot har ryska trollfabriker tydligen fått order om att sprida budskapet att sanktionerna inte skadar Ryssland.
Absolut! Och (de gamla vanliga) vatniksen ställde sig omgående i givakt här på Flashback:
(FB) Västvärlden är dom stora förlorarna med sanktionerna
(FB) Kommer sanktionerna att fungera? Det verkar inte som det.
(FB) Kan sanktioner och bojkotter vara en krigsförklaring?
(FB) Putin får stöd på grund av sanktionerna.
Etc. etc. etc...

Men senare gick ju Kremlins order ut till de nyttiga idioterna om att de skulle försöka med något annat, efter att den ryzka desinformationen om "nazister", "biolabs", "ukrainska kärnvapen", och hur otroligt fel det är med sanktioner, visade sig vara fullkomligt värdelösa:
https://www.theguardian.com/us-news/...ia-food-crisis
Citat:
Anti-vax Twitter accounts pushing food crisis misinformation, study finds
Research says conspiracy theorists shifting from QAnon and Covid to disinformation about crisis caused by Russia’s war in Ukraine
(FB) Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
(FB) När maten sinar på riktigt, kommer andra ge sig in i leken?
(FB) Är Ukraina verkligen en storproducent av mat?
(FB) Endast 2 av 87 skepp som lämnat Ukraina med mat har gått till u-länder, enl Putin
(FB) Vore det inte trots allt bättre om Ukraina ger upp så fort som möjligt?

Det är fascinerande att se hur orcherna hela tiden utgår från att andra är lika otroligt korkade och godtrogna som de själva är.
https://www.youtube.com/watch?v=-QuGNa3osg4
Citat:
"We are very lucky they [Russians] are so fucking stupid"
Citera
2022-09-19, 17:45
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
https://omni.se/rapport-rysk-ekonomi...-2030/a/q1AbA1

Och denna "återhämtning" förutsätter att de hanterar situationen rationellt och likt andra länder försöker maximera sin inkomst och handelskapacitet, vilket är raka motsatsen av vad landet håller på med i nuläget
2030 låter rimligt för tillfället, om kriget tar slut idag. Jag har räknat med att varje månad som kriget pågår så skickar det den ryska ekonomin ett år bakåt. Ska dom hålla på länge ännu kan det ta till 2040-2050 innan Ryssland återhämtar sig. Troligtvis kommer Putin att avrättas innan nyår dock.
Citera
2022-09-19, 20:38
Medlem
Man blir nästan förbannad på hur korkat detta krig är.. Alla är förlorare.. Känns som kriget utbröt sig p.g.a. hat och inte att möjligtvis ta över mark för naturresurser osv.
Citera
2022-09-19, 22:07
Medlem
Snart är Sverige där , utan sanktioner.
Citera
2022-09-19, 22:27
Medlem
Citat:
Spot on, ryssarna gör sig själva obsolet!
Citera
2022-09-19, 23:27
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
2030 låter rimligt för tillfället, om kriget tar slut idag. Jag har räknat med att varje månad som kriget pågår så skickar det den ryska ekonomin ett år bakåt. Ska dom hålla på länge ännu kan det ta till 2040-2050 innan Ryssland återhämtar sig. Troligtvis kommer Putin att avrättas innan nyår dock.

TOM. Reuters skriver att Ryssarna tjänar mer pengar än någonsin.
Russian oil and fuel revenue up even as exports fall - IEA
https://www.reuters.com/business/ene...up-even-export

Vad får du dina fantasier ifrån? CNN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in