Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-10, 18:01
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Det handlar om att Ryssland inte får betala i den överenskomna valutan. USA har härjat utav bara helvete sen 1950-talet och startat flera hundra krig och konflikter med 20-30 miljoner döda människor som följd utan att få sina tillgångar konfiskerade. Men det intressanta här är att USA/väst skjuter sin egen finansiella infrastruktur i sank när man konfiskerar andra länders valutareserver och utestänger dem från SWIFT. Det kommer att påskynda avdollariseringen och öka användningen av den finansiella infrastruktur som BRICS redan har på plats.
Får de väl visst göra? Sen är deras dollardepåer i väst frusna pga deras aggressionskrig. De får skylla sig själva att deras tärningsslag i hopp om att väst skulle agera lika veligt som 2014 slog bakut på dem.

Att USA inte får sina tillgångar frusna har väl främst att göra med att det är den avgjort starkaste makten, både militärt och ekonomiskt, på planeten. Att avbryta handel med USA och hennes allierade i Europa är att utestänga sig själv från världshandeln i stort sett helt. Rysslands ekonomi är mindre än Italiens och så snart väst har avvänjt sig från ryska fossila bränslen kan vi äntligen lämna det skitlandet bakom oss.
Citera
2022-11-10, 18:44
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det absolut enklaste och snabbaste sättet hade givetvis varit att diktaturen i Ryssland avlutade sitt olagliga terrorkrig men det andra helt uppenbara är ju givetvis att man släpper Rubeln och låter marknaden sätta värdet på den så att man kan växla Rubel till USD/EUR.

Jag har handlat med Forex och råvaror dagligen i nu snart ett decennium och man ska aldrig säga aldrig, men det är sällan som en arbetslös nazist-fjolla med 7 års grundskola är den som ”kan berätta hur det fungerar” när det kommer till hur just finans och valutamarknaden fungerar. Men visst! Jag ska ge dig att du har en poäng i att sanktionerna är utformade på ett sådant sätt så att det svårt för Ryssland att betala utan att det blir för Putin som att raka pungen med en osthyvel, men det är ju också poängen.

Sanktionerna har ju som sagt tillkommit för att Ryssland valde att starta ett anfallskrig så hur man än vänder på det så är det Ryssland som äger problemet att betala sina lån till bankerna. Samma gäller dig och mig och din bank skiter också i att du inte kan betala dina lån eftersom du hamnat i fängelse eftersom du valde att misshandla din granne.

När jag ser någon skrävla anonymt och tro sig veta något om sina anonyma debattmotståndare så vet jag att jag har med en nolla att göra.

USA har startat flera hundra krig sen 1950-talet som dödat 20-30 miljoner människor utan att utsättas för ekonomiska och finansiella sanktioner. Jag delar så klart inte din bedömning att aggressiva Ryssland attackerade stackars Ukraina bara så där och helt utan anledning. Tvärtom är det förvånande att det inte skedde för länge sen. Men det är inte ämnet för tråden.

Nå, du verkar åtminstone ha fattat att det blir omöjligt för Ryssland att betala i västvaluta när de inte har tillgång till SWIFT eller sina banktillgodohavanden och statspapper i västvaluta. Men som jag skrev i ett annat inlägg så är detta inte Rysslands problem och dessutom skjuter väst sig själva i foten. Förtroenden för den finansiella infrastruktur som väst skapat sjunker som en sten i den del av världen som inte hör till den västliga sfären. Och låt mig påminna om att denna icke-västliga sfär utgör sisådär 80% av världens befolkning och har dessutom en betydligt snabbare ekonomisk tillväxt än väst.
Citera
2022-11-10, 18:53
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Får de väl visst göra? Sen är deras dollardepåer i väst frusna pga deras aggressionskrig. De får skylla sig själva att deras tärningsslag i hopp om att väst skulle agera lika veligt som 2014 slog bakut på dem.

Att USA inte får sina tillgångar frusna har väl främst att göra med att det är den avgjort starkaste makten, både militärt och ekonomiskt, på planeten. Att avbryta handel med USA och hennes allierade i Europa är att utestänga sig själv från världshandeln i stort sett helt. Rysslands ekonomi är mindre än Italiens och så snart väst har avvänjt sig från ryska fossila bränslen kan vi äntligen lämna det skitlandet bakom oss.

USA/väst är vare sig militärt eller ekonomiskt den starkaste makten i världen längre. Däremot har USA/väst en stark kontroll över den finansiella infrastrukturen. Genom att USA/väst inte längre dominerar världshandeln så tar de en enorm risk genom att använda sin finansiella infrastruktur i utpressningssyfte. Ryssland kan fortfarande handla fritt med 80-90% av jordens länder. Det är väst som riskerar att bli marginaliserade framöver. Allt fler länder i världen ansluter sig nu till de system som BRICS med Kina i spetsen skapat.
Citera
2022-11-10, 19:04
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Kors i alla väder... men ändå, jag misstänkte redan innan jag försökte hjälpa dig till förstånd att du alls inget begriper kring dessa saker. Jag skall bena av grejerna alltefter och dessutom ge dig möjlighet till att bättre förstå vad som händer där ute i den stora världen men först går vi tillbaka till det jag svarade dig om;Nej, det är i detta fall inte motparters fel att Ryska staten ej hedrar sina avtal mot olika gäldenärer- och de är ganska många. Jag försökte med mitt tidigare svar ge ett resonerande exempel med att jag köpte något av dig men kan inte betala genom de vägar vi båda kommit överens om varför jag blir tvungen att finna annat sätt att fullgott ersätta dig, jag bär det ansvaret. Kanske du godtar att jag återlämnar prylen i fråga? På samma sätt bär Ryssland betalningsansvar och måste därför komma till lösning för att betala exempelvis det spanska företaget Acerinox som i denna skrivandets stund håller krav mot Ryssland om 816 miljoner GBP £.

Renminbin skriver du och förstår inte vad som menas med det ordet; Renminbin är samma sak som en Yuan på samma sätt som jag kan säga 'en spänn' om en krona eller en engelsman kan säga 'quid' istället för pund, en amerikan kan säga 'bucks' om sina slantar. Naturligtvis är 'renminbin' (läs Yuan) en gångbar valuta.

Alla västvärldens FIAT-valutor yrar du också om- men vet du... ALLA valutor är 'fiat', den svenska kronan, den nyss omtalade yuanen, dinaren, rubeln- tänka sig... peson, euron, rupien... alla är fiatvalutor. Värdet på dessa valutor hänger på omvärldens tankar om landet som garanterar dess värde- jag berättade faktiskt om detta i mitt tidigare svar.

Hur Ryssland skall lösa sina åtaganden har jag inget svar på, enklast- antar jag, är att knalla ut ur Ukraina och snabbt försöka lappa ihop det trasiga förhållande de har skapat till sin omvärld. En annan lösning skulle kunna vara att utbjuda eget territorium som lösen för sina skulder... som i fallet med Alaska. Säg att de erbjuder Kina att köpa de östliga delarna av Ryssland med motkravet att de- Kina alltså, betalar de ryska skulderna med upplupen ränta. Det kan funka. En tredje lösning är att Ryssland 'släpper loss' rubeln för 'vitkning' i avsikt om att betala med denna valuta men då måste man först enas om vad den kan vara värd... en tiondels öre? 2 kronor? En halv hundbajs?

Ytterligare en flod av meningslöst ordbajseri. Och jag behärskar det här ämnet oerhört mycket bättre än du.

Men låt oss diskutera vad värdet på en valuta är då. Vi kan börja med att rubeln faktiskt inte är en FIAT-valuta längre sen Ryssland införde guldmyntfot. Jämför det med USD som enbart lever högt på sin status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta. Det gör att USA kan ha strukturella underskott i såväl budget-som bytesbalans utan att USD kapsejsar. USA kan även öka penningmängden mycket mer än andra länder till följd av den här omständigheten vilket man också gjort under många år och särskilt nu under pandemin. För att inte tala om USAs statskuld som uppgår till sisådär 130% av BNP. Rysslands motsvarande siffra är typ 15%.
Citera
2022-11-10, 19:19
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ytterligare en flod av meningslöst ordbajseri. Och jag behärskar det här ämnet oerhört mycket bättre än du.

Men låt oss diskutera vad värdet på en valuta är då. Vi kan börja med att rubeln faktiskt inte är en FIAT-valuta längre sen Ryssland införde guldmyntfot. Jämför det med USD som enbart lever högt på sin status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta. Det gör att USA kan ha strukturella underskott i såväl budget-som bytesbalans utan att USD kapsejsar. USA kan även öka penningmängden mycket mer än andra länder till följd av den här omständigheten vilket man också gjort under många år och särskilt nu under pandemin. För att inte tala om USAs statskuld som uppgår till sisådär 130% av BNP. Rysslands motsvarande siffra är typ 15%.
Jag tänker inte prata så mycket om USA's statsskuld, inte i denna tråd i alla fall. Du är inne på en grej som nästan blev av- Ryssland försökte sig på att ställa rubeln mot guld vilket innebär att man skall kunna lämna in sin rubelsedel till dess riskbank- eller motsvarande och där erhålla motsvarande mängd guld i förhållande till vad banken/staten säger att sagda valuta vara värd. När Rysslands riksbank räknade på detta höll det inte med mindre än att de skulle vara tvungna till en- ungefär, 70%-ig devalvering. Detta ville inte de styrande i Kreml gå med på varför rubeln ej kunde förklaras 'guldmyntfot'. Rubeln låstes istället till ett fiktivt värde som endast gäller i Ryssland- prövning av värdet tillåts inte.

Du... jag jobbar med dessa saker... inte med Ryssland eller rubel specifikt men med omvärldens ekonomiska göranden och prioriteringar för att kunna lämna siffror till uppdragsgivare som eventuellt planerar insatser, projekt eller åtaganden i annat land- eller svensk region.
Citera
2022-11-10, 19:51
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
USA/väst är vare sig militärt eller ekonomiskt den starkaste makten i världen längre. Däremot har USA/väst en stark kontroll över den finansiella infrastrukturen. Genom att USA/väst inte längre dominerar världshandeln så tar de en enorm risk genom att använda sin finansiella infrastruktur i utpressningssyfte. Ryssland kan fortfarande handla fritt med 80-90% av jordens länder. Det är väst som riskerar att bli marginaliserade framöver. Allt fler länder i världen ansluter sig nu till de system som BRICS med Kina i spetsen skapat.
USA/väst dvs Europa, USA, Japan, AUS etc tillsammans är så militärt och ekonomiskt överlägsna övriga länder tillsammans att det är ett skämt. Och då talar vi inte bara om i rena siffror heller utan infrastuktur, humankapital, utbildningscenter osv.

80-90% av jordens länder men knappast 80-90% av jordens ekonomi. Kina är inte allierad med Ryssland eller ens mer välvilligt inställda till dem än vad de är till USA. Kinas ekonomi är tätt bunden till västs och de skulle aldrig offra det till förmån för lilla skitrysslands. Tvärtom vill de se Ryssland försvagade. Det är inte ens länge sen det rådde gränskrig mellan USSR och Kina med faktiska dödsfall.
Citera
2022-11-10, 20:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Om Kina eller något annat land i världen vilket som helst skall välja mellan att handla med Ryssland eller USA/väst så är ju valet enkelt. Ryssland var en liten ekonomisk dvärg redan i januari (Världens 11e ekonomi), och nu kan de nog knappt mätas på ett rättvist vis. Jag fattar inte hur Kina och Indien på något vis "försvarar" Ryssland? Det är viktiga ekonomier men vad har det med efterblivna Ryssland att göra? Hur hjälper det Ryssland?
Citera
2022-11-11, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om Kina eller något annat land i världen vilket som helst skall välja mellan att handla med Ryssland eller USA/väst så är ju valet enkelt. Ryssland var en liten ekonomisk dvärg redan i januari (Världens 11e ekonomi), och nu kan de nog knappt mätas på ett rättvist vis. Jag fattar inte hur Kina och Indien på något vis "försvarar" Ryssland? Det är viktiga ekonomier men vad har det med efterblivna Ryssland att göra? Hur hjälper det Ryssland?
Se hur det går till när Ryssland, Kina, Indien och Saudiarabien kommer lämna dollarsystemet
Vi i Väst har ännu inte fattat vad som är på gång
Putins krig i Ukraina är en bara en bisak i sammanhanget.
https://youtu.be/aGza8tLzWgI
Citera
2022-11-11, 10:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
HAHAHA.
USA klassar om Ryssland ekonomi. Från marknadsekonomi till planekonomi. Sovjet 2.0 blir det för kommuniststaten Ryssland
Nu har ni gammalkommunister som stöder ryssen chansen att flytta till ert drömsamhälle! Iväg med er fort, ni hinner ännu innan alla stängsel är på plats

https://www.reuters.com/markets/us-r...us-2022-11-10/
Citera
2022-11-11, 10:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Se hur det går till när Ryssland, Kina, Indien och Saudiarabien kommer lämna dollarsystemet
Vi i Väst har ännu inte fattat vad som är på gång
Putins krig i Ukraina är en bara en bisak i sammanhanget.
https://youtu.be/aGza8tLzWgI

Men hur hjälper det Ryssland? Igen bara för att finns starka ekonomier och för att det går dåligt för USA så hjälper det inte Rysslands lilla skitekonomi. Tvärt om en global lågkonjunktur kommer slå mot Ryssland också.
Citera
2022-11-11, 16:41
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag tänker inte prata så mycket om USA's statsskuld, inte i denna tråd i alla fall. Du är inne på en grej som nästan blev av- Ryssland försökte sig på att ställa rubeln mot guld vilket innebär att man skall kunna lämna in sin rubelsedel till dess riskbank- eller motsvarande och där erhålla motsvarande mängd guld i förhållande till vad banken/staten säger att sagda valuta vara värd. När Rysslands riksbank räknade på detta höll det inte med mindre än att de skulle vara tvungna till en- ungefär, 70%-ig devalvering. Detta ville inte de styrande i Kreml gå med på varför rubeln ej kunde förklaras 'guldmyntfot'. Rubeln låstes istället till ett fiktivt värde som endast gäller i Ryssland- prövning av värdet tillåts inte.

Du... jag jobbar med dessa saker... inte med Ryssland eller rubel specifikt men med omvärldens ekonomiska göranden och prioriteringar för att kunna lämna siffror till uppdragsgivare som eventuellt planerar insatser, projekt eller åtaganden i annat land- eller svensk region.

Du verkar inte göra något vidare jobb i så fall. Den ryska CBn annonserade i mars att Rubeln kopplats till guld och efter det så stärktes Rubeln kraftigt. Observera att det alltså var innan man annonserade att Rubeln inte längre var fullt konvertibel. Det senare ska man dock inte överdriva betydelsen av utan främsta orsaken till att Rubeln stärkts så kraftigt sen attacken mot Ukraina inleddes är att råvarupriserna exploderat.
Citera
2022-11-11, 16:50
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
USA/väst dvs Europa, USA, Japan, AUS etc tillsammans är så militärt och ekonomiskt överlägsna övriga länder tillsammans att det är ett skämt. Och då talar vi inte bara om i rena siffror heller utan infrastuktur, humankapital, utbildningscenter osv.

80-90% av jordens länder men knappast 80-90% av jordens ekonomi. Kina är inte allierad med Ryssland eller ens mer välvilligt inställda till dem än vad de är till USA. Kinas ekonomi är tätt bunden till västs och de skulle aldrig offra det till förmån för lilla skitrysslands. Tvärtom vill de se Ryssland försvagade. Det är inte ens länge sen det rådde gränskrig mellan USSR och Kina med faktiska dödsfall.

Har du legat i cryovac sen typ 1995 och precis vaknat upp? För då stod västsfären för sisådär 70% av världens BNP. Idag är den andelen halverad. I termer av BNP kan Ryssland handla fritt med åtminstone hälften av världens BNP. Experter är tämligen eniga om att sanktionerna mot Ryssland har misslyckats totalt. Vad gäller militär förmåga så vet du inte vad du talar om. Både Ryssland och Kina har exempelvis hypersoniska missiler. USA/väst har endast supersoniska. Något som skulle vara närmast avgörande ifall WWIII skulle bryta ut. Ryssland har alltså missiler som gör mach 10 medan USAs snabbaste missil gör typ drygt mach 2. För att inte tala om Rysslands nukleära och icke-nukleära EMP-teknologi som USA inte har någon motsvarighet till och heller inget försvar emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in