Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-27, 17:24
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Jo det finns pengar och guld att betala med.

Varför ljuger du?

Som flera redan skrivit så är det svårt att betala när den som ska få betalt har gjort så att det inte går att betala.

Om du är skyldig mig 100 spänn och kommer hem till mig och ska betala men jag vägrar att öppna dörren, är det då rätt av mig att ljuga till alla du känner att du är i personlig konkurs för att du inte kunde betala tillbaka din skuld eftersom jag vägrade att öppna min dörr?

Du och alla som dig är så svårt pantade.

För att en tvååring ska kunna förstå: Om jag lånar 100 svenska kronor av dig och vi är överens om att jag senare ska betala tillbaks 100 svenska kronor, är det då ok att jag senare kommer med 100 monopolpengar och betalar?
Citera
2022-06-27, 17:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Flera länder köper olja och gas och gödsel..vapen uran...foder för rubel.
Hjälper inte Ryssland alls då dom inte behöver mera rubel in i landet. Det dom behöver är att få växla bort sin skitvaluta emot dollar eller euro. Men ingen vill ta emot skiten, inte ens Indien eller Kina. Ryssland har inga vänner, dom är helt ensamma och körda.
Citera
2022-06-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Rubeln är stärkt artificiellt via tvångsinlösningar och stödköp från ryska statens guldreserver. Många av de loophålen är tilltäppta nu och snart blir det ännu svårare för utländska företag som köper varor av Ryssland då de kommer att bli sanktionerade av USA. D.v.s köper ett indiskt företag olja från Ryssland blir de svartlistade i USA.
Ska usa bojkotta 80 procent av världens länder då?
Citera
2022-06-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Hjälper inte Ryssland alls då dom inte behöver mera rubel in i landet. Det dom behöver är att få växla bort sin skitvaluta emot dollar eller euro. Men ingen vill ta emot skiten, inte ens Indien eller Kina. Ryssland har inga vänner, dom är helt ensamma och körda.
Grejen är att dom köper rubel för dollar.
Citera
2022-06-27, 17:30
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Sanktionerna som enligt Ryssland endast stärker dem verkar ha haft effekt. Ryssland har för första gången sedan 1998 misslyckats att betala räntorna på sina lån. Är det början på slutet vi ser nu? I väst förutspådde man att Rysslands ekonomi inte skulle klara av ett långvarigt krig och att kassan skulle tömmas under sommaren.

Hur länge kommer Kreml att lyckas hålla uppe fasaden om att allt går som planerat? Hur länge kommer dom att hålla ut innan dom tvingas till förhandlingsbordet för att ge efter för Ukrainas krav på en reträtt?

https://www.bbc.com/news/business-61929926
Det var väl första gången på över hundra år...?
Citera
2022-06-27, 17:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Grejen är att dom köper rubel för dollar.
Ändå lyckas Ryssland inte betala sina räntor mera. Varför tror du det? För att pengarna inte finns, allt går till kriget och landet är bankrutt.
Citera
2022-06-27, 17:35
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
På G7 mötet igår beslutade (de 7 ärthjärnorna dvs Biden, Macron, Schultz, Draghi, Bojo, Trudeau, Japan) man att stoppa all import av guld från Ryssland.
Beslutet stärker därmed guldpriset worldwide. Gissa vilket land som är världsledande på guldexport?
Tada...Kina och med Ryssland som god tvåa!
Man kan ju tro att de är mutade av Xi Ping eller Putin.

Lite mer att läsa här:
https://www.zerohedge.com/markets/bi...n-gold-imports
Om man stoppar import av en vara minskar man ju inköp av varan. Det borde väl innebära att varans pris sjunker. Eller är det något som jag inte begriper?
Citera
2022-06-27, 17:44
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
På G7 mötet igår beslutade (de 7 ärthjärnorna dvs Biden, Macron, Schultz, Draghi, Bojo, Trudeau, Japan) man att stoppa all import av guld från Ryssland.
Beslutet stärker därmed guldpriset worldwide. Gissa vilket land som är världsledande på guldexport?
Tada...Kina och med Ryssland som god tvåa!
Man kan ju tro att de är mutade av Xi Ping eller Putin.

Lite mer att läsa här:
https://www.zerohedge.com/markets/bi...n-gold-imports

Guldpriset har gått ner de senaste 3 månaderna, den senaste månaden, senaste veckan och i dag.
Citera
2022-06-27, 17:46
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ska usa bojkotta 80 procent av världens länder då?
Hur tänkte du nu? Ja, varför inte, om de hellre vill vara kompisar med Ryssland och deras galne diktator så är det väl en konsekvens man får stå ut med.
Citera
2022-06-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ändå lyckas Ryssland inte betala sina räntor mera. Varför tror du det? För att pengarna inte finns, allt går till kriget och landet är bankrutt.
Dom är blockerade att betala sina räntor i dollar.
Ryssland kan lösa hela sin statskuld på ett enda bräde i dollar om inte sanktionerna fanns.
Dom sa att nu kan ryssland inte låna mer pengar på internationella marknaden.
Ryssland svarade att vi behöver inte låna en dollar för att klara oss.
Till skillnad mot ni i EU och USA som är skuldsatta upp över öronen.
Citera
2022-06-27, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Om man stoppar import av en vara minskar man ju inköp av varan. Det borde väl innebära att varans pris sjunker. Eller är det något som jag inte begriper?
OM ingen kan få tillgång till varan och det inte ens finns en svart marknad---såvisst ja!
Kokain är förbjudet att importera legalt men det finns tillgängligt på illegala marknaden. Därför är kokain en dyr produkt.
Guld från Ryssland kan importeras av världens alla länder utom nu 7 nationer.
Guld är en ädelmetall som inte kan utvinnas överallt och i obegränsad mängd och som det finns en stor och konstant efterfrågan på.
Trycket på de länder ex Kina som får exportera till de 7 ökar och därmed även priset.
Ryssland kan fortsätta exportera till övriga länder och kan dra nytta av det ökade marknadspriset.
Se bara på oljehandeln.
Senast redigerad av Mary99 2022-06-27 kl. 17:50.
Citera
2022-06-27, 17:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Guldpriset har gått ner de senaste 3 månaderna, den senaste månaden, senaste veckan och i dag.
Har inte guldpriset alltid fluktuerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in