Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-07, 17:47
  #649
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Detta var 30 år sen roade sig med detta , lite kul o testa under ölpimplande i en stuga.

Då fanns inte nått annat än 4.5mm o rundkulor

Samma här. Tråkigt att yngre generationer inte förde vidare denna ädla sport. Det tog minst ett decennium för småfågelbeståndet att återhämta sig när jag vuxit ifrån min luftbössa och la den på hyllan.
Citera
2024-02-07, 17:49
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badmoessa
Har skjutit en del blyfritt, hyffsad precision på 20-25 meter. Problemet är rikoschetter.

Mh. Men varför välja hyfsad precision med högre säkerhetsrisk när det finns ammo som levererar bästa möjliga precision till lägre risk och pris samt bättre prestanda
Citera
2024-02-08, 03:31
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsgobrandon
Mh. Men varför välja hyfsad precision med högre säkerhetsrisk när det finns ammo som levererar bästa möjliga precision till lägre risk och pris samt bättre prestanda

Du har helt rätt, men det var bara en kort period med blyfritt. Numera skjuter jag bara bly, och på längre avstånd.
Citera
2024-02-08, 06:38
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie.gsns2
Har man problem med råttor ska man kontakta Anticimex eller liknande. Det är inte tillåtet att själv döda råttor. Vill du själv äta mat från en bondgård som pepprat runt överallt med giftiga blykulor?
https://www.anticimex.se/rattor/

Blyet eroderas med tiden och ackumuleras i växter och djuren. Det där med att bly får en skyddande hinna gäller bara i laboratorium där blykulorna inte utsätts för mekanisk påverkan.

https://www.naturvardsverket.se/amne.../fakta-om-bly/

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och sprider felaktigheter.

Jo, vem som helst får döda råttor med hjälp av godkända fällor. De som har jaktvapen som är lämpliga att skjuta råttor med får använde de vapnen för att skjuta råttor.

Bly urlakar så långsamt att det inte är någon risk för människors hälsa om man skjuter med blyammunition på åkrar. Det blir inga förhöjda halter i maten. Provtagningar omkring skjutbanor där tonvis med bly avlossats och hamnat i marken visar inte farliga halter av bly i grundvatten eller jordmån.

https://www.sverigesnatur.org/aktuel...er-mycket-bly/
Citera
2024-02-17, 14:07
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Detta var 30 år sen roade sig med detta , lite kul o testa under ölpimplande i en stuga.

Då fanns inte nått annat än 4.5mm o rundkulor
Jodå. Klart att det fanns även för 30 år sedan.
Citera
2024-02-17, 15:26
  #654
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Jodå. Klart att det fanns även för 30 år sedan.

Kommer inte ihåg men 5.5mm fanns kanske

Vi satt o sköt mot "ballistiskgel budget" gjorda av telefonkataloger blötlagda i diskmedel , vi var och är djurälskare o skulle aldrig peppra en pippi för skojs skull utanför jakt
Citera
2024-02-17, 15:53
  #655
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kommer inte ihåg men 5.5mm fanns kanske

Vi satt o sköt mot "ballistiskgel budget" gjorda av telefonkataloger blötlagda i diskmedel , vi var och är djurälskare o skulle aldrig peppra en pippi för skojs skull utanför jakt

Skillnaden var att allt över 4.5mm var licensbelagt.
Citera
2024-02-21, 17:50
  #656
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Skillnaden var att allt över 4.5mm var licensbelagt.

Nope
Citera
2024-02-21, 19:26
  #657
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Nope

Jopp
Citera
2024-02-21, 19:34
  #658
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jopp

För 30år sedan, dvs 1994 var ej alla 5,6mm luftgevär licensbelagda.
Det handlade även då som idag om anslagsenergi. Oftast kokade det ner till utgångshastighet i annonserna, men det påverkar ju anslagsenergin (givetvis med kulans massa i ekvationen).

Om jag minns rätt så låg gränsen för 4,5mm någonstans runt 180 m/s och 5,6mm någonstans runt 130m/s. Jag kan minnas fel på hastigheterna, men -94 gick det alldeles utmärkt att köpa ett luftgevär i 5,6mm som höll sig under den stipulerade anslagsenergin, vill även minnas att det var <10joule som gällde.
Citera
2024-02-21, 19:54
  #659
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
För 30år sedan, dvs 1994 var ej alla 5,6mm luftgevär licensbelagda.
Det handlade även då som idag om anslagsenergi. Oftast kokade det ner till utgångshastighet i annonserna, men det påverkar ju anslagsenergin (givetvis med kulans massa i ekvationen).

Om jag minns rätt så låg gränsen för 4,5mm någonstans runt 180 m/s och 5,6mm någonstans runt 130m/s. Jag kan minnas fel på hastigheterna, men -94 gick det alldeles utmärkt att köpa ett luftgevär i 5,6mm som höll sig under den stipulerade anslagsenergin, vill även minnas att det var <10joule som gällde.
Före 1992 var det bara utgångshastigheten som gällde, ca 180 m/s vilket gjorde att en 5.6(22:a) gick riktigt hårt. Har för mig att det även fanns större kaliber också. Man ändrade till anslagsenergi då. Men det fanns ingen kaliber eller anslagsbegränsningar före det. Är de inköpta före 1992 är de helt lagliga och vissa 5.6 är till salu ibland. BSA Meteor verkar vara vanligast.
Citera
2024-02-21, 20:01
  #660
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Före 1992 var det bara utgångshastigheten som gällde, ca 180 m/s vilket gjorde att en 5.6(22:a) gick riktigt hårt. Har för mig att det även fanns större kaliber också. Man ändrade till anslagsenergi då. Men det fanns ingen kaliber eller anslagsbegränsningar före det. Är de inköpta före 1992 är de helt lagliga och vissa 5.6 är till salu ibland. BSA Meteor verkar vara vanligast.

Tack för input!
Hoppas även eldrattan, eller vad det var personen hette, kan ta åt sig och slut sprida lögner som korrekta uppgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback