Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-29, 21:16
  #1
Medlem
Och detta får man höra om och om igen. Fyller det egentligen någon funktion eftersom man slår dövörat till och bara blir irriterad? Och varför reklam om ex. mjölk? Varför lägger de dyra pengar på reklam, som sedan får bekostas av oss konsumenter? Alla vet väl att man kan köpa mjölk! Kan detta ha motsatt effekt, och man aldrig någonsin kommer att köpa Eriks såser? Nej tack! Eller "Klövver."

Och det måste vara otacksamt att arbeta inom reklambranschen, och skapa något som alla till slut mer eller mindre hatar. Sången om att panta var bra i början, men nu har man hört det till leda och jag tappar nästan intresset för att panta.

Blir det en paradoxal reaktion på all denna reklam, och det bara blir för mycket? Påverkas du av reklam på ett positivt sätt?
Citera
2022-06-29, 21:22
  #2
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Varför lägger de dyra pengar på reklam, som sedan får bekostas av oss konsumenter?
?
De vet ganska väl vad de får och kan mäta reklamens effekter.
Citera
2022-06-29, 21:24
  #3
Medlem
Turist i tidens avatar
Reklamföretaget är duktiga på ta reda på vad som fungerar och inte fungerar för deras målgrupper.
Själv får jag krupp av spelreklam, men den funkar på dom som vill ge sina pengar till spelföretagen.
Citera
2022-06-29, 21:31
  #4
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Fördelen med "programmet presenteras av"-reklamen är att den når tittare innan dom hinner mutea TV:n och hala upp telefonen med Instagram, eller zappa till en annan kanal.

Så fördelen är ju uppenbar. Och den tycks nå trådskaparen.
Citera
2022-06-29, 22:48
  #5
Medlem
Det känns ibland som det är mer reklamtid än programtid i en del program. Särskilt nu när de lagt till "presenteras av" både före och efter den vanliga reklamen. Liksom i ett 60 min program, 25 minuter av programet och 35 min reklamavbrott.
Nu tror jag inte att det är riktigt så illla, men det känns som det.
Jag har funderat på att mäta exakt hur mycket som är programet och hur mycket är reklam men jag har inte orkat.

Och Pantamera reklamen? Behövs den verkligen? Är det verkligen så många som betalar 1-2 kr extra och sen inte pantar för att få tillbaka det? Jag slänger inga pant flaskor eller burkar däremot kan det gå 6 mån innan jag orkar panta dem. Reklamen måste kosta "Håll Sverige Rent" (tror de är dem som är bakom) minst 100 000-200 000 kr per år antagligen mycket mer. Finns det inget vettigare sätt att använda pengarna än att uppmana till nåt som 80% redan gör ändå? Skulle pantningen minska drastiskt utan reklamen? Tror inte det. Eller?
Citera
2022-06-29, 22:54
  #6
Medlem
Uppenbart funkar det då det skapar känslor. Tjatar de tillräckligt i tv om ett märke som kommer du att testa till slut. Väljer du hellre pepsodent, ett märke du känner till eller en helt random tandkräm som du aldrig hört talas om? Merparten väljer pepsodent.

Oavsett hur trist reklamen må vara så funkar det på våra små korkade hjärnor.
Citera
2022-06-29, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Uppenbart funkar det då det skapar känslor. Tjatar de tillräckligt i tv om ett märke som kommer du att testa till slut. Väljer du hellre pepsodent, ett märke du känner till eller en helt random tandkräm som du aldrig hört talas om? Merparten väljer pepsodent.

Oavsett hur trist reklamen må vara så funkar det på våra små korkade hjärnor.

Ja fast man kan ju även tänka så här: Ett tandkrämsföretag som inte vill lägga eller inte har råd att köpa reklamtid känns inte så "stora" och seriösa och får säkert mycket mindre marknadsandel. Därför köper man Pepsodent och inte "Kiviks äppeltandkräm" (påhittat)
Citera
2022-07-01, 01:29
  #8
Medlem
whatthedeuces avatar
Den genomsnittliga svensken behöver man tjata & upprepa saker för, då fastnar det & personen konsumerar.
Så klart handlar inte alla & reklam handlar inte bara om produkten du ser eller hör om. Kanske köper du inte exakt den mjölken, men reklamen triggar till att gå till butiken & handla annat + massa spontant småskit precis innan kassan.

En av effekterna är även precis de du själv gör nu, du tänker på reklamen, även en specifik panta & du har all reklam så mycket i huvudet så du till & med skapar en tråd på fb. Du lägger din energi på att prata om reklamen när du istället bara kunde stängt av & tyst gått ut på promenad. Genom att prata om reklamen sprider du även vidare deras budskap, vilket i sin tur gör att kanske Eskil som läser detta går & köper mjölk & pantar flaskor.

Så, 15 sek mjölkpaket skapar ringar som utvecklas till enormt mycket mer & annat.
Citera
2022-07-01, 10:26
  #9
Avstängd
TV4 Nyheter:

VÄDRET PRESENTERAS AV (två företag)

Lika jävla infantilt som Systemets No No reklam.

Vädret presenteras ju av meterologen - hur i helvete kan företag köpa denna reklam
eller vet de inte vad de köper dvs är grundlurade.

Varför inte program om pedofilhärva - programmet presenteras av Tinder/Badoo etc
Citera
2022-07-15, 12:22
  #10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Fördelen med "programmet presenteras av"-reklamen är att den når tittare innan dom hinner mutea TV:n och hala upp telefonen med Instagram, eller zappa till en annan kanal.

Så fördelen är ju uppenbar. Och den tycks nå trådskaparen.

Startade en tråd om detta: (FB) Kommer reklamen snabbare på tv?

Förut var det ju så att det var nån sekunds mellanrum från att dom bröt för reklam till att dom sa" programmet presenteras av".

Men nu säger dom det direkt dom bryter för reklamen.
Blir så satans irriterad så jag sitter med fingret på muteknappen så jag slipper höra skiten.
Citera
2022-07-22, 16:16
  #11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Och detta får man höra om och om igen. Fyller det egentligen någon funktion eftersom man slår dövörat till och bara blir irriterad? Och varför reklam om ex. mjölk? Varför lägger de dyra pengar på reklam, som sedan får bekostas av oss konsumenter? Alla vet väl att man kan köpa mjölk!

Att det görs reklam för mjölk är av samma skäl som man gör reklam för bilar, det finns olika varumärken.
Citera
2023-10-12, 22:37
  #12
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Och detta får man höra om och om igen. Fyller det egentligen någon funktion eftersom man slår dövörat till och bara blir irriterad? Och varför reklam om ex. mjölk? Varför lägger de dyra pengar på reklam, som sedan får bekostas av oss konsumenter? Alla vet väl att man kan köpa mjölk! Kan detta ha motsatt effekt, och man aldrig någonsin kommer att köpa Eriks såser? Nej tack! Eller "Klövver."

Och det måste vara otacksamt att arbeta inom reklambranschen, och skapa något som alla till slut mer eller mindre hatar. Sången om att panta var bra i början, men nu har man hört det till leda och jag tappar nästan intresset för att panta.

Blir det en paradoxal reaktion på all denna reklam, och det bara blir för mycket? Påverkas du av reklam på ett positivt sätt?
Finns det nån som vet vilket år den här skiten fick tillåtelse att läggas i varje reklamblock? innan det var enbart vid programstart,

Det är ju ett stegvist utnyttjande av en viss brytpunkt, året man fick bryta underhållningsprogram för reklam, innan dess bara filmer, och sedan förlänga reklamblocket igenom dessa sponsorer
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2023-10-12 kl. 22:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback