Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-21, 10:34
  #181
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det ser inte alls bra ut för detta företag och Volvos elbilssatsning nu.

SEB har sänkt sin värdering av Polestar från 18 miljarder kronor till noll kronor. Företaget är att betraktas som värdelöst.

"Företaget nådde i fjol inte upp till varken ursprungligt eller reviderat säljmål och marknadsandelen sjönk med 19 procent från 0,70 till 0,57 procent.
I dag rapporterar Dagens industri att banken SEB har gjort en analys av Volvo Cars som äger 49,5 procent av Polestar-aktierna. Aktier som enligt analysen anses vara värdelösa då företaget värderas till noll kronor. Det kan jämföras med värderingen vid föregående analys som då uppgick till 18 miljarder kronor.

Polestars kräftgång påverkar Volvo Cars negativt. SEB sänker riktkursen för Volvo Cars med 35 procent, från 43 till 28 kronor."

https://teknikensvarld.expressen.se/...ar-volvo-cars/

Vad tror ni, kommer Polestar att överleva 2024 eller blir det konkurs?
Citera
2024-01-21, 10:58
  #182
Medlem
Marknaden efterfrågar inte Polestar.
Då ska den bort från marknaden.
Så enkelt är det.
Citera
2024-01-21, 11:08
  #183
Medlem
Polestar var bättre som modellnamn på prestandabilar hos Volvo. Volvo är inte stort nog för att ha två varumärke.
Citera
2024-01-21, 11:29
  #184
Medlem
ReijoHervonens avatar
Undrar hur det blir med befintliga Polestarbilar om företaget går under? ICE bilar blir inte värdelösa om företaget läggs ner. En gammal SAAB är en fungerande bil med ett relativt högt andrahandsvärde. Reservdelar är standardiserade och verkstäderna kan arbeta med dessa bilar. Men elbilar? Om tillverkaren och deras egna verkstäder försvinner, blir inte bilen helt värdelös då?
Citera
2024-01-31, 18:16
  #185
Medlem
HipToBeSquares avatar
Polestar släpper nu Polestar 4 som inte har någon bakruta alls. Det betyder att bilen har precis som Cybertruck en LCD display i backspegeln. Cybertruck har det pga att lastskyddet skymmer sikten, men Polestar 4 kunde monterat in en bakruta om de ville med gjorde det inte.

Problemet med displayer istället för speglar är att stereosynen inte fungerar med displayer.
Citera
2024-01-31, 18:34
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Polestar släpper nu Polestar 4 som inte har någon bakruta alls. Det betyder att bilen har precis som Cybertruck en LCD display i backspegeln. Cybertruck har det pga att lastskyddet skymmer sikten, men Polestar 4 kunde monterat in en bakruta om de ville med gjorde det inte.

Problemet med displayer istället för speglar är att stereosynen inte fungerar med displayer.

Kan bara relatera till backkamera som funkar skit under vintern. Bakrutan kan jag torkarent med vindrutetorkarna så att jag kan se bakåt, men tvättar jag bilen ena dagen så är det nästa dag nästan omöjligt att se något vettigt i backkameran.

Finns väl någon enstaka tillverkare som har tänkt till och har kameran bakom sin logga bak på bilen. Tror Volkwagen har haft det va? D.v.s. att kameran är inkapslad och gömd när den inte används och blir därflr inte skitigt. Resten av tillverkarna verkar inte bry sig alls om det.

Så jävla tråkigt att tvätta bilen ena dagen och nästa dag ser man knappt ett piss igen från backkameran. Visst, jag kan gå ut och göra rent den, men en timme senare ser det för djävligt ut igen.

Så om man inte ska ha backspeglar så måste man placera kameran på ett ställe där skit inte hamnar, men eftersom en backspegel alltid måste vara synlig så kan den inte gömma sig bakom en logga större delen av tiden,så nej! Tummen ner för det.
Citera
2024-02-02, 00:21
  #187
Medlem
PeterNosters avatar
Kameran sitter på taket:

New Polestar 4 EV detailed First Look - why the classy electric family car has NO REAR WINDOW
https://www.youtube.com/watch?v=lAbQIjx0_6k

Ger många fördelar t.ex högre bagageutrymme. Kan ju fylla upp till taket utan att lasten skymmer sikten.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-02-02 kl. 00:23.
Citera
2024-02-02, 00:29
  #188
Medlem
Volvo Cars tog sin hand ifrån Polestar idag. Och Volvo Cars aktie steg nåt såinihelvete,

Lite synd, bilarna ser bra ut och har vettiga tekniska lösningar. Men nån annan får ta över.

Lite glad är jag dock att jag inte befinner mig i den där KINA/Elbils-hysterin. Min europiska bensinbil med V6-bensin rullar fint och tyst. Tankar och kör.
Citera
2024-02-03, 11:13
  #189
Medlem
Volvos förre designchef som vd, hans underchef som designchef. Snacka om att design kommer först. Och funktion sen, vilket verkar märkas i testerna.

Lite som bilarnas woke-märke
Citera
2024-02-03, 11:35
  #190
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Polestar släpper nu Polestar 4 som inte har någon bakruta alls. Det betyder att bilen har precis som Cybertruck en LCD display i backspegeln. Cybertruck har det pga att lastskyddet skymmer sikten, men Polestar 4 kunde monterat in en bakruta om de ville med gjorde det inte.

Problemet med displayer istället för speglar är att stereosynen inte fungerar med displayer.
Vilken fullständigt meningslös design. Klart det går som det går.
Citera
2024-02-03, 16:37
  #191
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kameran sitter på taket:

New Polestar 4 EV detailed First Look - why the classy electric family car has NO REAR WINDOW
https://www.youtube.com/watch?v=lAbQIjx0_6k

Ger många fördelar t.ex högre bagageutrymme. Kan ju fylla upp till taket utan att lasten skymmer sikten.

De gjorde ett misstag med att byta ut bakrutan med en kamera. Egentligen om man ge sig på ett sådant stunt så måste man gå längre. T.ex. Det finns 3D LCD displayer som redan finns i t.ex. Mercedes. En sådan kunde de försökt experimentera med för att få fram djupsende med en backkameradisplay. En annan sak, displayen behöver inte längre sitta där det traditionella backspegeln sitter utan sitta någon annanstans.

Jag tycker deras design är infantil och ge inga direkta fördelar.
Citera
2024-02-16, 10:05
  #192
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nu backar Hertz från sitt köp av 65 000st Polestar. Det är nog sista spiken i kistan för Polestar.
Hertz drog sig redan ur sin utlovade affär med Tesla. Elbilar verkar inte fungera kommersiellt.

https://www.theverge.com/2024/2/5/24...r-fleet-resale
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback