• 4
  • 5
2022-07-02, 15:49
Medlem
Bluebeast72s avatar
Käck glad o enkel video, under en timma bror..GÖR DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=CfZWOkX4z3k
Citera
2022-07-02, 20:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgans-skor
Ska måla om. Vill helst måla idag, men väggarna är så risiga att jag ev. borde få rätt till underhåll. Ska därför först kontakta husvärden på måndag och be dem kolla/omvärdera innan jag gör något.

Jag tänker inte hålla på att riva tapeter och skit (måste man det?), utan det blir övermålning, såvida de inte ersätter mig för jobbet eller skickar dit en hantverkare.

Det finns alltså målarfärg som isolerar allt skit som väggarna eventuellt släpper ut? Eller spelar det någon roll vilken typ av färg man väljer?

Är tapeterna dåligt klistrade så är risken stor att tapeterna släpper om du m0lar dom. Med tanke på skicket i lgh och din beskrivning så är nog chansen stor att jobbet är dåligt utfört.

Städade inte föregående lgh innehavaren innan utflytt? Den ska vara städad och om det är en privat värd och lgh har varit dåligt städad så är risken stor att hyresvärden skickar räkning för städning till gamla hyresgästen.
Du måste ju klaga hos dom du hyr lägenhet hos. Har du fått besiktnings pappret på lgh? Alla fel som finns ska stå uppskrivna på pappret annars får du stå för det den dagen du flyttar. Finns det inte med på pappret så blir du ersättningsskyldig så tänk på det. Är viktigt att du får detta papper och hittar du några fel sånska detta antecknas på pappret och få kopia av hyresvärden.
Citera
2022-07-02, 21:32
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ska måla om. Vill helst måla idag, men väggarna är så risiga att jag ev. borde få rätt till underhåll. Ska därför först kontakta husvärden på måndag och be dem kolla/omvärdera innan jag gör något.

Jag tänker inte hålla på att riva tapeter och skit (måste man det?), utan det blir övermålning, såvida de inte ersätter mig för jobbet eller skickar dit en hantverkare.

Det finns alltså målarfärg som isolerar allt skit som väggarna eventuellt släpper ut? Eller spelar det någon roll vilken typ av färg man väljer?
Du kan använda spärrfärg på väggarna, används ofta i lägenheter som är inrökta.
Luktar det illa så har jag ett bra tips, ladda ner appen Hygglo och hitta någon som hyr ut en "Ozoneair". https://ozoneair.se/ta-bort-dalig-lu...RoCQg0QAvD_BwE

Dock kan du inte vara i lägenheten på några dagar men kan vara värt ett försök.
Citera
2022-07-08, 00:59
Medlem
morgans-skors avatar
Jag har lärt mig en hel del i den här tråden. Alla lösningar är inte möjliga.

Jag har provat en mass vinäger och bikarbonat i nästan två dygn utan resultat. Såpa, rengöringsmedel.. typ inga resultat. Nu blir det till att täcka så mycket unket jag bara kan med målarfärg och annat istället.
Citera
2022-07-08, 01:27
Medlem
neuron-drones avatar
Övermålning av tapeter godkänns ofta, men kolla innan. Det är det enklaste sättet att få fräscht.

Om du gillar blommor så skaffa dessa, särskilt vissa som faktiskt renar luften. Ett apelsinträd luktar gott med. Särskilt liljor renar luften.

Jag har också gammalt och sunkigt, men jag är glad att de inte slitit bort 50-talsköket. Det går att måla om luckorna men man får vara försiktig. Det är svårt att få det bra med pensel.

Lukten kan även komma från soprummet om det ligger nära.
Citera
2022-07-08, 02:47
Medlem
morgans-skors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Övermålning av tapeter godkänns ofta, men kolla innan. Det är det enklaste sättet att få fräscht.

Om du gillar blommor så skaffa dessa, särskilt vissa som faktiskt renar luften. Ett apelsinträd luktar gott med. Särskilt liljor renar luften.

Jag har också gammalt och sunkigt, men jag är glad att de inte slitit bort 50-talsköket. Det går att måla om luckorna men man får vara försiktig. Det är svårt att få det bra med pensel.

Hurdå? Via ventilation?
Citera
2022-07-08, 04:28
Medlem
morgans-skors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Vad kan man göra åt det?
Citera
2022-07-08, 20:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hurdå? Via ventilation?

Nä, mer öppna dörrar om du t ex bor på bottenvåning och trapphuset är nära soprummet kanske bara en dörr emellan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in