Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-05, 16:55
  #1
Medlem
Nu har detta inte hänt mig men jag tänkte på det idag när jag var ute och körde
Om jag kör genom en tunnel/bro och nån jävel hoppar ner då precis framför min bil så att jag råkar köra över den (å att man inte ser att det är nån idiot som hoppar) kan man bli dömd för det då? Kan jag bli dömd om nån använder min bil som självmordsmedel utan min tillåtelse? Eller kommer polis se förbi det då man inte har en blekaste jävla aning att nån tänkte hoppa precis där och då?
Någon som vart med om detta?
Citera
2022-07-05, 16:59
  #2
Medlem
Du blir inte dömd för det, du kanske därimot blir erbjuden psykiatrisk vård då det kan vara jobbigt att ha tagit en människas liv även fast man inte kunde påverka deras egna val.
Citera
2022-07-05, 17:05
  #3
Medlem
Om du inte har bidragit till dödsfallet genom vårdslöst agerande så har du inte begått något brott.
Citera
2022-07-05, 17:50
  #4
Medlem
Bra exempel är väl när folk begår självmord genom att slänga sig på spåren framför ett tåg, inte fan åker lokföraren dit för det.
Citera
2022-07-05, 23:03
  #5
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Rubrik korrigerad så att trådens frågeställning framgår, tidigare rubrik "Blir man dömd om detta händer?".

/Mod
Citera
2022-07-06, 10:01
  #6
Medlem
Nej du blir inte dömd i ditt beskrivna fall, du har varken varit vårdslös eller oaktsam.
Citera
2022-07-06, 10:31
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenMedKortaBen
Nu har detta inte hänt mig men jag tänkte på det idag när jag var ute och körde
Om jag kör genom en tunnel/bro och nån jävel hoppar ner då precis framför min bil så att jag råkar köra över den (å att man inte ser att det är nån idiot som hoppar) kan man bli dömd för det då? Kan jag bli dömd om nån använder min bil som självmordsmedel utan min tillåtelse? Eller kommer polis se förbi det då man inte har en blekaste jävla aning att nån tänkte hoppa precis där och då?
Någon som vart med om detta?

Din fråga är inte fullständig, det framgår inte ifall du följer trafikreglerna, kör med omdöme och är nykter och mer allmänt "körduglig". Det är i så fall ditt enda formella bekymmer, och oavsett den överkördes eget beteende kan du i så fall dömas för trafikbrott eller i värsta fall "vållande till annas död".

Så om du lägger till att du är nykter, har körkort, håller hastigheten, kört uppmärksamt, tagit hänsyn till väglaget etc etc, så bör du inte drabbas av lagens långa arm.

Någon nämnde att du kommer att få (behöva) ett terapeutiskt samtal, och det kan det ju ligga något i.
Citera
2022-07-07, 00:40
  #8
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenMedKortaBen
Nu har detta inte hänt mig men jag tänkte på det idag när jag var ute och körde
Om jag kör genom en tunnel/bro och nån jävel hoppar ner då precis framför min bil så att jag råkar köra över den (å att man inte ser att det är nån idiot som hoppar) kan man bli dömd för det då? Kan jag bli dömd om nån använder min bil som självmordsmedel utan min tillåtelse? Eller kommer polis se förbi det då man inte har en blekaste jävla aning att nån tänkte hoppa precis där och då?
Någon som vart med om detta?
De flesta som undrar över detta har någonstans hört/läst att det alltid är "förarens fel" när en bil kör på en fotgängare, så jag antar att det kanske är därför du frågar?

Vad de andra skrivit är korrekt - den straffrättsliga delen kräver någon form av uppsåt eller oaktsamhet. Däremot så är alltid föraren ansvarig för den civilrättsliga ekonomiska biten. Detta ska dock täckas av förarens försäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in