2022-07-06, 09:14
Medlem
moohs avatar
Tjenare.

Vet egentligen inte om den hr frgan hr hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men d jag sjlv har en Mac skriver jag hr. Skulle moderator tycka att frgan passar bttre in Windwz-delen r det bara att flytta den.

Jag hittade en gammal CD-skiva nr jag rensade frrdet och den innehller en digital skolkatalog frn 2005. Jag lnade en brbar DVD-lsare och kopierade allt innehll till min MacBook Pro. Det som finns p skivan r:
  • autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe
  • en katalog vid namn data

I mappen data finns en jvla massa numrerade PCD-filer. Den frsta heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortstter i nummerordning nda till 15290.pcd. Slutligen finns dr en fil som heter photomic.cd

Alla PCD-filerna har olika storlekar, s det verkar inte vara frga om en strre fil uppdelade i chunks, som nr man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.

r det nn som vet hur jag kan titta p de foton som faktiskt finns p CDn med mindre n att jag lnar en PC och installerar programvaran? (Om det ens gr med tanke p att CDn r frn 2005).

Enligt google r PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters p ntet, bde online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren sger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran sger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"
Citera
2022-07-06, 10:18
Medlem
Tror inte att du kommer kunna se bilderna utan Windows.
Misstnker att det r skolkataloger frn samma fretag som diskuterats i denna trd.
Kanske ngon dr kan hjlpa dig med att konvertera till jpg.
Citera
2022-07-06, 11:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Felpost. Ta bort.
Senast redigerad av Nostradumbass 2022-07-06 kl. 11:21.
Citera
2022-07-06, 11:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Tjenare.

Vet egentligen inte om den hr frgan hr hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men d jag sjlv har en Mac skriver jag hr. Skulle moderator tycka att frgan passar bttre in Windwz-delen r det bara att flytta den.

Jag hittade en gammal CD-skiva nr jag rensade frrdet och den innehller en digital skolkatalog frn 2005. Jag lnade en brbar DVD-lsare och kopierade allt innehll till min MacBook Pro. Det som finns p skivan r:
  • autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe

I mappen data finns en jvla massa numrerade PCD-filer. Den frsta heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortstter i nummerordning nda till 15290.pcd. Slutligen finns dr en fil som heter photomic.cd

Alla PCD-filerna har olika storlekar, s det verkar inte vara frga om en strre fil uppdelade i chunks, som nr man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.

r det nn som vet hur jag kan titta p de foton som faktiskt finns p CDn med mindre n att jag lnar en PC och installerar programvaran? (Om det ens gr med tanke p att CDn r frn 2005).

Enligt google r PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters p ntet, bde online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren sger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran sger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"
Det finns en srskild trd om just en sdan r PCD fil hr p FB. (FB) Har en cd med skolfoton frn 2006 p alla gymnasium i SverigeHur kncker jag skyddet?
Kolla den. Det gr att kncka Exe-filen (p Windows). Annars mste man kncka krypteringen p PCD-filerna.
Citera
2022-07-06, 13:34
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Tjenare.

• autorun.exe
  • autorun.ico
  • autorun.inf
  • install.EXE
  • cdKatalogen.exe

PCD kan ppnas och konverteras i GraphicConverter.

www.lemkesoft.de
Citera
2022-07-06, 14:31
Medlem
moohs avatar
Tack fr svar. Problem lst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem