Tjenare.
Vet egentligen inte om den hr frgan hr hemma i Mac eller Windows-delen av flashback, men d jag sjlv har en Mac skriver jag hr. Skulle moderator tycka att frgan passar bttre in Windwz-delen r det bara att flytta den.
Jag hittade en gammal CD-skiva nr jag rensade frrdet och den innehller en digital skolkatalog frn 2005. Jag lnade en brbar DVD-lsare och kopierade allt innehll till min MacBook Pro. Det som finns p skivan r:
- autorun.exe
- autorun.ico
- autorun.inf
- install.EXE
- cdKatalogen.exe
- en katalog vid namn data
I mappen data finns en jvla massa numrerade PCD-filer. Den frsta heter 0.pcd, sen hoppar det upp till 1000.pcd och fortstter i nummerordning nda till 15290.pcd. Slutligen finns dr en fil som heter photomic.cd
Alla PCD-filerna har olika storlekar, s det verkar inte vara frga om en strre fil uppdelade i chunks, som nr man splittar ett stort RAR-arkiv eller liknande.
r det nn som vet hur jag kan titta p de foton som faktiskt finns p CDn med mindre n att jag lnar en PC och installerar programvaran? (Om det ens gr med tanke p att CDn r frn 2005).
Enligt google r PCD en Kodak Photo CD Image File och jag har hittat en del konverters p ntet, bde online och programvara man laddar ner, men ingendera av dessa fungerar. Online-konverteraren sger EXE->JPG error eller liknande, och den nedladdade programvaran sger "Decoder Error: That is not a valid PCD file"