Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Prova att lev för 12000 det går men du kan inte köpa ett busskort möjligen en enstaka biljett. Det är rena slaveriet. Soc bidraget räcker inte att köpa droger för. Du har för hundan en kran om du säljer. Du får varan och säljer sen får du betalt. Du köper inte själv ett kilo och börjar sälja. Vilken värld lever du i? Du förstår väl att du måste köpa en större mängd för att
göra vinst.

Vilken värld lever du i är frågan ? Du verkar tycka att det är bra med människor som inte arbetar ? Du kan köpa ett hg för 4000 knark och sen dubbla dom sen kan du dubbla igen. ? Men du är kriminell du lever ett dåligt liv med dålig moral och dålig Etik.Du kan också vara tvungen att jobba så du inte har tid att springa och vara kriminell. Och klättra dig upp studera och tjäna en bra lön i framtiden skaffa bra värderingar!
Och ja jag har levt på 12000 kr det går att göra för en person.
Senast redigerad av Tjejmedpondus 2022-07-07 kl. 16:08.
Citera
2022-07-07, 16:06
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aarmaanta
Vad innebär "Aktivitetskravet"? Sitta av tid i värdelösa kurser och utbildningar för att snygga till statistiken?
Troligtvis är det så.
Citera
2022-07-07, 16:08
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Socialbidrag ligger på 10000 tusen i månaden ca det är ganska bra att leva på men du skall jobba för att få pengarna som kanske istället blir 12000 vilket är helt okej inkomst för lågutbildning.
Dessutom så konstrar socialtjänstens extremt dåliga insatser med ekonomiska bistånd massor av onödiga pengar även arbetsförmedlingen. Detta måste bytas ut och göras om. Arbetsmarknaden måste ha mindre krav på referenser och tidigare jobb för att släppa in människor som inte varit i arbetsmarknaden. För att få stopp på den kriminella lockelsen.

Existensminimum är runt 4000 i månaden. Därutöver kommer betald elräkning och hyra. En tvåa på 10 000 är inte ovanligt. Då har personen 15 000 rent i månaden. Då närmar vi oss lägstalöner för anställda. Har man barn kommer man över 20 000 rent i månaden och då hamnar vi snart i medianlönen. Så jag ser inga problem med plikt på att jobba heltid.

Problemen kommer inte vara att det är betungande jobb, utan för att man inte förstår vad det man ska göra. Än mindre vad jobbet går ut på. Att bli en del av kollegorna kommer inte på fråga i och med att man seglar runt på jobbet som ännu en belastning för de anställda.
Citera
2022-07-07, 16:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Alla i Sverige har rätt till något som heter bostads bidrag sen brukar man få pengar för hyra också av socialtjänst på Max 5000 så nej jag drömmer inte kanske du som bara läst och inte vet dom riktiga reglerna.

Om hyran är på 10 000 och du får 5000 i bostadsbidrag så betalar soc 5000 till. Dessa pengar måste gå till din hyra. Därutöver är riksnormen 4250 plus el och hemförsäkring. El- och hemförsäkring måste också betalas. Så man har således inte mer än just 4250 som ska täcka allt annat.
Citera
2022-07-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag tycker det låter som ett utomordenligt dåligt förslag. Det här försöket gick inte 2008 och det går inte nu heller. Det är som att krama vatten ur en sten. Vill inte näringslivet anställa så kommer folk inte få jobb.

Det man behöver är arbetsrätt, inte arbetsplikt.

Det skriks efter folk. Dock behöver arbetsgivare folk med kompetens, det verkar saknas på många håll.
Citera
2022-07-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Om hyran är på 10 000 och du får 5000 i bostadsbidrag så betalar soc 5000 till. Dessa pengar måste gå till din hyra. Därutöver är riksnormen 4250 plus el och hemförsäkring. El- och hemförsäkring måste också betalas. Så man har således inte mer än just 4250 som ska täcka allt annat.

4200/30=140 kr per dag
Det finns bibliotek CSN kultur evenemang och annat och det behöver vara klart att dom som
Vill jobba skall kunna få ett jobb.
Om du dessutom är 3 st i en familj får man mer pengar att dela på mat på osv plus barnbidrag och annat. Jag tycker det är en okej lägsta standard. Att socialbidrag har blivit istället för att folk skall jobba är inte okej. Socialbidrag skall vara tillfälligt och vid nöd inte för att inte Sverige kan ordna jobb för lågproduktiva som inte anses vara till nytt!
Citera
2022-07-07, 16:23
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Sänk lönerna så blir det fler jobb för arbetslösa att ta. Utbud och efterfrågan. Det vore bättre än skapa socialbidrags-hjon.
Man måste ju vilja jobba och kunna språket.
Citera
2022-07-07, 16:44
Medlem
LustigaKurres avatar
Det finns färre jobb än arbetslösa, man nekar gruvbolag tillstånd, miljöprövningar, byråkrati, avgifter osv, landstingets kläder tvättas i baltikum, färdtjänstens telefonister sitter i indien, ett skattetryck som kväver allt...

Sluta importera arbetskraft och sluta exportera arbete.
Citera
2022-07-07, 16:49
Avstängd
alicia66s avatar
Citat:
Vilken värld lever du i är frågan ? Du verkar tycka att det är bra med människor som inte arbetar ? Du kan köpa ett hg för 4000 knark och sen dubbla dom sen kan du dubbla igen. ? Men du är kriminell du lever ett dåligt liv med dålig moral och dålig Etik.Du kan också vara tvungen att jobba så du inte har tid att springa och vara kriminell. Och klättra dig upp studera och tjäna en bra lön i framtiden skaffa bra värderingar!
Och ja jag har levt på 12000 kr det går att göra för en person.
Var fan har jag sagt att det är bra. Men att jobba heltid för 1200 kommer inte locka från att bli kriminell. Nej du kan inte köpa ett hekto för 4000 du har uppenbart ingen koll på vad knark kostar ha ha var fan ska du få 4000 ifrån om du lever på 10000. Du tror inte man kan sälja knark och jobba. I närheten där jag bor åkte mor och son i häktet ett kilo koks hittades dom jobbar men så klart bra extra pengar. Du tror inte man har tid. Det går fort att sälja ett par påsar.
Har du levt på soc ok. Vilket jobb kan man "jobba sig upp"
Citera
2022-07-07, 16:52
Medlem
RollonHomies avatar
Då ska försörjningsstödet höjas och garanti om fast anställning inom en viss tid kunna ges.

Som jag uppfattar det riktar sig detta till långtidsarbetslösa och det är bra att de får en chans att komma ut i arbete och skaffa sig normala rutiner. Men, om de ska arbeta på försörjningsstöd höjs utgifterna i det privata också och då kommer det att bli problem om de tvingas leva på samma bidragsnorm som tidigare. Det är att jämföra med slavarbete i svenska mått. Handlar det om att arbeta på deltid har jag förståelse för förslaget, men heltid, det kommer aldrig att fungera.

Med tanke på hur illa det här landet sköts, så misstänker jag att dessa bidragstagare kommer att få arbeta heltid på existensminimum resten av sina liv. Det finns inga framtidsutsikter i det och kommer förmodligen leda till ökad kriminalitet och svartarbete.

Som sagt, ska de arbeta på en slavlön så bör man kunna garantera de som gör bra ifrån sig en fast anställning inom en viss period, annars är detta döfött.

"Det ska löna sig att arbeta."
Citera
2022-07-07, 16:59
Medlem
undercover-racists avatar
Hellre ett tidsbegränsat ekonomiskt bistånd än slaveri som konkurrerar ut riktiga jobb med drägliga villkor.
Citera
2022-07-07, 17:07
Medlem
UncleBenssnopps avatar
Nu kommer många bidragstagare att sjukskriva sig för psykisk ohälsa,vilket jag tycker att dom ska göra ingen hit precis att buntas ihop med en massa konstiga människor i nån meningslös sysselsättning,USCH!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in