Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterg4t4n
Innebär detta alltså att alla människor som blandar sina antidepressiva med alkohol (vilket är de flesta) juridiskt sett inte kan bli mördade? Kommer denna dom isåfall användas som ett exempel i framtida mord ifall offret tog antidepp? Dessa signaler bekymrar mig nästan mest.

En ovanligt taskig ursäkt för att kunna använda uttrycket: Hellre fria än fälla
Jag håller med dig, det är fan skrämmande
Citera
2023-04-18, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Precis. Det finns väl ingenting som säger att han inte fått i henne medicinerna heller?
Det är ofattbart, blir väldigt illa berörd när samhällets "svagaste" inte ens efter sin död, får upprättelse. Vad mer ska krävas?
Det våld han för siata gången utsatte henne för var så pass grovt att hennes chans till överlevnad var noll.
Att någon annan skadat henne är uteslutet

Detta är en viktig tanke. Tillsammans med:

Citat:
Ursprungligen postat av vinterg4t4n
Innebär detta alltså att alla människor som blandar sina antidepressiva med alkohol (vilket är de flesta) juridiskt sett inte kan bli mördade? Kommer denna dom isåfall användas som ett exempel i framtida mord ifall offret tog antidepp? Dessa signaler bekymrar mig nästan mest.

Det är otroligt illavarslande.

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
En ovanligt taskig ursäkt för att kunna använda uttrycket: Hellre fria än fälla
Jag håller med dig, det är fan skrämmande

Mycket skrämmande. Nästan som att rätten aldrig stött på VINR tidigare.
Citera
2023-04-18, 09:14
Medlem
Lägst är Vållande, men går det vidare så kvarstår bara misshandel, och frågan blir om straffet blev för lindrigt. Lindrigt?? Va i helvete? Det har varit fel från början, mord eller dråp är enda alternativet
Citera
2023-04-19, 10:54
Medlem
Citat:
Lägst är Vållande, men går det vidare så kvarstår bara misshandel, och frågan blir om straffet blev för lindrigt. Lindrigt?? Va i helvete? Det har varit fel från början, mord eller dråp är enda alternativet

Mord är väl det enda rätta med tanke på att GM inte ringde 112? Hon dog ju inte direkt efter första slaget. Eller tänker jag fel (avseende dråp)? Jag menar om det skulle vara rätt och riktigt i HR, inte som nu med friande.
Citera
2023-04-21, 11:42
Medlem
Intervju med dottern, videoklipp SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-mojligheterna

"– Så länge jag vet att han är ute snart så kan inte jag få ro i kroppen, säger Nathalie.

Åklagaren Birgitta Fernlund har begärt att riksåklagaren ska överklaga fallet till Högsta domstolen för att få prövningstillstånd. Det rör dock inte frågan om mord utan strafflängden på brotten som Jeanettes sambo dömdes för, synnerligen grov misshandel. Maxstraffet är tio års fängelse.

– Min bedömning är att hovrätten har lagt sig alldeles för lågt, säger kammaråklagare Birgitta Fernlund."

Jag blev verkligen förvånad över det låga straffet, vilket rimmar mycket illa 2023 om krafttag mot sånt här dödligt våld mot kvinnor.
Citera
2023-04-21, 14:24
Medlem
Tråkigt att det som i domstolen skulle handla minst om vållande blir istället en diskussion om misshandelsgrad. Det är fan en skam när något är så uppenbart och det ger helt fel signaler.
För vem finns rättsväsendet egentligen
Citera
2023-04-22, 19:28
Medlem
Lyssna på Js dotter, och andra, om vad som hänt och händer
https://www.tv4play.se/program/nyhet...13128?offset=0

Jag undrar fortfarande om hon dött även utan våldet. Har ingen typ läkare uttalat sig om hennes medicinering?
Citera
2023-04-24, 12:04
Medlem
Kan inte läsa artikeln men rubriken säger att riksåklagaren kan ta saken vidare som mord trots allt
Citera
2023-04-24, 15:25
Medlem
Podden ’Inför rätta’ tar upp detta.

Äcklig jävel GM är!!
Citera
2023-04-24, 15:46
Medlem
Citat:
Kan inte läsa artikeln men rubriken säger att riksåklagaren kan ta saken vidare som mord trots allt

"Nu kommer ett nytt besked: Om riksåklagaren väljer att överklaga till Högsta domstolen, så kan det komma att omfatta hela ansvarsbilden – alltså mord.

Åklagarmyndighetens kommunikationsavdelning bekräftar att det kan bli på det viset. Att åklagaren valde att inkomma med en begäran rörande straffvärdet för synnerligen grov misshandel hindrar inte att riksåklagaren överklagar hela ansvarsbilden, uppger kommunikationsavdelningen."
Citera
2023-04-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmth
"Nu kommer ett nytt besked: Om riksåklagaren väljer att överklaga till Högsta domstolen, så kan det komma att omfatta hela ansvarsbilden – alltså mord.

Åklagarmyndighetens kommunikationsavdelning bekräftar att det kan bli på det viset. Att åklagaren valde att inkomma med en begäran rörande straffvärdet för synnerligen grov misshandel hindrar inte att riksåklagaren överklagar hela ansvarsbilden, uppger kommunikationsavdelningen."

Då får man hoppas på det bästa. Att dom låser in honom och kastar bort nyckeln. Det borde väl ge en liten signal till alla idioter därute som tycker det är okej att banka på folk.
Straffen överlag, när det gäller misshandel, borde höjas rätt rejält
Citera
2023-04-24, 17:42
Medlem
Varför lämnade hon inte honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in