2022-07-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
Knuffa, slå, kasta.

Men även lyfta.

Vad ska jag träna om jag vill kunna slå och knuffa någon superduperhårt?
Om det är såna rörelser är det ju en hel kinetisk kedja, så då behöver man vara stark i ben, rygg, bål och axlar utöver armstyrkan. Blir du stark i squats/knäböj t ex kommer du kunna generera mycket mer kraft i en knuff eller ett slag.

Man ska inte underskatta kroppsmassan heller. Väger du 120 kg kommer du kunna generera mycket mer kraft i en knuff eller ett slag än om du väger 70 kg.

Det bästa sättet är nog att tänka ut vilka rörelser man vill bli stark och explosiv i. Träna specifikt på dessa övningar, samt lägg till basövningar som tränar samma muskelgrupper.
Citera
2022-07-19, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metalsimon
Om det är såna rörelser är det ju en hel kinetisk kedja, så då behöver man vara stark i ben, rygg, bål och axlar utöver armstyrkan. Blir du stark i squats/knäböj t ex kommer du kunna generera mycket mer kraft i en knuff eller ett slag.

Man ska inte underskatta kroppsmassan heller. Väger du 120 kg kommer du kunna generera mycket mer kraft i en knuff eller ett slag än om du väger 70 kg.

Det bästa sättet är nog att tänka ut vilka rörelser man vill bli stark och explosiv i. Träna specifikt på dessa övningar, samt lägg till basövningar som tränar samma muskelgrupper.

Marklyft, bänkpress och squats med vikter tränar väl alla extremt mycket ben, rygg, bål och axlar?

Samt kan man lägga till fler isolationsövningar på ett 5x5 stronglift schema, vilket är scheman och upplägg som är gjorda för maximal styrka.
Citera
2022-07-20, 13:55
Medlem
Citat:
Marklyft, bänkpress och squats med vikter tränar väl alla extremt mycket ben, rygg, bål och axlar?

Samt kan man lägga till fler isolationsövningar på ett 5x5 stronglift schema, vilket är scheman och upplägg som är gjorda för maximal styrka.
Man kommer väldigt långt med de tre övningarna. Så gott som hela kroppen aktiveras, men man bör lägga till någon dragövning (pullups, chinups, latsdrag, rodd, etc), någon axelövning som militärpress och magträning om man ska bli komplett. Man kan självklart lägga till ytterligare isolationsövningar om det är något man vill fokusera på för att bli starkare i eller bygga muskelmassa i en specifik kroppsdel.
Citera
2022-07-20, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av metalsimon
Man kommer väldigt långt med de tre övningarna. Så gott som hela kroppen aktiveras, men man bör lägga till någon dragövning (pullups, chinups, latsdrag, rodd, etc), någon axelövning som militärpress och magträning om man ska bli komplett. Man kan självklart lägga till ytterligare isolationsövningar om det är något man vill fokusera på för att bli starkare i eller bygga muskelmassa i en specifik kroppsdel.

Kör ett stronglift 5x5 schema där det är 3 övningar per pass, om jag nu vill köra typ 3-4 isolationsövningar, skulle jag tappa styrka då? Är det bäst att jag håller mig till 3 olika övningar plus typ 1 isolationsövning för maximal styrkeväxt?

Tänkte även köpa en sådan där handgripper så att jag kan få ett riktigt stark grepp. Kör man då också 5x5 upplägg?
Citera
2022-07-20, 22:49
Medlem
Citat:
Kör ett stronglift 5x5 schema där det är 3 övningar per pass, om jag nu vill köra typ 3-4 isolationsövningar, skulle jag tappa styrka då? Är det bäst att jag håller mig till 3 olika övningar plus typ 1 isolationsövning för maximal styrkeväxt?

Tänkte även köpa en sådan där handgripper så att jag kan få ett riktigt stark grepp. Kör man då också 5x5 upplägg?
Du kommer inte tappa styrka av att lägga till några isolationsövningar. Lägg isolationsövningar sist i passet så att du är mentalt och fysiskt alert för de tyngre och mer komplicerade basövningarna.

Att fokusera på greppstyrka är underskattat! Har själv aldrig gått in för att träna greppstyrkan i sig, men det ska ge positiva resultat i allt som involverar drag och lyft. Har man starka nypor så upplevs man stark när man skakar hand och det är ju inte fel!
Citera
2022-08-05, 19:29
Medlem
JeffHardys avatar
Jag tror TS har större framgång som en karriär som bonde framför gymträning om han ska bli råstark. Inte alltid de största men helvete vad många bönder är starka.
Citera
2022-08-05, 19:31
Avstängd
KingHisss avatar
Axeln såklart. Sen bidrar nog biceps och triceps samt underarm och handled men grunden sitter i axeln
Citera
2022-09-06, 02:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Att träna upp styrka i form av att bänka ett visst antal kg kan alla göra.

Men när det kommer till styrka som hur hårt man kan slå eller greppa är något som till största del är genetiskt. Det reflekteras i grova underarmar och händer.

Det där är skitsnack, jag hade riktigt tunna underarmar och svaga händer vid 20.

Nu över 15 år senare efter många års styrketränande 2-3 ggr i veckan har jag mätt min greppstryka till 85 kg med dynanometer, dubbelt så starkt som medelmannen runt 35. Stänger CoC nr 2. Mina underarmar är dubbelt så stora som vid 20 nästan.
Jag har aldrig tränat handstyrka eller underarmar på gymmet.

Vissa har större kraftigare underarmar av naturen, men att det inte går bli stark i händer och underarmar med åldern och vanligt gymmande är BS.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-06 kl. 03:02.
Citera
2022-09-06, 18:53
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det där är skitsnack, jag hade riktigt tunna underarmar och svaga händer vid 20.

Nu över 15 år senare efter många års styrketränande 2-3 ggr i veckan har jag mätt min greppstryka till 85 kg med dynanometer, dubbelt så starkt som medelmannen runt 35. Stänger CoC nr 2. Mina underarmar är dubbelt så stora som vid 20 nästan.
Jag har aldrig tränat handstyrka eller underarmar på gymmet.

Vissa har större kraftigare underarmar av naturen, men att det inte går bli stark i händer och underarmar med åldern och vanligt gymmande är BS.
Jag har gymmat i 7 år och har ökat överlag, men just underarmar och vader är mina ackilleshäl.

Det jag menar är att vissa kan gymma mycket men ändå inte ha så mycket greppstyrka några år senare medan någon annan som gymmat samma tidslängd kan få grova underarmar och greppstyrka.
Citera
2022-09-06, 18:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Jag har gymmat i 7 år och har ökat överlag, men just underarmar och vader är mina ackilleshäl.

Det jag menar är att vissa kan gymma mycket men ändå inte ha så mycket greppstyrka några år senare medan någon annan som gymmat samma tidslängd kan få grova underarmar och greppstyrka.

Jag var jättespinkig runt 20, svag, svaga händer, bänkande 30-35 kg och under medel genetiska förutsättningar.
Man får greppstyrka och kraftigare underarmar efter många år träning och när man blir äldre än 33-35 av roddmaskin, chins och ryggövningar. Jag var nästan lika stark i slutet av 20 års åldern på gymövningar som nu men inte lika grova underarmar och greppstyrka, ganska signifikant skillnad. Det händer något vid högre ålder på både hand och underarm storlek/styrka.

Ja säger inte det är så för alla det jag upplevt, men rimligtvis borde det vara så.

Är du över +33-35 eller yngre?
Senast redigerad av slemhog 2022-09-06 kl. 19:11.
Citera
2022-09-06, 19:08
Medlem
hela armen.allt behövs för att fungera korrekt.
Citera
2022-09-06, 22:13
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Vad är det som gör en arm stark?.

Öl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto