• 2
  • 3
2022-07-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnabbNattUggla
Hur har ni råd att köpa villor ni som har egna villor? Måste man ha ett bra jobb, bra krediter osv?

Hemnet brukar ju sälja villor till bra pris, hur ser ni andra på den sajten?

Vi har alla drömmar om att bo i ett fint område, hur ser det ut för dig som har villa, var det värt pengarna?

Ja, hus är det bästa och mest fria som finns tycker jag! Roligt och bra för hälsan då man kan vara ute och göra hobbys! Man får även göra vad man vill när det kommer till renoveringar och sådant. Biorum?

Våga vara den du är och köp det huset som du vill ha är mitt bästa råd.
Du behöver sparat ihop 15% av ditt vinnande bud på en budgivning.
Sen betalar man bara av på lånet varje månad vilket kan vara mindre än vad man betalar när man bor i hyresrätt. Lånet blir ju mindre för varje månad som man betalar av också så tillslut bor man ju gratis och är miljonär.
Så det är jäkla nice att äga sitt hus.

Bor man i hyresrätt måste man hitta på aktiviteter bara för att komma ut. Har man hus kan man dra på sig vad som helst och behöver inte fixa till sig på samma sätt då man inte behöver gå in i människor och grannar. Lättare att gå ut i trädgården och greja. Det är frihet.
Senast redigerad av WONGnr1 2022-07-12 kl. 18:06.
Citera
2022-07-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Ja, hus är det bästa och mest fria som finns tycker jag! Roligt och bra för hälsan då man kan vara ute och göra hobbys! Man får även göra vad man vill när det kommer till renoveringar och sådant. Biorum?

Våga vara den du är och köp det huset som du vill ha är mitt bästa råd.
Du behöver sparat ihop 15% av ditt vinnande bud på en budgivning.
Sen betalar man bara av på lånet varje månad vilket kan vara mindre än vad man betalar när man bor i hyresrätt. Lånet blir ju mindre för varje månad som man betalar av också så tillslut bor man ju gratis och är miljonär.
Så det är jäkla nice att äga sitt hus.

Bor man i hyresrätt måste man hitta på aktiviteter bara för att komma ut. Har man hus kan man dra på sig vad som helst och behöver inte fixa till sig på samma sätt då man inte behöver gå in i människor och grannar. Lättare att gå ut i trädgården och greja. Det är frihet.

Jag är uppväxt i hus o förstår din syn helt o hållet min far är samma gillar o pyssla med tomten o greja på helgerna.

Jag själv hatar allt sånt arbete vet ej om det är min unga ålder men just nu stormtrivs jag i lägenhet när jag har ledig tid så vill jag bara chilla o grilla på balkongen eller dra en promenad etc o inte hålla på klippa gräsmattan.

Men kanske jag med åldern kommer vilja ha en liten bit mark o pyssla om vem vet
Citera
2022-07-12, 19:32
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Det är värt det alla ggr, att bo i lägenhet och riskera idioter till grannar är ju fan döden.
Citera
2022-07-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Det är värt det alla ggr, att bo i lägenhet och riskera idioter till grannar är ju fan döden.

Men kan ju inte bara vara jag som älskar o höra grannar etc spela musik o ha fester för mig känns det levande.

Där jag bor så älskar jag att när helgen börjar så spelas det musik från närmsta baren så man hör från balkongen för mig är livet !
Citera
2022-07-12, 20:14
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Men kan ju inte bara vara jag som älskar o höra grannar etc spela musik o ha fester för mig känns det levande.

Där jag bor så älskar jag att när helgen börjar så spelas det musik från närmsta baren så man hör från balkongen för mig är livet !

Grannarna hör du i hus också, likaså musiken om du har hus nära stan. Men du slipper ungarna som springer runt och skriker i lägenheten ovanför, någon som stjäl din tvättid och du slipper sitta bredvid grannen i Beck på balkongen.

Jag har bott i lägenhet i yngre dagar och visst finns det fördelar, men det väger ju inte upp på långa vägar.
Citera
2022-07-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Grannarna hör du i hus också, likaså musiken om du har hus nära stan. Men du slipper ungarna som springer runt och skriker i lägenheten ovanför, någon som stjäl din tvättid och du slipper sitta bredvid grannen i Beck på balkongen.

Jag har bott i lägenhet i yngre dagar och visst finns det fördelar, men det väger ju inte upp på långa vägar.

Själv blir jag alltid deprimerad efter 3 dagar i hus o längtar tillbaks till mitt lilla krypin i lägenheten
Bor högst upp så hör inget ljud från spring etc.
O jag är troligtvis grannen i beck som sitter vid balkongen o stör 😅
Citera
2022-07-12, 20:38
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Hur har ni råd att köpa villor ni som har egna villor? Måste man ha ett bra jobb, bra krediter osv?
Lån. Frun och jag köpte hus för tre år sen. Vi är inte högavlönade, tvärtom, ca 40k efter skatt sammanlagt. Hus på landet, ca tre mil från en av Sveriges största städer. 650k kostade huset och vi har nu en halv miljon kvar på lånet.

Citat:
Hemnet brukar ju sälja villor till bra pris, hur ser ni andra på den sajten?
Hemnet är bra. Håller koll på sajten för att se vad som säljs i närheten. Booli är en annan sajt att kika på.

Citat:
Vi har alla drömmar om att bo i ett fint område, hur ser det ut för dig som har villa, var det värt pengarna?
Absolut värt varenda öre. Det enda jag ångrar är att jag inte skaffade hus tidigare. Sen jag flyttade hemifrån som 18-åring har jag under 30+år slösat bort idiotiskt mycket pengar på att hyra. Skulle ha lagt dem stålarna på en kåk istället.
Citera
2022-07-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Absolut, jag håller med om att det är helt uppåt väggarna absurt. Vi hade turen att köpa nyproducerad lägenhet i attraktivt område i storstad. 45% vinst på två år. Folk tyckte vi var galna som köpte så dyrt. Svågern som "safeade" med billig lägenhet i så där område har sett sin investering gå ner med 15% under samma tid...

I pengar gjorde vi 1.4 miljoner+.
Svågern -250.000.

Vinsten har gått rätt in i villa i liten by. Där har förvisso priserna ökat mångdubbelt senaste 10 åren men om min spåkula stämmer kommer kalaset fortsätta på 5-10 års sikt med anledning av inflyttningsort där servicen ökar för varje dag och prioriterat av kommunen.

Du är en idiot om du tror priserna kan fortsätta öka, seriöst, 80 IQ eller? Lönerna står still medan priser på mat och bostäder går upp, tror du alla har mamma och pappa som kan ge 600k i handpenning eller? Så ser inte fallet ut! Är du 90 talist månne?
Citera
2022-07-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Du är en idiot om du tror priserna kan fortsätta öka, seriöst, 80 IQ eller? Lönerna står still medan priser på mat och bostäder går upp, tror du alla har mamma och pappa som kan ge 600k i handpenning eller? Så ser inte fallet ut! Är du 90 talist månne?
Du är imbecillen här som inte förmår läsa och saknar förmåga att tänka långsiktigt.

Min handpenning kommer från mitt eget jobb och slit. Jag har inte haft mycket hjälp ekonomiskt av en lokalvårdare och en plåtslagare till föräldrar. Men jag har fått ett jävla driv och street smarthet från dem.

Alla som byter jobb nu har guldläge att höja lönen, arbetsgivare förstår läget. Jag själv och flera i min bekantskapskrets har blivit chockade över lönepåslagen vid jobbyte senaste 6 månaderna.

Visst, det sker en liten sättning nu men den som köper villa - slutstation i bostadsresan - är förhoppningsvis klok nog att se det som en investering på 5, 10 eller 20 års sikt. Och på den tiden kommer investeringen hämta sig och öka. Det har det gjort sen Jesus gick i kortbrallor.
Citera
2022-07-14, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Du är imbecillen här som inte förmår läsa och saknar förmåga att tänka långsiktigt.

Min handpenning kommer från mitt eget jobb och slit. Jag har inte haft mycket hjälp ekonomiskt av en lokalvårdare och en plåtslagare till föräldrar. Men jag har fått ett jävla driv och street smarthet från dem.

Alla som byter jobb nu har guldläge att höja lönen, arbetsgivare förstår läget. Jag själv och flera i min bekantskapskrets har blivit chockade över lönepåslagen vid jobbyte senaste 6 månaderna.

Visst, det sker en liten sättning nu men den som köper villa - slutstation i bostadsresan - är förhoppningsvis klok nog att se det som en investering på 5, 10 eller 20 års sikt. Och på den tiden kommer investeringen hämta sig och öka. Det har det gjort sen Jesus gick i kortbrallor.

Nja, vad arbetar du med? Enligt min erfarenhet är det bara oss IT snubbar som kunnat få höjd lön de senaste åren. Jag har bekanta som fortf arbetar som lagerarbetare eller på ICA och de tjänar lika skit som de gjorde för 5 år sedan. Samtidigt som bostäder gått upp det dubbla. Detta är inte hållbart, vi kan inte ha ett samhälle där bara läkare och IT snubbar har råd att köpa bostad, då är vi lika dåliga som Kina eller USA.
Citera
2022-07-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Nja, vad arbetar du med? Enligt min erfarenhet är det bara oss IT snubbar som kunnat få höjd lön de senaste åren. Jag har bekanta som fortf arbetar som lagerarbetare eller på ICA och de tjänar lika skit som de gjorde för 5 år sedan. Samtidigt som bostäder gått upp det dubbla. Detta är inte hållbart, vi kan inte ha ett samhälle där bara läkare och IT snubbar har råd att köpa bostad, då är vi lika dåliga som Kina eller USA.
Skrivbordsnisse, inget skrytjobb alls. Mina bekanta är verksamma inom olika skrån. Alltifrån slamsugare till it-nissar. Mellanchefer inom fastighetsbranschen och handläggare på kommunen. Läkare och arbetsförmedlare. Lokalvårdare och pizzabagare. Idrotten gör att jag har hyfsat stor bredd på bekantskapskrets.

Jag säger inte emot dig, jag tror att ett samhälle där klyftorna ökar för snabbt är en grogrund till den skit vi ser överallt idag. Utan att för den sakens skull är kommunist direkt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in