Igår, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det var iallafall klagoml p den tiden minns jag, folk med moderata inkomster men med fastigheter/orealiserbara tillgngar som skulle beskattas till max med fastighetsskatt plus frmgenhetsskatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ja, det var totalt sinnessjukt. Frst fastighetsskatten, sen ovanp det frmgenhetsskatt. Vissa pensionrer mste betala in hela pensionen i skatt om de gde en hygglig villa i ngot omrde dr finansvalpar flyttat in och drivit upp priserna.

Mot all fakta som man enkelt kan ta fram i frgan hvdar ni nd ihrdigt att detta skattespke var ett stort problem. Lobbykampanjen var verkligen effektiv d minnet av den lever kvar s starkt nu nstan 20 r senare.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Det knns fortfarande som att marknaden inte riktigt har tagit fart nnu. Mnga sljare stter hga priser eftersom de ser att rntan r p vg t rtt hll och redan har prisat in detta. Samtidigt slpar kparna efter vissa r frsiktiga efter de kraftiga rntehjningarna tidigare.

Brsen gr dremot starkt, vilket borde tala fr en fortsatt positiv prisutveckling i innerstaden och attraktiva kranskommuner.

Utvecklingen i resten av landet verkar mer spretig eller rttare sagt jag har ingen uppfattning att komma med kanske. Att jmfra priser med samma period fregende r r vl en rimlig metod, men det kan ocks vara intressant att se hur priserna utvecklas frn mnad till mnad i relation till tidigare r, 2022, 2018 osv ngot som skert gjorts i trden redan

Jo men tror problemet r att folk frvntar sig guldruschen man sg 2022-22. Nr jag tittade p bostad 2018-19 sg marknaden ut ungefr som nu. Bra objekt gick fort, dliga objekt var svrslda.

Vi r nog i en rtt normal marknad nu helt enkelt. Men folk har ltt att vnja sig vid tillflliga uppsidor och ta dem fr givet.
Citera
Igår, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Mot all fakta som man enkelt kan ta fram i frgan hvdar ni nd ihrdigt att detta skattespke var ett stort problem. Lobbykampanjen var verkligen effektiv d minnet av den lever kvar s starkt nu nstan 20 r senare.

Det r sllan det hnder men hr hller jag helt med dig.

Detta var ert ytterst perifert problem. Dessutom fanns som sagt ett tak kopplat till inkomst.

ven Anders Borg r djupt ngerfull ver att se avskaffade fastighetsskatten. Sjlvklart hade det varit mycket bttre att bara slakta den statliga skatten och infra ett grundavdrag p lgre inkomster. Man hade d slagit tv flugor i en smll och gjort det mer lnsamt att jobba mot att g p bidrag. Sveriges ekonomi hade varit i mycket bttre skick idag och bostadspriserna hade inte kat lavinartat.
Citera
Igår, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo men tror problemet r att folk frvntar sig guldruschen man sg 2022-22. Nr jag tittade p bostad 2018-19 sg marknaden ut ungefr som nu. Bra objekt gick fort, dliga objekt var svrslda.

Vi r nog i en rtt normal marknad nu helt enkelt. Men folk har ltt att vnja sig vid tillflliga uppsidor och ta dem fr givet.

Ja, det r nog mnga som fortfarande hoppas p en ny guldrush, men marknaden pverkas av flera faktorer som gr att vi inte r dr nu.

Under nollrntan och pandemin var det en extrem bostadsmarknad. rekordlga rntor gav kpare hgre lneutrymme och drev upp priserna. Pandemin frstrkte detta ytterligare, folk ville ha strre bostder fr att kunna jobba hemifrn och med f alternativ fr konsumtion gick mycket pengar till bostadskp. Statliga std som gjorde att folk inte blev av med jobben osv pverkade sklart. En viss huvudvrk efter allt detta kan sklart pverka marknaden p ett dmpande stt.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Ja kraschen r vll nra

https://www.mitti.se/nyheter/rusning...box=1739574438
Citera
Igår, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja kraschen r vll nra

https://www.mitti.se/nyheter/rusning...box=1739574438

Samtidigt visar Hemnets slutprisstatistik helt andra siffror, s det r vl helt enkelt lite blandat och beroende p vilka hus man tittar p.

Att man skulle betala 7.4m fr en trtt sjuttitalsstandardvilla ute p Vrmd lter helt sjukt. Stort ldre hus i gott skick med en rejl sjtomt r sklart en helt annan sak, framfr allt om det r byggt innan strandskyddet frstrde mjligheterna att bygga nra vattnet.

G-berg -> City tar vl inte mer n 30 min med taxi, jmf med 15 min frn t.ex. Arninge s man ska inte verdriva hur lngt ute p landet man nd r
Citera
Igår, 16:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Om man bor s off som Gustavsberg och aldrig ker in till city s undrar man ju varfr man ens ska bo i nrheten av Stockholm?

Fr att det tar bara 20-25 min till Stockholm innerstad med bil och allt Stockholm erbjuder finns nra till skillnad frn om man bor 15 mil bort i ngon hla. Nra stan men ocks massa natur som r kultiverad och vandringsbar till stora delar jmfrt med kermark p landsbygd som stnger in en. Det finns ven butiker och hak i de flesta kranskommunernas centrum. Man rknas ocks som en Stockholmare som boende 2-3 mil utanfr city krnan. Pendel/tuben eller nattbuss hem frn krogen som ung, funkar ven med uber om man delar 2-3 pers eller s hade man polare som agerade fyllechauffr mot betalning. Vi var alltid ute p krog och nattklubb och resturanger i city i 20-rs ldern. Att bo i Stockholm kranskommun r det bsta av 2 vrldar, vxte sjlv upp s.
Du r en idiot och den mest irriterande personen hr, sista nyliberala idioten kvar i trden.
Senast redigerad av slemhog Igår kl. 16:21.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Fr att det tar bara 20-25 min till Stockholm innerstad med bil och allt Stockholm erbjuder finns nra till skillnad frn om man bor 15 mil bort i ngon hla. Nra stan men ocks massa natur som r kultiverad och vandringsbar till stora delar jmfrt med kermark p landsbygd som stnger in en. Det finns ven butiker och hak i de flesta kranskommunernas centrum. Man rknas ocks som en Stockholmare som boende 2-3 mil utanfr city krnan. Pendel/tuben eller nattbuss hem frn krogen som ung, funkar ven med uber om man delar 2-3 pers eller s hade man polare som agerade fyllechauffr mot betalning. Vi var alltid ute p krog och nattklubb och resturanger i city i 20-rs ldern. Att bo i Stockholm kranskommun r det bsta av 2 vrldar, vxte sjlv upp s.
Du r en idiot och den mest irriterande personen hr, sista nyliberala idioten kvar i trden.

Svrt det hr med lsfrstelse av vldigt enkel svenska.

Jag skrev om man aldrig ker in till city.

Det betyder att man ALDRIG KER IN TILL STADEN STOCKHOLM.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
Citat:
Om man bor s off som Gustavsberg och aldrig ker in till city s undrar man ju varfr man ens ska bo i nrheten av Stockholm?
Har man inte slkt/vnner/jobb i Gustavsberg och inte heller intresse av Stockholm s r det sklart en dlig id att bo i Gustavsberg. Tror inte ngon skulle pst ngot annat egentligen. Man betalar ju en viss Stockholms-premie ven dr som gr att slippa p platser lngre bort.
Citera
Igår, 20:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Jag har frvisso aldrig varit i Gustavsberg, men dit flyttar man vl fr att man r utprisad frn att bo nrmare stan. Att priserna eventuellt gr upp dr r vl knappast ett tecken p ngon generell prisboom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in