2022-07-12, 01:10
Medlem
Vet inget, kan inget.
Med det sagt.
Bor i en brf där kostnader på renoveringar beräknas efter golvyta.
Sex lägenheter i olika storlekar.
Så nu när fasaden ska målas så ska jag betala mer rödfärg för att jag har mer m2 lägenhet än grannen.
Förklaringen är "om du säljer så kommer du tjäna mer stålars , så därför ska du betala mer".
Får inte ihop det alls.
Är detta kutym ?
Mvh brf-oskuld.
Citera
2022-07-12, 01:45
Medlem
Utvändigt underhåll betalas väl ändå av någon slags "yttre underhållsfond" på fastigheten, där har du redan betalat in en högre kostnad pga din större bostadsyta.

Det BORDE finnas medel avsatta för utvändigt underhåll, gör det inte det och föreningen behöver göra en större renovering så blir din månadsavgift högre pga större bostadsyta, de som har mindre bostadsyta får mindre påslag eftersom det läggs per kvadratmeter.

Man betalar aldrig en klumpsumma, aldrig hört talas om detta i alla fall.
Senast redigerad av Revolutions 2022-07-12 kl. 01:47.
Citera
2022-07-12, 01:49
Moderator
yz44s avatar
Kostnaden för renoveringen fördelas enligt hur stor andel av den du äger, det låter rimligt.
Så om du äger 10% av fastigheten får du betala 10% av kostnaden, ser inget problem med det.
Citera
2022-07-12, 07:16
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Precis som Revolutions skriver är det nog extremt ovanligt att olika renoveringar betalas av de boende genom en klumpsumma utan pengarna kommer i regel från en reparationsfond. Om sedan avgifterna höjs för boendet brukar det ske genom procentuella höjningar. I åtminstone min brf skiljer sig avgifterna självklart beroende på antal kvadratmeter, men det blir även "dyrare" ju högre upp i huset man bor.
Citera
2022-07-12, 10:30
Medlem
Glostrups avatar
Du äger inte din lägenhet utan en del (andel) av föreningens totala yta. Din lägenhet är större än andras, vilket innebär att du har en större andel av föreningen än de andra. Alltså betalar du mer i avgift till föreningen och du betalar mer för eventuella renoveringar som inte täcks av medel som föreningen redan har. Du har även en större andel av föreningens totala lån.

I en BRF som består av få lägenheter (6 st?) så blir skillnaderna mellan större och mindre lägenheter mer påtagliga, eftersom föreningens totala kostnader slås ut på så få boende. Men oavsett föreningens storlek så får du betala mer för renoveringen eftersom du äger en större procentuell andel av föreningen, och därmed har ett större ekonomiskt ansvar för föreningens ekonomi än de som äger mindre.

Man kan lite förenklat säga att du äger lite mer av husets fasad än dina grannar, så därför får du betala mer när den ska målas.

Jag gissar att det är en ganska ny förening, och då har den förmodligen inte hunnit spara tillräckligt med pengar för renoveringar pga att avgifterna egentligen är för lågt satta. Få ny föreningar vill sätta avgifterna så högt som de egentligen behöver vara för att man ska hinna få upp ett tillräckligt sparkapital lagom tills de stora renoveringarna behöver göras, och många medlemmar förstår inte sambandet mellan den egna avgiften och föreningens ekonomi.
Citera
2022-07-12, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Man betalar aldrig en klumpsumma, aldrig hört talas om detta i alla fall.

Det var ju en extremt liten brf, kan kanske vara svårt att låna upp pengar så medlemmarna får gå in med kapitaltillskott och höja insatserna istället.
Citera
2022-07-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju en extremt liten brf, kan kanske vara svårt att låna upp pengar så medlemmarna får gå in med kapitaltillskott och höja insatserna istället.

Skumt, kan ge mig fasen på att där stod något om att man skulle dela på jobbet och betala ommålningen "cash" (efter hur stor andel i föreningen man hade) i den ursprungliga trådstarten. Det står inte ordagrant så längre, men texten är inte redigerad heller...skumt (eller så har jag läst slarvigt).

Men till ämnet igen, det är antagligen inte ovanligt att BRF har dåligt med pengar för att klara en utgift. Normalt förfarande är då att föreningen tar ett lån och sedan portionerar ut kostnaderna för detta genom att höja månadsavgifterna med någon 20-lapp per kvm och år.

Oavsett storlek på BR, det går inte till så att ordföranden i BRF skulle komma och knacka på och säga "vi har bytt samtliga fönster i fastigheten och glasat in balkongerna, här är din del att betala...72650 kr, du har 30 dagar på dig att betala, trevlig helg med förresten" (vilket jag förstått det som i ursprunglig text)
Citera
2022-07-12, 23:46
Medlem
Tack för svar.
Är nog mer jag som inte har någon koll på hur allt funkar.
Kändes bara så skevt att man ska betala mer när det gäller hushus, och inte typ golv i sin egen lägenhet.
Men får kolla igenom stadgar och lära mig om hur saker fungerar.
Citera
2022-07-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Oavsett storlek på BR, det går inte till så att ordföranden i BRF skulle komma och knacka på och säga "vi har bytt samtliga fönster i fastigheten och glasat in balkongerna, här är din del att betala...72650 kr, du har 30 dagar på dig att betala, trevlig helg med förresten" (vilket jag förstått det som i ursprunglig text)

Självklart inte, behövs 2/3-majoritet på föreningsstämman för att göra så.

Mer om insatshöjning:
https://www.bostadsratterna.se/allt-.../insatshojning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in