2022-07-13, 20:41
Medlem
Prognostikas avatar
Tjena!

Jag är i djupa tankar dagar i ända att producera egen hip hop. Jag lyssnar inte egentligen så mycket på hip hop själv. Kommer från rock och metal, men har tack vare upptäckten av King Gizzard and the Lizard Wizard vidgat vyer ordentligt så att säga. De experimenterar nu med hip hop med låtarna Sadie Sorceress och The Grim Reaper från deras nyaste skiva Omnium Gatherum vilket fick mig att söka vidare och upptäckte senare mer obskyra hip hop-akter och tyckte det lät fräckt så jag ville pröva själv, men nu till min huvudsakliga frågeställning;

Kommer jag få problem med kriminella gäng och sånt barnsligt jävla trams (bråksökande kaosblattar i klarspråk alltså), eller kommer jag få fripass för att min musik åtminstone kanske kan uppfattas som "dope" av dem?

Vore ju trevligt och framförallt önskvärt att bara få leva i frid från sånt och ha det så gött som man har det nu, liksom.

Hoppas att ni har något trevligt att uppmuntra mig med, men övriga åsikter välkomnas också.

Tack!
Citera
2022-07-13, 21:59
Medlem
nedboys avatar
Nej inga problem. Kör på bara.
Citera
2022-07-13, 22:01
Medlem
Är det inte bättre att du skapar riktig musik?
Verkar ju även som om många, typ vem som helst skapar rapp, människor som inte kan ta en ton eller musik överhuvettaget.
Så du har många att konkurera med.
Citera
2022-07-14, 01:19
Medlem
Efter rapparen Einars frånfälle har en minskning av vad du kallar "dope" hipp-hopp skett, samtidigt som intresset har ökat för denna konstform.

Jag ser att du kan formulera dig väl, men för att få det där fripasset du strävar efter, måste du visa dig värdig "gatans respekt".
Det får man enklast genom att uttrycka sig mer vardagligt, som man gör i socio-ekonomiskt utsatta områden.
Ungefär så här kan en vardaglig ordutväxling låta:
" Ey horung-e! Du ge mej mera para - annars ja komma å knolla din ma-ma!"

Ett sista tips är att då namnet "Einar" verkligen slog igenom så bör du välja något liknande.
Kanske "Torkel", " Sverker" eller liknande skulle ge dig en bra start på karriären?
Citera
2022-07-14, 04:27
Medlem
Passa dig så inte markolio kommer.
Citera
2022-07-14, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Efter rapparen Einars frånfälle har en minskning av vad du kallar "dope" hipp-hopp skett, samtidigt som intresset har ökat för denna konstform.

Jag ser att du kan formulera dig väl, men för att få det där fripasset du strävar efter, måste du visa dig värdig "gatans respekt".
Det får man enklast genom att uttrycka sig mer vardagligt, som man gör i socio-ekonomiskt utsatta områden.

Ett sista tips är att då namnet "Einar" verkligen slog igenom så bör du välja något liknande.
Kanske "Torkel", " Sverker" eller liknande skulle ge dig en bra start på karriären?
Clownen manne är ledigt annars.
Citera
2022-07-14, 06:38
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prognostika
Tjena!

Jag är i djupa tankar dagar i ända att producera egen hip hop. Jag lyssnar inte egentligen så mycket på hip hop själv. Kommer från rock och metal, men har tack vare upptäckten av King Gizzard and the Lizard Wizard vidgat vyer ordentligt så att säga. De experimenterar nu med hip hop med låtarna Sadie Sorceress och The Grim Reaper från deras nyaste skiva Omnium Gatherum vilket fick mig att söka vidare och upptäckte senare mer obskyra hip hop-akter och tyckte det lät fräckt så jag ville pröva själv, men nu till min huvudsakliga frågeställning;

Kommer jag få problem med kriminella gäng och sånt barnsligt jävla trams (bråksökande kaosblattar i klarspråk alltså), eller kommer jag få fripass för att min musik åtminstone kanske kan uppfattas som "dope" av dem?

Vore ju trevligt och framförallt önskvärt att bara få leva i frid från sånt och ha det så gött som man har det nu, liksom.

Hoppas att ni har något trevligt att uppmuntra mig med, men övriga åsikter välkomnas också.

Tack!

Det känns som att du trollar, men jag kommer svara seriöst ändå.

Det är inte genren i sig som skapar problem, det är vad du säger i dina texter som kan uppröra andra. Det finns många här i Sverige som gör hip hop som inte hamnar i något som helst trubbel med någon annan pga sin musik. Så många att det faktiskt är normen.
Citera
2022-07-14, 13:34
Medlem
Prognostikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Det känns som att du trollar, men jag kommer svara seriöst ändå.

Det är inte genren i sig som skapar problem, det är vad du säger i dina texter som kan uppröra andra. Det finns många här i Sverige som gör hip hop som inte hamnar i något som helst trubbel med någon annan pga sin musik. Så många att det faktiskt är normen.

Då ska jag uppföra mig!
Citera
2022-07-14, 13:40
Medlem
Prognostikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron

Är förvisso en jävel på att imitera sådan jargon, så det vore ju inte liksom ogenomförbart, så att säga, men huruvida jag kan ta mig själv seriös om jag skulle hålla på att fakka aina i mina texter är något jag tar avstånd ifrån.

Har redan artistnamn sedan tidigare, så jag är lugn där. Ett så långt ifrån önske-Emil-i-Lönneberga-nostalgi-namn man kan komma.

Tack för vettigt svar!
Citera
2022-07-24, 09:02
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prognostika
Då ska jag uppföra mig!

Du behöver absolut inte uppföra dig, det är inte det hiphop handlar om.

Men om du aktivt söker konfrontation från andra genom att namedroppa eller uppenbart syfta till personer så förvänta dig ett svar.
Citera
2022-08-03, 09:51
Medlem
Nu vill jag inte låta negativ men för att detta ens bör komma på tal oavsett gren krävs det att du når ut till den större massan vilket inte är det lättaste. Om de flesta inte ens vet vem du är säger det sig själv att ingen kommer ha någon åsikt alls. Om vi säger att du når ut till stora massan kommer du få problem oavsett gren och stil. Pojkband, du är bög. House, inte musikalisk och kan bara trycka på knappar, pop saknar själ. Rap du är inte gangster och äkta nog (se på typ Petter som fått prata om detta många gånger)

Som sagt kör på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in