Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-17, 16:35
  #1
Medlem
DontWantWars avatar
Varför är det så mycket bättre frukt och grönt i små lokala MENA butiker än t.ex. Ica och övriga större grossister?

Vattenmelonerna är tråkiga blaskiga, rentav skitkassa hos de större grossisterna i jämförelse med vad Mohammed och Ali säljer i sina smålivsbutiker. Samma sak gäller övrig frukt men den största skillnaden jag har märkt är på vattenmeloner.
Citera
2022-07-17, 16:40
  #2
Medlem
JustZlatans avatar
Förmodligen för att ghettobutikens frukt och grönsaker är besprutade med giftiga ämnen som är förbjudna i EU, men de är effektiva. Du måste alltså välja om de vill äta frukt och grönsaker som ser bra ut men som är sprayade med giftiga ämnen, eller äta frukt och grönsaker som ser lite sämre ut men som inte är sprayade med förbjudna ämnen.
Citera
2022-07-17, 16:44
  #3
Medlem
DontWantWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Förmodligen för att ghettobutikens frukt och grönsaker är besprutade med giftiga ämnen som är förbjudna i EU, men de är effektiva. Du måste alltså välja om de vill äta frukt och grönsaker som ser bra ut men som är sprayade med giftiga ämnen, eller äta frukt och grönsaker som ser lite sämre ut men som inte är sprayade med förbjudna ämnen.

Okej vad är det för besprutningsmedel/ämnen som orten babbarna använder? All frukt och grönt i butikerna är ju också besprutade så undrar vad som skiljer sig.
Citera
2022-07-17, 16:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Varför är det så mycket bättre frukt och grönt i små lokala MENA butiker än t.ex. Ica och övriga större grossister?

Vattenmelonerna är tråkiga blaskiga, rentav skitkassa hos de större grossisterna i jämförelse med vad Mohammed och Ali säljer i sina smålivsbutiker. Samma sak gäller övrig frukt men den största skillnaden jag har märkt är på vattenmeloner.

Ja precis. Små invandrarägda butiker ibland även marknadsstånd...

De lär ju inte handla från de stora kedjegrossisterna, så varifrån köper de? Till ett bra pris och ofta med ett bättre kvalitét?

Lägre prispåslag än hos kedjebutiker tror jag inte det är. men något är det.
Citera
2022-07-17, 16:50
  #5
Medlem
boqpods avatar
Tvärtom,
Små lokala odlare behöver inte nå upp i såna enorma kvantiteter som leverantörer till stora ÅF gör.
Det är småskaliga odlare som därför inte behöver bespruta sina grödor, vilket gör att de smakar NATURLIGT och därmed GODARE.

Att de skulle lägga pengar på bekämpningsmedel och skit är nonsens. Sånt håller bara odlare som vill trotsa naturlagarna på med.
Citera
2022-07-17, 16:53
  #6
Medlem
DontWantWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Tvärtom,
Små lokala odlare behöver inte nå upp i såna enorma kvantiteter som leverantörer till stora ÅF gör.
Det är småskaliga odlare som därför inte behöver bespruta sina grödor, vilket gör att de smakar NATURLIGT och därmed GODARE.

Att de skulle lägga pengar på bekämpningsmedel och skit är nonsens. Sånt håller bara odlare som vill trotsa naturlagarna på med.

Mm känner lite detsamma att det är lite hittepå vad Zlatan surrade om. Det är ju liksom normal stora meloner typ 5kg+ minst hela, i butikerna är det små blaskiga skit som väger typ 1kg. Mycket sötare och mer äkta fruktsmak hos babbarna
Citera
2022-07-17, 16:53
  #7
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Varför är det så mycket bättre frukt och grönt i små lokala MENA butiker än t.ex. Ica och övriga större grossister?

Vattenmelonerna är tråkiga blaskiga, rentav skitkassa hos de större grossisterna i jämförelse med vad Mohammed och Ali säljer i sina smålivsbutiker. Samma sak gäller övrig frukt men den största skillnaden jag har märkt är på vattenmeloner.


Handlar rätt ofta hos en "Ali" ... Man kan säga att grönsakerna som säljs där befinner sig i senare stadiet av färskhetscykeln, samt att dom definitivt är B-sorteringen (Grönsaker som inte har helt perfekt form eller färg kanske med en och annan fläck) . Det gör inte mig nåt, men många vill ha precis 100% perfekta grönsaker och för det får man betala premium.
Att en vattenmelon smakar "bättre" än en annan, vågar jag påstå att det beror på hur mogen den är när den säljs.
Citera
2022-07-17, 17:04
  #8
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Handlar rätt ofta hos en "Ali" ... Man kan säga att grönsakerna som säljs där befinner sig i senare stadiet av färskhetscykeln, samt att dom definitivt är B-sorteringen (Grönsaker som inte har helt perfekt form eller färg kanske med en och annan fläck) . Det gör inte mig nåt, men många vill ha precis 100% perfekta grönsaker och för det får man betala premium.
Att en vattenmelon smakar "bättre" än en annan, vågar jag påstå att det beror på hur mogen den är när den säljs.

I fallet vattenmelon har det absolut med mognaden att göra.
Små odlare har tid att vänta ut processen och avkastningen blir därför fullt mogen och smakrik.
Citera
2022-07-17, 18:12
  #9
Medlem
Suecotes avatar
Just vattenmeloner kan jag inte säga mycket om, men många babbar har kolonilotter. Gissningsvis försörjer de först klanen med avkastningen, men en del hittar säkert till kusinernas affärer.

Skulle inte heller utesluta att en del är stulet från andras trädgårdar. Jag känner mina pappenheimare.

De stora kedjorna har förstås sina egna leverantörer och logistikkedjor. Babbarna går ner till t.ex. Partihallarna i Göteborg och köper direkt från grossister från samma land. Förmodligen ställs det inte alltför många frågor, liksom på Kvibergs marknad.
Citera
2022-07-17, 18:14
  #10
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Handlar rätt ofta hos en "Ali" ... Man kan säga att grönsakerna som säljs där befinner sig i senare stadiet av färskhetscykeln, samt att dom definitivt är B-sorteringen (Grönsaker som inte har helt perfekt form eller färg kanske med en och annan fläck) . Det gör inte mig nåt, men många vill ha precis 100% perfekta grönsaker och för det får man betala premium.
Att en vattenmelon smakar "bättre" än en annan, vågar jag påstå att det beror på hur mogen den är när den säljs.

Lite så är det, MENA-grönsakshandlarna köper andra och tredje sorteringen. Fräschar till det som går att fräscha till och säljer det. Jordgubbar och dyl tar man bort allt ruttet och lägger det i nya förpackningar.
Vitkål skalar man ner till man tagit bort det dåliga.

Gurkor och tomater är oftast veckogammalt, vilket innebär att när du köper det så blir det väldigt snabbt dåligt hemma jämfört med det du köper på Ica.
Citera
2022-07-17, 18:31
  #11
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Gurkor och tomater är oftast veckogammalt, vilket innebär att när du köper det så blir det väldigt snabbt dåligt hemma jämfört med det du köper på Ica.


Det har man märkt av. Blåbär (som snabbt blivit poppis) är att äta direkt efter man petat bort 10% som är riktigt övermogna och smakar härsket.

Man kan göra fynd på grönsaker, om man ska laga till en jättegryta samma dag och lägga i allt med en gång man kommer hem. Annars är det tveksamt om man har tänkt att ta lite då och då av grönsakerna under 1 vecka i kylen
Citera
2022-07-18, 06:05
  #12
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Varför är det så mycket bättre frukt och grönt i små lokala MENA butiker än t.ex. Ica och övriga större grossister?

Vattenmelonerna är tråkiga blaskiga, rentav skitkassa hos de större grossisterna i jämförelse med vad Mohammed och Ali säljer i sina smålivsbutiker. Samma sak gäller övrig frukt men den största skillnaden jag har märkt är på vattenmeloner.

Små handlare åker själva till partihandlarna och väljer grönsaker och frukter.
ICA/coop m.m förlitar sig på de centrallagret skickar. Min lokala butik har en anställd som kl 5 på morgonen väljer bästa jordgubbarna och vattenmelonerna från grossisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in