2022-07-18, 09:38
Medlem
tarsiers avatar
Jag har en hyresrätt, studentlägenhet, där kontraktet upphör snart så min hyresvärd gjorde nyligen en inspektion av lägenheten.

Till min glädje (?) verkar det som att värden missade två saker jag trodde att han skulle upptäcka. Jag undrar var jag är skyldig att informera om.

(1) Jag har ett kylskåp (kyl+liten frysfack kombinerad, halv storlek) som jag fått från hyresvärden eftersom de ville byta ut mitt förra för något år sen. Jag har alltid använt detta kylskåp som en slags köksbänk vid matlagningen eftersom mitt pentry är litet. På mitt förra kylskåp gick detta fint, märktes knappt att jag använt det så. På det nuvarande har det på kort tid (1-2 år) uppstått en massa sprickor, trots att jag sett till att inte ställa alldeles för varma saker därpå. Sprickorna är inget som verkar påverka kylskåpets funktion.
Bild på sprickorna: https://ibb.co/1MWc8Vq

Eftersom kylskåpet normalt sett är inkört under diskbänken så ser man inte detta om man inte drar ut det. Jag hade inte dragit ut det inför inspektionen, tänkte att han ska göra det om det är något han måste se där. Det enda som sades inför inspektionen var att värden måste ha möjlighet att se väggarna ifall det var någon stor möbel i vägen.

Är jag skyldig att informera hyresvärden om detta innan utflytt? Jag tycker detta är normalt slitage.
Enligt mitt kontrakt är jag skyldig att visa lägenheten för nästa hyresgäst om den begär det, så jag antar att nästa hyresgäst kan begära att få se detta om den tänker på det, men det får vi se om det händer.

(2) Jag har självhäftande krokar och försökte nyligen ta bort en av dem. Då kom en del av väggen bort. Jag ska se om jag kan undvika det för resten av krokarna. Min plan är att jag antingen limmar fast väggbiten eller spacklar hela hålet. Jag berättade inte för värden om detta hål.

Bild: https://ibb.co/YXKDNRB

Värden frågade endast "Är dessa enkla att ta bort?" och jag svarade "Ja". Jag frågade också, ifall det blir några märken kvar, är det något jag bör spackla? Och värden svarade att ja, då kan jag spackla det. (Hans svenska var dålig, och jag sa märken, inte hål...så fanns kanske utrymme för missförstånd.)

Vad tror ni? Jag kanske tänker igenom detta alldeles för mycket...
Citera
2022-07-18, 09:44
Bannlyst
Det kan bita dig i arslet även efter du flyttat ut så sköt det snyggt annars kan det bli dyrt. Berätta om kylskåpet att du varit idiot och använt det som köksbänk och sen tar du bort krokarna efter bästa förmåga och lagar.
Citera
2022-07-18, 10:09
Medlem
Sladdarens avatar
Köp ett vit sprayburk för kylen och lite spackel och fixa, annars blir ev mycket dyrare senare på omvägar
Citera
2022-07-18, 10:44
Medlem
Nicke08s avatar
Som sagt, ordna till felen själv. Kostar dig en hundring plus 30 min jobb.
Försök släppa ditt ego och agera vuxet. Det kommer en ny hyresgäst efter dig. Vill du fösa över risken på nästa hyresgäst?
Citera
2022-07-18, 10:51
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Som sagt, ordna till felen själv. Kostar dig en hundring plus 30 min jobb.
Försök släppa ditt ego och agera vuxet. Det kommer en ny hyresgäst efter dig. Vill du fösa över risken på nästa hyresgäst?

Väggen ska jag fixa, min fråga var mer om min fix med spackel + ev målning kan räcka. Men det gör det nog.

Kylskåpet kan ju såklart bli en dyrare historia än någon hundring ifall värden anser att hela kylskåpet ska köpas nytt, och det är det jag vill undvika, eftersom jag anser att det är normalt slitage.
Citera
2022-07-18, 10:52
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovidnittion
Det kan bita dig i arslet även efter du flyttat ut så sköt det snyggt annars kan det bli dyrt. Berätta om kylskåpet att du varit idiot och använt det som köksbänk och sen tar du bort krokarna efter bästa förmåga och lagar.
Alltså, jag tror många använder det så här, men vad vet jag. Mitt förra kylskpå använde jag på det sättet och det blev inga sprickor.

Jag ska överväga att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Köp ett vit sprayburk för kylen och lite spackel och fixa, annars blir ev mycket dyrare senare på omvägar

Känns som vit färg på sprickor mer blir ett försök att dölja det än att fixa det.
Menar du spackel för vägg eller även för kylskåpet..?
Citera
2022-07-18, 12:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Kylskåpet kan ju såklart bli en dyrare historia än någon hundring ifall värden anser att hela kylskåpet ska köpas nytt, och det är det jag vill undvika, eftersom jag anser att det är normalt slitage.

På vilket sätt är det normalt slitage? Ett kylskåp är inte byggt eller tänkt för att användas som köksbänk.
Citera
2022-07-18, 15:42
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Väggen ska jag fixa, min fråga var mer om min fix med spackel + ev målning kan räcka. Men det gör det nog.

Om du anser att det är normalt slitage på kylskåpet borde du väl inte ha några problem med att visa/informera hyresvärden?
Och nej, det är inte normalt slitage att använda ett kylskåp som köksbänk och på så vis förstöra ovansidan av kylskåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in