Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-16, 15:20
  #229
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är snarare humanist. Och jag gör det extremt lilla jag kan för de iranska kvinnorna och männen i deras kamp för mänskliga rättig-och-friheter.
Om du är humanist, som jag, så berördes du av programmet och det mannen utsattes för. Kvinnan fick 99% av sitt gamla liv, mannen 1%. Jag tyckte det var orättvist och jag kände med honom, och stark motvilja mot kvinnan som såg helt nöjd ut med att dumpa sin man sedan 20 år men behålla allt det andra. En film som denna antar jag kan starta en rörelse, man ser en orättvist behandlad part och vill göra något åt det. Just i detta fall kunde ju mannen själv motarbetat sitt negativa utfall, så egentligen behövde han stöd, ungefär som slagna kvinnor behöver stöd. Ett manshus helt enkelt.
Citera
2023-12-16, 15:31
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om du är humanist, som jag, så berördes du av programmet och det mannen utsattes för. Kvinnan fick 99% av sitt gamla liv, mannen 1%. Jag tyckte det var orättvist och jag kände med honom, och stark motvilja mot kvinnan som såg helt nöjd ut med att dumpa sin man sedan 20 år men behålla allt det andra. En film som denna antar jag kan starta en rörelse, man ser en orättvist behandlad part och vill göra något åt det. Just i detta fall kunde ju mannen själv motarbetat sitt negativa utfall, så egentligen behövde han stöd, ungefär som slagna kvinnor behöver stöd. Ett manshus helt enkelt.

Jag har inte ens velat titta på eländet. Räcker med vad min mor (som har sett den) har berättat. Så kände jag att det gjorde ont i hjärtat å mannens vägnar. Så kanske någon dag när jag är mindre blödig, kan jag se den. Men just nu är jag väldigt berörd av det som hände den 7:e oktober (Hamas attack) och vittnesmålen kring det, vittnesmålen kring vad som händer de som protesterar i Iran osv. Och diverse rättsfall i Sverige. Så jag behöver se kärlek mellan folk, där man tar hand om varandra. Så jag får helt enkelt vänta ett tag... Men jag ska se den. Jag är i vanliga fall av hårt virke. Men ibland når man en gräns för hur mycket elände man orkar ta in... Det får man lyssna på.
Citera
2023-12-16, 16:53
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag är helt och hållet mot kvotering. Men jag anser att alla ska ha rättighet och möjlighet att prövas/få söka tjänster och bedömas objektivt utifrån sin kompetens, inte utifrån sitt könsorgan. Är det Ella som är bäst lämpad för tjänsten, ska hon givetvis ha den. Är det istället Jörgen som är bäst lämpad för tjänsten, ska givetvis han ha den. Men både Ella och Jörgen har rätt att bedömas objektivt utifrån sin kompetens. Det är viktigt att inte Ellas ansökan kastas i papperskorgen bara för att hon är en "hon".

Att kasta ut sin partner i en garderob utan fönster. Har inget med feminism att göra.

Jag håller också med om att lika möjligheter är viktigt.
Men hur ser du på fall där man t.ex. söker en kvinna till ett uppdrag som personlig assistent baserat på brukarens önskemål? Det kanske är en person som rentav är rädd för män? Kön blir ju då i högsta grad betydelsefullt, varför skulle man inte få "diskriminera" i ett sådant fall?

Eller t.ex. kvinnliga vakter i ett manligt fängelse - oavsett kvinnornas egenskaper kan detta skapa "spänningar" som annars inte hade behövt finnas. Säkert också vissa risker för de anställda.
Citera
2023-12-16, 16:59
  #232
Medlem
Feminism går inte att definiera eftersom dom små liven inte själva har klart för sig vad begreppet ska innehålla. Jämställdhet är en helt annan sak..
För övrigt låter det som att mannen i tv programmet fullständigt saknar självrespekt. Därför bor man frivilligt i en garderob utan fönster där man kan lyssna på frun och hennes älskare. Till slut blir man ett kronvrak som pratar med blommor. Fy fan.
Citera
2023-12-16, 17:53
  #233
Medlem
utan.att.stannas avatar
Ööö en av döttrarna som dyker upp då och då är ju en skådis. Är det en förtäckt serie för att ge pr till henne??

I övrigt väldigt ointressanta personer.
Hon var helt klart knullduglig som ung, det kanske man tycker att han också var. Men underhållningsvärdet är väldigt lågt.
__________________
Senast redigerad av utan.att.stanna 2023-12-16 kl. 17:58.
Citera
2023-12-17, 12:27
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenenPaRyggen
Jag håller också med om att lika möjligheter är viktigt.
Men hur ser du på fall där man t.ex. söker en kvinna till ett uppdrag som personlig assistent baserat på brukarens önskemål? Det kanske är en person som rentav är rädd för män? Kön blir ju då i högsta grad betydelsefullt, varför skulle man inte få "diskriminera" i ett sådant fall?

Eller t.ex. kvinnliga vakter i ett manligt fängelse - oavsett kvinnornas egenskaper kan detta skapa "spänningar" som annars inte hade behövt finnas. Säkert också vissa risker för de anställda.

Där är det ju brukarens önskemål som behöver stå i fokus. Som personlig assistent är man ju brukarens "högra hand" och ska hjälpa brukaren med det denna inte kan. Det måste ju där vara en bra relation mellan båda. Nu tror jag dock inte att vare sig män eller kvinnor som vill jobba som personliga assistenter har problem att finna jobb. Så även om någon enstaka brukare bara vill ha manlig/kvinnlig personal, så finns det många fler som inte bryr sig, utan där personkemin med den personliga assistenten är viktigare än könet.
Citera
2023-12-17, 13:33
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Där är det ju brukarens önskemål som behöver stå i fokus. Som personlig assistent är man ju brukarens "högra hand" och ska hjälpa brukaren med det denna inte kan. Det måste ju där vara en bra relation mellan båda. Nu tror jag dock inte att vare sig män eller kvinnor som vill jobba som personliga assistenter har problem att finna jobb. Så även om någon enstaka brukare bara vill ha manlig/kvinnlig personal, så finns det många fler som inte bryr sig, utan där personkemin med den personliga assistenten är viktigare än könet.

Om Kalle är chef på ett kontor så får han inte välja kön på sin sekreterare. Men om han året efter varit med om en olycka och behöver en personliga assistent så får han välja kön på denne? Har jag fattat dig rätt då?
Citera
2023-12-17, 13:40
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Om Kalle är chef på ett kontor så får han inte välja kön på sin sekreterare. Men om han året efter varit med om en olycka och behöver en personliga assistent så får han välja kön på denne? Har jag fattat dig rätt då?

En personlig assistent kan mycket väl vara nere i ens intima regioner och tvätta en. Då är det ganska bra om man får välja kön på den som ska torka en efter att man skitit eller tvätta en ren i underlivet. Eller (för en kvinna) se ens bröst.

En sekreterare är aldrig där och torkar sin chef i arslet när han har skitit. Så chefen kan gott anställa den som är mest kompetent som sekreterare, oavsett om sekreteraren är man eller kvinna.

Om du förstår vad jag ovan har skrivit, så förstår du kanske hur jag resonerar?
Citera
2023-12-17, 16:50
  #237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
En personlig assistent kan mycket väl vara nere i ens intima regioner och tvätta en. Då är det ganska bra om man får välja kön på den som ska torka en efter att man skitit eller tvätta en ren i underlivet. Eller (för en kvinna) se ens bröst.

En sekreterare är aldrig där och torkar sin chef i arslet när han har skitit. Så chefen kan gott anställa den som är mest kompetent som sekreterare, oavsett om sekreteraren är man eller kvinna.

Om du förstår vad jag ovan har skrivit, så förstår du kanske hur jag resonerar?

Ska ett dagisbarn få välja kön på förskolepersonal med samma logik?
Citera
2023-12-29, 20:48
  #238
Medlem
Har inte sett, men en sak som jag undrar över i liknande fall: varför kan inte föräldrarna bo varannan vecka och låta barnen bo kvar permanent? Hade en kompis med skilda föräldrar som gjorde så. På det sättet kunde alla barnen bo kvar i femman (med egna rum) och föräldrarna turades om att bo där/i en etta varannan vecka. Barnen behöver inte flytta på sig.

Det är det mest jämställda och rättvisa upplägget. Tänker mest för barn.
Citera
2024-03-22, 18:35
  #239
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Har inte sett, men en sak som jag undrar över i liknande fall: varför kan inte föräldrarna bo varannan vecka och låta barnen bo kvar permanent? Hade en kompis med skilda föräldrar som gjorde så. På det sättet kunde alla barnen bo kvar i femman (med egna rum) och föräldrarna turades om att bo där/i en etta varannan vecka. Barnen behöver inte flytta på sig.

Det är det mest jämställda och rättvisa upplägget. Tänker mest för barn.
Det är Thinking outside the box. Har dock svårt att se att mammor släpar med sig hela sitt bohag till en annan lägenhet, vissa damer har extremt mycket prylar. Jag kunde tagit med mina jeans och tandborste, inga problem.

Om du sett programmet så hade det varit lösningen. Mannen fick sin sambo-inbodda lägenhet halvtid, och barnen halvtid. Och mamman fick sova ensam i en håla halvtid. men vi som sett programmet vet att Kejsar-frun aldrig gått med på detta.
Citera
2024-03-22, 21:07
  #240
Medlem
Låter som att det här var det bästa som kunde hända honom. En gnällkärring och pissungar. Om några år kommer han inte förstå vad han såg hos henne längre. Han kommer hitta någon ny någon som uppskattar honom, nya barn som uppskattar honom. Kärringen med massa ungar kommer dock få leta bottenskrap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback