2022-07-25, 02:30
Medlem
Hej, någon husdjursägare eller annan som varit tvungen att ersätta tapeter och trägolv pga av fläckar och andra skador?

Jag planerar inte att flytta på flera år men vill förbereda mig mentalt för kostnaden. Byta ut 20kvm trägolv och omtapetsera 2 rum, vad kan det kosta tror ni? 10000? 20000? Mer?

Jag funderar på att inte ens städa, bara betala avgift för att de ska rengöra och sedan reparera. Det beror förstås på hur mycket man får betala i straffavgift. Jag vill inte att hyresvärden ska vara för sura heller, eftersom jag förmodligen kommer att hyra från dem i framtiden.
Citera
2022-07-25, 02:32
Medlem
LemPicas avatar
Vad har du gjort med lägenheten egentligen om du måste byta golv och tapetsera om?
Citera
2022-07-25, 03:01
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolineLeven
Hej, någon husdjursägare eller annan som varit tvungen att ersätta tapeter och trägolv pga av fläckar och andra skador?

Jag planerar inte att flytta på flera år men vill förbereda mig mentalt för kostnaden. Byta ut 20kvm trägolv och omtapetsera 2 rum, vad kan det kosta tror ni? 10000? 20000? Mer?

Jag funderar på att inte ens städa, bara betala avgift för att de ska rengöra och sedan reparera. Det beror förstås på hur mycket man får betala i straffavgift. Jag vill inte att hyresvärden ska vara för sura heller, eftersom jag förmodligen kommer att hyra från dem i framtiden.

Istället för att fråga oss, kan du få en offert på det av olika företag. Även din hyresvärd kan göra det. Bara fråga.
Citera
2022-07-25, 05:21
Medlem
sebastian66s avatar
Hur ska man ens kunna svara på detta när man inte vet hur stor yta det gäller ens? Du måste nog ha lite mer kött på benen för att du ska kunna få hjälp men 20 k är troligen i underkant vill jag lätt lova dig.
Citera
2022-07-25, 08:19
Moderator
v50s avatar
Många hyresrätter har en bofond där du kan använda pengarna i den till att tapetsera och byta golv osv när du bor där. Så förslagsvis kollar du upp om det finns en bofond och om det finns så fixar du golv och tapeter innan du säger upp bostaden.
Citera
2022-07-25, 08:32
Medlem
BitterGammalGubbes avatar
Är det som jag misstänker skador efter hund eller katt så får du lätt räkna med 35000 per rum. Som regel så renoverar man alla ytor vid såna här skador (även tak och snickerier).
Citera
2022-07-25, 10:32
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det hela beror på hur skadorna ser ut och vilken hyresvärd du har. Jag har alltid bott hos stora hyresvärdar och de har aldrig varit knussliga. En gång fick vi betala slipning av parkett efter rullande kontorsstol och hundklor. Andra möjliga skador efter djur såsom fläckar har jag slitit som ett djur för att få bort och lyckats. Jag lyckades till och med göra det omöjliga där jag på magiskt sätt fick bort katturin efter okastrerad katt som gått in i parkettgolv, något som inte ens ska gå att göra sägs det. När en valp hade gnagt sig igenom en bit av vägg så frågade jag hyresvärden om jag fick måla om och spacklade och målade sedan själv. Allt blev mycket billigare än om jag hade bara stirrat på skadorna och accepterat en räkning. Så mitt tips är väl att se hur mycket du kan göra själv innan du ger notan till en hyresvärd. Anlitar man professionella målare så blir det överraskande dyrt, även om jag inte har några prisförslag. Mer än 20 000 kan du kallt räkna med för ett rum, speciellt om hyresvärden får sköta saken.
Citera
2022-07-25, 10:34
Medlem
killawifes avatar
När jag flyttade från en lägenhet som jag hade bott i tolv år i så hade mina katter klöst sönder tapeten i vardagsrummet ganska rejält. Jag tapetserade då om innan utflytt och blev ju inte superglad när jag fick höra av besiktningskvinnan att lägenheten skulle helrenoveras, så det var helt ogjort arbete. Två helger åt helvete.
Jag hade dock en liten annan grej med lägenheten som var inte så bra. Det var inte nåt jag hade gjort utan hyresvärdens hantverkare. Jag hade tre månaders uppsägningstid då den bara skulle stå tom och jag skulle få betala 4500 i månaden för ingenting, men istället kom jag överens med hyresvärden om att betala en engångskostnad på 10k och slippa månadshyrorna. Jag krävde även ett papper på att man inte skulle ställa några krav på mig i efterhand vilket jag fick så det hela blev ganska bra för mig.

Men det är lite av en chansning om man vill försöka förhandla med hyresvärden. Säger de nej och har anledning att kräva betalt för jobb så ärt det inte så mycket man kan göra.
Citera
2022-07-25, 12:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Det beror också på hur gammalt golvet är? Golv, tapeter, ommålning/slipning/byte skall ske löpande med vissa intervaller. Ett byte/underhåll som ändå skall göras skall inte du behöva stå hela kostnaden för. Är lägenheten helt ny när du flyttar in och du bor bara några år så kan det bli dyrt.
Citera
2022-07-27, 16:51
Medlem
Tack, ni har gett mig lite att tänka på. Jag tror jag kan fixa golvet själv, om jag köper såna där skivor man bara klickar i och jan ha ovanpå det nuvarande golvet, och frågar svågern om tips(eller betalar honom så han gör det, hehe).

Eller, eftersom golvet är flera decennier gammalt, så med hyresgästföreningen bakom mig kanske jag kan argumentera för att det inte är värt så mycket, i värsta fall de vill riva upp allting för att kolla att kanin/kattkiss inte gått för djupt.

Det är synd att jag inte kunde ta en tvåa från början, för den enda anledningen jag vill flytta en dag är att ett till rum vore trevligt.
Citera
2022-07-27, 18:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

tippar på runt 10 tusen, men beror som sagt på hur mycket åldersavdrag dom gör beroende på hur länge sedan det var omtapetserat/målat resp golven, omöjligt för oss veta , värden har tabeller för detta vid slutbesiktningen.
Citera
2022-07-27, 18:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Ska du skita i att städa så är det bättre att du själv anlitar en städfirma som städar när du flyttar ut. Ska dom ta dit någon så får du räkna med att det blir dyrare. Ska dom även göra jobbet med att tapetsera byta golv så blir det inte billigt. Du gör jobbet betydligt bilkigare själv. Anlita en firma som gör jobbet då sticker det iväg och då räcker inte dom pengarna som du uppgav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in