Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-26, 06:06
  #1
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Tänkte att vi i den här tråden kan diskutera World of Darkness vampyrrollspel. Du spelar som en vampyr och har 3 olika förmågor beroende på vilken vampyrklan du tillhör. Alla olika klaner har också olika karakteristiska egenskaper som gör deras spelare mer unika och alldeles originella. Till exempel klanen Tzimische som är helt besatta och possessiva över allt dom vill och kan äga och måste "branda" det som sitt eget oavsett vad och blir hysteriska om nån tar ifrån dom det. Eller Malkavian vampyrerna som är kliniskt från vettet och spritt språngande galna. Personligen så tror jag Lasombra är dom som tilltalar mig mest. Har gjort klanquizzet flera gånger men känner att jag gillar dom mest. Lasombra är maktkåta vampyrer som manipulerar och gör vad som helst för att lyckas. Deras klansymbol är en kungakrona.

Nu är det din tur. Vad ska du spela som för vampyr?
Citera
2022-08-28, 16:59
  #2
Medlem
Kul tråd. Mitt val faller på Ventrue. Av ungefäör samma skäl som dina med Lasombra. Ventrue (för dom som inte vet) kallas för dom blå blodiga vampyrerna. På 80-90 % av alla ställen, städer/områden, så är det en Ventrue som styr. Oftast öppet men i en hel del fall även bakom kulisserna. Dom är oftast dom med mest pengar och makt. Giovanni och Lasombra är andra klaner med liknande tankar och ideer. Ventrues dicipliner är: Dominate, Fortitude och Presence. Med Dominate kan man få folk att göra som man vill och att glömma. Man kan även ta bort minnen ekller lägga dit nya. Man kan oxå, på högre nivåer, ta över nåns kropp. Fortitude är som ett skydd. för varje steg blir man mycket tåligare. Det är oxå det enda som skyddar mot eld och sol. Ett tag iaf. Presence är lite som en snäll Dominate. Då använder man mer sin charm. Man får folk att inte kunna motstå ens vilja m.m. Och den kan användas på grupper när man blir lite bättre.

Passar på att fråga om nån kan tänka sig att vara Storyteller till nån V20 kampanj. Vi är ett gäöng som sökte länge. Tyvärr är Tisdagar den enda dag vi kan. Men vi vet att du finns där ute
Citera
2022-09-06, 19:46
  #3
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mini72
Kul tråd. Mitt val faller på Ventrue. Av ungefäör samma skäl som dina med Lasombra. Ventrue (för dom som inte vet) kallas för dom blå blodiga vampyrerna. På 80-90 % av alla ställen, städer/områden, så är det en Ventrue som styr. Oftast öppet men i en hel del fall även bakom kulisserna. Dom är oftast dom med mest pengar och makt. Giovanni och Lasombra är andra klaner med liknande tankar och ideer. Ventrues dicipliner är: Dominate, Fortitude och Presence.


Just det, Ventrue. Typ min näst mest favorit. Brukar få Ventrue, Tremere och Toreador, förutom Lasombra då. Faktum är att dom jag får mest på quizzet brukar va Ventrue och Tremere, men jag känner ändå att Lasombra är dom som passar mig allra mest. Både Ventrue och Lasombra är manipulativa vampyrer. Det roliga är att i mitt exemplar av regelboken, så står det att Ventrue är dom som är mer manipulativa än Lasombra, men på WoD's hemsida så har Lasombra titeln: The Manipulators.

Ventrue är mer kända för typ att dom infiltrerar lagsystemet och den politiska arenan och lobbyar för vampyrernas rättigheter osv. Dvs ren korruption. Till exempel om en Ventrue-vampyr har mördat en människa, och han ställs inför rättegång, så kan typ en annan Ventrue gå in som korrupt judge i rättegången och vara på vampyrens sida om det ligger i hans intresse, till exempel, och se till att han fritas från sin dom. (Det här är dock inget som står om i reglerna men man skulle ju kunna ha med det som storyteller i sitt fluff till exempel.) Och på liknande sätt så korrupterar dom hela systemet med the Masquerade och att smälta in och låtsas va människor.

Lasombra är mer kända som kappvändare och förrädare. (Citat: WoD hemsida; "Turncoats and traitors") Dom drivs av att få så mycket makt som möjligt och är kända för att vara dom mest ondskefulla och grymma vampyrerna. Så fort som något inte känns lönsamt längre så överger dom sitt uppdrag och lämnar dom som trodde dom kunde lita på sin Lasombra-kumpan åt eventuell död eller liknande. Dom har ingen som helst lojalitet till något eller någon om det inte finns någon egenvinning eller potential att lyckas hos dom. Dom har en väldigt rik lore, och den är att dom har varit med sedan f Kr. tid, sedan Romarriket och infiltrerat både den italienska och spanska katolska kyrkan. Där har dom kommit nära makten och både förfört och backstabbat sin väg in i den katolska kyrkans kärna.

Det finns självklart mycket mer lore om Lasombra men då blir det lite för långt,
så vidare läsning kan göras på: https://whitewolf.fandom.com/wiki/Lasombra


Citat:
Med Dominate kan man få folk att göra som man vill och att glömma. Man kan även ta bort minnen ekller lägga dit nya. Man kan oxå, på högre nivåer, ta över nåns kropp. Fortitude är som ett skydd. för varje steg blir man mycket tåligare. Det är oxå det enda som skyddar mot eld och sol. Ett tag iaf. Presence är lite som en snäll Dominate. Då använder man mer sin charm. Man får folk att inte kunna motstå ens vilja m.m. Och den kan användas på grupper när man blir lite bättre.

Lasombras tre krafter är följande: Disciplines: Dominate, Oblivion, Potence.

Jag har inte skaffat Sabbath (?) boken än, så jag har inte kunnat läsa så mycket om Lasombras krafter än. Jag är just nu inne på att läsa igenom den första regelboken, och sen vill jag också ha den som Lasombra klanen finns med i. Vilken bok är det jag ska köpa efter att jag är klar med den första, om jag vill ha den med dom ytterligare Camarilla-klanerna (elr va de nu heter ) där Lasombra finns med?

Citat:
Passar på att fråga om nån kan tänka sig att vara Storyteller till nån V20 kampanj. Vi är ett gäöng som sökte länge. Tyvärr är Tisdagar den enda dag vi kan. Men vi vet att du finns där ute

Lyfter den här frågan vidare till om någon är intresserad.
Just nu är jag inne på att lära mig Bok 1 som sagt. Jag har tillräckligt mycket kunskap om spelet för att diskutera massa olika vinklar av spelet, men vill självklart oxxå lära mig längst vägen. Ska bli kul när jag gör mitt första rollspel, kanske skriver lite om det i tråden. Hmmmm-Hmmm, vi får se. Nåväl, vore kul om nån mer fortsatte på tråden som vi e inne på och bidrog med egna spelerfarenheter, kul händelser osv. osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback