• 7
  • 8
2022-07-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Well, de hade ju uppenbarligen inte tagit höjd för det för ett par-tre månader sedan, även efter kriget i Ukraina bröt ut... Riksbanken själva har ju också gång på gång tagit tokfel i sina ränteprognoser (se den berömda igelkotten). Ingen av bankerna sitter på en magisk kristallkula.

Men överlag så är det oftast bättre att sitta lugnt i båten och inte binda. Jag förstår dock absolut om några hushåll känner att det är värt att binda några år nu, om det hjälper dem att sova bättre på natten. Kanske bättre att riskera att betala lite för mycket men på en nivå ekonomin klarar, än att oroa sig om att förlora hus och hem?

Och om banken inte kan förutspå rätt räntor, vad får dig att tro att du kan göra det?

Lägg av bara. Att binda räntan är en försäkring. En dyr försäkring.
Citera
2022-07-26, 20:27
Medlem
Du bör ha ett lån på runt 1.4 miljoner va? Med tanke på att du inte verkar ha så bra koll på detta med lån så tänkte jag komma med en upplysning som kanske kan hjälpa dig.

Värdet på bostäder har verkligen rusat senaste åren och tog du ditt lån för några år sedan så är det inte omöjligt att ditt hus idag är värt 2.8 miljoner. Det skulle isf betyda att du har en belåning på 50% eller mindre. Då har du inte längre något amorteringskrav. Där kan du spara in någon tusenlapp kanske.

Det är enligt min mening för sent att binda räntan nu så du lär få rida ut stormen. Men det avgör du ju själv. Och räntan kommer öka ännu mer än de 2.74 du skrev.

Så har du knappa marginaler så är det dags att börja jobba på dom nu!

För egen del så har jag en del saker jag kan göra för att få bättre marginaler(nu låste jag räntan på 1.96 i 5 år så behöver det inte ännu)

- Vi har både obegränsat med internet på våra mobiler och fiber. Fiber ryker.
- Vi har både två streamingtjänster och tvkanaler. Något av detta ryker.
- Vi kan byta ut mer matvaror till Ica basic eller eldorado tex.
- Vi kan dra ner värmen i huset ifrån 22 till 20 grader, kanske ännu lägre, smärtgränsen får man själv hitta.
- Se över sin elförbrukning generellt. Det som är dyrast är värme/kyla, om du nu inte kör en 3fas svets i garaget för jämnan.

Nu förutsatte jag att du bor i villa och inte lägenhet.
Citera
2022-07-27, 02:22
Medlem
Varför köper du något du inte har råd med?
Citera
2022-07-27, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Korrekt och tyvärr kommer det kosta, förmodligen mer än vad du ser idag. Jag bor i utlandet och band hela lånet för 2 år sedan till 1.35% i 25 år. Världen är inte säker och säkrast i min värld att ha kolla på så många år framöver som möjligt. Världen hade dem billigaste räntorna genom historien. Var bara en tidsfråga innan korthuset föll.

Oj, var kunde man binda i 25år till så låg ränta? Kan du amortera den bundna lånet?
Citera
2022-07-27, 18:40
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och om banken inte kan förutspå rätt räntor, vad får dig att tro att du kan göra det?

Lägg av bara. Att binda räntan är en försäkring. En dyr försäkring.
Nja den som band räntan runt årsskiftet för strax över 1% är nog ganska nöjd nu eller vad tror du?
Citera
2022-07-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Nja den som band räntan runt årsskiftet för strax över 1% är nog ganska nöjd nu eller vad tror du?

Okej? Den som råkade köpa en aktie på botten och råkade sälja på toppen är nog också rätt nöjd.

Ibland har man tur. Att binda räntan är generellt en försäkring och det är alltid dyrare på lång sikt jämfört med att ha rörlig ränta.

Notera: jag har bunden ränta och är fullt medveten om att jag köpt en försäkring. Min nuvarande ränta går ut 2024, och efter det kommer jag att köra rörligt om räntan är på dessa nivåer.
Citera
2022-07-27, 23:15
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Okej? Den som råkade köpa en aktie på botten och råkade sälja på toppen är nog också rätt nöjd.

Ibland har man tur. Att binda räntan är generellt en försäkring och det är alltid dyrare på lång sikt jämfört med att ha rörlig ränta.

Notera: jag har bunden ränta och är fullt medveten om att jag köpt en försäkring. Min nuvarande ränta går ut 2024, och efter det kommer jag att köra rörligt om räntan är på dessa nivåer.
Ja det är ju gissningsvis rätt taktik.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in