2022-07-27, 20:56
Medlem
Jag hade slutat renovera och amortera bort dom där 2milj
Citera
2022-07-27, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Hej,

Jag har ett hus som jag har under det senaste åren gjort iordning och totalrenoverat nästintill hela huset.

Jag har idag nästan exakt 2milj i lån totalt på huset.

Jag funderar på att göra en ny värdering på huset nu, för att då kunna skaka fram lite tillgångar. Jag har inte sparat speciellt mycket pengar under tiden, utan alla kronor har gått rätt in till renoveringen.

I och med den nya värderingen, som jag beräknar till kommer att hamna på cirka 3,5milj,så står jag lite i ett vägskäl och behöver veta lite vad man borde göra här framöver?

Min tanke tidigare var att maxa värderingen och lånet så att jag får mer tillgångar till en eventuell aktiemarknad att kunna lägga pengarna på som jag tror kommer att öka avsevärt under höst och vintern.

Vad hade du gjort i mina skor?
Jag hade satsat på att inte skaffa mer lån iaf! Då får du ju en lägre boendekostnad och får pengar över som du kan spara lite av varje månad i nån fond eller aktier. Då sprider du ju risken istället för att köpa mkt på en gång och med pengar som faktiskt är dina och inte bankens.
Citera
2022-07-27, 21:18
Medlem
Ollonbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backFlach
Jag hade slutat renovera och amortera bort dom där 2milj

Håller med, försök bli av med så mycket lån du kan.
Citera
2022-07-27, 21:48
Medlem
Beror på ens filosofi kring investerande.
Jag själv lånar aldrig till investeringar så jagvhade slitit helt i att värdera huset och fortsatt betala av lånet i snabb takt sen kanske köpt lite aktier samtidigt men mitt mål hade varit att bli skuldfri så snabbt som möjligt.
Citera
2022-07-27, 22:10
Medlem
Bättre att man äger sitt ett eget boende själv istället för att banken äger det.
Citera
2022-07-27, 22:21
Medlem
Om huset är värt 3,5 miljoner och du har lån på två så är frågan om jag hade lånat upp speciellt mycket just nu, kanske några hundra tusen. Däremot hade jag amorterat absoluta minimum och sparat pengarna i annat istället.
Citera
2022-07-27, 22:24
Medlem
Jag skulle ha värderat upp kåken för att få ner amorteringskravet.

Beroende helt på hur höga lån du har nu mot vad värdet på husen är.
Guld är ju att komma under 50%, då slipper du amorteringen helt och hållet. Och på ett år blir det rätt mycket pengar.
Annars är målet att komma under 70% belåningsgrad, så att du bara behöver amortera 1% istället för 2.
Citera
2022-07-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Beror på ens filosofi kring investerande.
Jag själv lånar aldrig till investeringar så jagvhade slitit helt i att värdera huset och fortsatt betala av lånet i snabb takt sen kanske köpt lite aktier samtidigt men mitt mål hade varit att bli skuldfri så snabbt som möjligt.

Värdera upp huset ska han ju göra oavsett. Kan han få ner amorteringen till 1% istället på för 2% är det ju 20.000 om året mer i plånboken om lånet är på 2 mille.
Kan han få ner det till under 50% är det 40.000 per år att slänga på aktier istället.
Citera
2022-07-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieSheen123
Om jag köpte ett hus för 2 milj som nu är värderat till 3,5 så har jag ju vid eventuell försäljning gjort en förtjänst på 1,5? Och om jag då lånar upp på huset så skakar jag ju fram tillgångar.

Till vilken nytta? Det skapar mer möjligheter och i min värld, en högre livskvalitet.

Tycker du tänker fel. Du tar ett lån på 1,5 miljoner. Säkerheten för lånet är huset. Du tar alltså inte ut vinsten i förväg som du tycks tro.
Citera
2022-07-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Värdera upp huset ska han ju göra oavsett. Kan han få ner amorteringen till 1% istället på för 2% är det ju 20.000 om året mer i plånboken om lånet är på 2 mille.
Kan han få ner det till under 50% är det 40.000 per år att slänga på aktier istället.

Oj glömde att man kan göra så då är det ju suveränt
Citera
2022-07-27, 23:39
Medlem
Det beror helt på hur mycket andra tillgångar du har. Har du aktie/guld/konst för 2 mijoner också så är ditt totala häv fullt acceptabelt och kan t o m ökas lite genom att du belånar kåken mer och köper mer aktier. Har du bara kåken så är ditt häv mer än 2 totalt och det är lite för mycket för att du skall sitta säker i alla väder.

Alternativt gör du som väldigt många gjort de senaste decennierna och spelar rysk roulette med din ekonomiska framtid.
Rysk roulette går ju nästan alltid bra för spelare så varför inte liksom?
Citera
2022-07-28, 00:26
Medlem
Kosmos.s avatar
Ingen kan förutspå aktiemarknadens svängningar. Inte ens de stora kända. Det enda de säger är satsa på saker du kan, investera i brancher du vet något om. Inte bara ah men skyffla in allt jag har "på börsen"... Hur man nu kan handla så impulsivt på sina livsbesparingar förstår jag icke... Men alla ska tydligen skyffla in pengar på börsen och bli rika på det nu(så lät det 1930 också och det gick som det gick. En rationellt sinnad person förstår att inte alla kan bli rika på att bara förflytta kapital då hade samhället inte gått runt).

Hemsk tanke här. Ta dina pengar och investera i en sidoverksamhet och så jobbar du och PRODUCERAR något som skapar faktiskt värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in