• 8
  • 9
2022-07-28, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Du är rolig du, kommer med överlevnadstips som att odla buskar och träd. Krävs ett decennium innan det ens blir något att äta där. Många bor i lägenheter och har ingen gräsmatta att gräva upp. Sedan ska jorden vara bördig också. Totalts sett går en familj totalback på dina kalkyler då kostnaden för allt arbete och material är mer än flera årsförburkningar av nudlar och ris.

Men jag köper ditt tänk att bunkra av det man kan.

Efter andra världskriget så odlade människor allt möjligt även på balkonger om de ej hade någon gräsplätt
Bönderna gav vass som nödfoder till djuren osv..
Fast körsbärstomater har jag odlat mycket utav och dessa ger stor skörd under Juli/augusti med tanke på priset i butik 25-50kr asken så är det helt klart värt det, blev några kilon sist.

I gamla texter nämns ofta att man kan koka soppa på en spik .. varför inte krydda med egenodlad gräslök som tar 0 yta och lika mycket jord som finns i en snusprilla.

Bra om alla tänker långsiktigt oavsett.
Havtorn har enorma mängder vitaminer.

Ok man kan inte leva enbart på tex dessa men ger guldkant på tillvaron.
Eller så köper de på sig några hundra paket nudlar + gräslöken
Citera
2022-07-28, 23:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Svältande barnfamiljer kan glädja sig över att förra årets iPhone har sjunkit i pris och gör att inflationen inte är så farlig. Halleluja.
Citera
2022-07-29, 10:45
Medlem
Citat:
Du är rolig du, kommer med överlevnadstips som att odla buskar och träd. Krävs ett decennium innan det ens blir något att äta där. Många bor i lägenheter och har ingen gräsmatta att gräva upp. Sedan ska jorden vara bördig också. Totalts sett går en familj totalback på dina kalkyler då kostnaden för allt arbete och material är mer än flera årsförburkningar av nudlar och ris.

Jag är uppvuxen i villa och när jag var barn hade i stort sett alla i området ett trädgårdsland och bärbuskar....nästa alla odlade potatatis själva. Besöker detta område till och från idag och nästan ingen har ett trädgårdsland längre. Folk är hällre på gymmet och pumpar vikter än rensar ogräs. Vi har vant oss att allt finns i butiken oavsett årstid. Självförsörningsgraden kan öka, framförallt för dom som bor i hus. Övertygad om att kommuner kan i större utsträckning frigöra odlingsmark för dom som inte har om man bara ställer frågan!!!
Citera
2022-07-29, 10:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Sverige har i många år arbetar för att bli ett tjänsteland där alla ska ha högteknologiska jobb som lätt kan exporteras.
Vi har länge gjort det mindre lönsamt att vara bonde, skogsbruk är heller inte det lättaste pga alla regler och liknande och att börja bryta malm i vårt land är mer eller mindre omöjligt. Olja har väl länge sagts att det är inget som ska borras efter inom sveriges gränser. Kärnkraften läggs ner och det enda som är godkänt är solceller och vindkraft som alltid stöter på problem när de vill bygga.

Nu när skiten träffat fläkten så är det vi svenskar som får betala hela kalaset igen medans våra politiker skriker om att vi ska rädda alla flyktingar, alla jordens länder som har det sämre än oss och lite till.
Hade vi sett till vårt eget hus från början så hade vi inte suttit i detta läge på samma sätt.
Citera
2022-07-29, 11:14
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:

Vadå, enligt flera skribenter här på forumet så får man skylla sig själv om man inte tar höjd för sämre tider..
Citera
2022-07-31, 17:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Dessa färder och mödrar kanske skulle tänkt till innan man knullade utan skydd? Alla med lite ekonomiskt sinne såg att nollränta och låg inflation inte skulle vara för övrigt. Vi får väl börja med barnaktioner igen där den lägstbjudande får bli fosterföräldrar.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in