Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 07:45
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumenarfet
Men om vi förbjuder export av el från Sverige då priset drar över 1kr/kWh, så är problemet ur världen. Svaret är således återigen mer nationalism och mindre globalism.

Här i Sverige har vi överproduktion av el. Det är dags för Svenska folket att ta tillbaka sina egna tillgångar istället för att betala för idiotiska nationers misstag i sin energipolitik.
Exporterar gör man när man har ett överskott av el. Importerar gör man när man har ett underskott av el.
Förbudet du ger förslag om har ingen verkan.

Priserna styrs när Sverige behöver importera från den internationella elmarknaden när priserna står i skyarna.
Man kan istället låta bli att importera, och istället hushålla med vår egen el i befintlig kvantitet.

Problemet är att varje hushåll inte vill spara på elen eller bidra till minskad elförbrukning. Då får man istället områdesreglera med elen med kortvariga avstängningar område för område efter ett löpande avstängningsschema.
Detta är sista utvägen, men som sagt. Det är de bångstyriga hushållen som inte vill spara som är orsaken till att man får gå den här vägen.

EDIT/Tillägg:
Varför behöver Sverige importera el???
Enkelt: För att vi släckt ner delar av våran kärnkraft innan värdiga alternativ fanns på plats. Tacka alla som röstade för kärnkraftsavvecklingen i förtid. Hipp hurra för att importera kol och gaskraft från andra länder för de e såååå mycket bättre än lokalproducerad kärnkraft. \o/
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-08-01 kl. 07:54.
Citera
2022-08-01, 08:12
Medlem
Hälften av summan , minst , beror på skatter och pålagor.
Citera
2022-08-01, 09:11
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Exporterar gör man när man har ett överskott av el. Importerar gör man när man har ett underskott av el.
Förbudet du ger förslag om har ingen verkan.

Priserna styrs när Sverige behöver importera från den internationella elmarknaden när priserna står i skyarna.
Man kan istället låta bli att importera, och istället hushålla med vår egen el i befintlig kvantitet.

Problemet är att varje hushåll inte vill spara på elen eller bidra till minskad elförbrukning. Då får man istället områdesreglera med elen med kortvariga avstängningar område för område efter ett löpande avstängningsschema.
Detta är sista utvägen, men som sagt. Det är de bångstyriga hushållen som inte vill spara som är orsaken till att man får gå den här vägen.

EDIT/Tillägg:
Varför behöver Sverige importera el???
Enkelt: För att vi släckt ner delar av våran kärnkraft innan värdiga alternativ fanns på plats. Tacka alla som röstade för kärnkraftsavvecklingen i förtid. Hipp hurra för att importera kol och gaskraft från andra länder för de e såååå mycket bättre än lokalproducerad kärnkraft. \o/

Lite svårt att först din logik. Enligt dig dig är priserna höga nu för att vi importerar kolkraftel.

Men om du går in på Svenska kraftnäts hemsida så ser du att vi dag ut och dag in exporterar cirka 5000 MW (vilket motsvarar elen från fem kärnkraftverk av samma storleksordning som de i Ringhals). Elpriserna borde därför vara låga, enligt dig, eftersom vi har ett överskott. Men vi som betalar elräkning har aldrig betalt så mycket mitt i sommaren!

Är det inte så att elmarknaden är europeisk? I Europa är det underskott. Allt som vi kan producera och exportera säljer bolagen till det högre priset utomlands. Begränsningen är den maximala mängd effekt som kan överföras nu i kablarna till kontonenten. Den är, ja just det, cirka 5000 MW!

Varför skall kraftbolagen sälja elenergin billigt till oss när de får bättre betalt utomlands?

Hur skall vi få ned det svenska elpriset? Ja, alla inser att det är ett marknadsproblem. Vi måste minska eller göra det dyrare att exportera. Jag har personligen mycket svårt att förstå att svenska staten bygger kablar till kontinenten som vi finansierar via skattsedeln så att vi får högre elpris.

Höj transfereringskostnaden! Gör det dyrt att utnyttja kablarna!

Att bygga nya kärnkraftverk som kanske blir klara om 10 år är ingen lösning i vinter. Behöver vi den elen när vi redan nu exporterar mycket elenergi?

För de som gått på kraftbolagens propaganda om ”elkraft som alltid ger elenergi” vill jag nämna att vattenkraften finns kvar. Redan nu används den för att parera behovet mellan dygnets alla timmar av elenergi. Kärnkraft går inte lika lätt att reglera. Skillnaden i elkonsumtion är större än de flesta tror mellan årets delar. Vattenkraften jämnar ut detta.
Citera
2022-08-01, 09:24
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Går det inte att öka effekten i de nuvarande kärnkraftverken?

Det har de gjort både i Ringhals och Forsmark, i Ringhals 20%.

Men, vi pratar inte om de vassaste knivarna i lådan. Effekten skall föra ut från kraftverken också. Men de ”glömde” att prata med Svensks kraftnät om att öka den överförda effekten i luftledningarna 20%. Det tog flera år innan kraftledningarna förstärktes.
Citera
2022-08-01, 09:25
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Lite svårt att först din logik. Enligt dig dig är priserna höga nu för att vi importerar kolkraftel.

Men om du går in på Svenska kraftnäts hemsida så ser du att vi dag ut och dag in exporterar cirka 5000 MW (vilket motsvarar elen från fem kärnkraftverk av samma storleksordning som de i Ringhals). Elpriserna borde därför vara låga, enligt dig, eftersom vi har ett överskott. Men vi som betalar elräkning har aldrig betalt så mycket mitt i sommaren!

Är det inte så att elmarknaden är europeisk? I Europa är det underskott. Allt som vi kan producera och exportera säljer bolagen till det högre priset utomlands. Begränsningen är den maximala mängd effekt som kan överföras nu i kablarna till kontonenten. Den är, ja just det, cirka 5000 MW!

Varför skall kraftbolagen sälja elenergin billigt till oss när de får bättre betalt utomlands?

Hur skall vi få ned det svenska elpriset? Ja, alla inser att det är ett marknadsproblem. Vi måste minska eller göra det dyrare att exportera. Jag har personligen mycket svårt att förstå att svenska staten bygger kablar till kontinenten som vi finansierar via skattsedeln så att vi får högre elpris.

Höj transfereringskostnaden! Gör det dyrt att utnyttja kablarna!

Att bygga nya kärnkraftverk som kanske blir klara om 10 år är ingen lösning i vinter. Behöver vi den elen när vi redan nu exporterar mycket elenergi?

För de som gått på kraftbolagens propaganda om ”elkraft som alltid ger elenergi” vill jag nämna att vattenkraften finns kvar. Redan nu används den för att parera behovet mellan dygnets alla timmar av elenergi. Kärnkraft går inte lika lätt att reglera. Skillnaden i elkonsumtion är större än de flesta tror mellan årets delar. Vattenkraften jämnar ut detta.
Man exporterar överskott, och ja, elbolagen följer marknadspriserna. Varför skulle de inte göra det? Vill folk betala mer så kommer det givetvis höja priset. De som inte vill betala mer sänker givetvis sin förbrukning. Och de som vill betala mer gör det.
Elnätet har en egenskap som övriga exportvaror inte har: Den är alltid tillgänglig överallt där elnät finns.
Man kan inte detaljstyra vart elen går. Man kan däremot styra vilka som förbrukar den genom priset. Ju fler som vill betala mer, så höjs priset. Vill färre betala mer så kan ju inte elbolagen låta bli att leverera till dem hushållen. Då får elproducenterna välja: Exportera den effekt de genererar, eller minska sin produktion.
Tro mig när jag säger detta: Elproducenterna kommer inte att minska sin produktion för att behålla ett visst pris. Där förlorar de ändå när konsumenterna inte köper mer. De väljer istället att sälja sin producerade el som Sverige inte vill köpa utomlands istället. Det vill säga övriga europeiska länder. Där folk vill betala ett högre pris.
En elgenerator tjänar mest när den får jobba 100%. Varför skall elproducenterna sänka uteffekten när det finns de som vill köpa energin på annat håll?
Citera
2022-08-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Strindberg har skrivit en liten skrift för svenne bonnläppar som dig. Han kallade den "katekes för underklassen". Den beskriver hur sådana som du hålls i schack. Läs speciellt det översta på den här sidan: http://runeberg.org/strindbg/likt1/0182.html

Gå du och njut av din höga elräkning i vinter. Försök att skita i att betala den. Jag vill skratta åt dig när du berättar hur det slutade med utmätning. Du kommer att gnälla ännu mer när det blir matbrist 2023-2024 och du och dina skitungar går hungriga.

Jag säger inte att jag inte kommer betala den, men jag kommer kämpa emot som fan och kommer klaga som fan. Visst de kanske skiter totalt i det och det slutar med at jag får betala min dyra räkning, men jag kommer i alla fall ofta säga till vad jag tycker. Man kan hoppas att om tillräckligt många klagomål kommer in så att de knappt har tid att ta hand om alla ärenden, att de inser att något är fel.

Säg att 50% av alla kunder skulle klaga, då har de så jävla mycket ärenden bara om det att de måste fundera på att utöka sin kundtjänst för att hinna med. Då kanske det istället vore vettigt att lyssna på sina kunder istället för att anställa mer personal för att hinna med alla klagomål och säga nej till alla.

Som sagt,det är ju inte direkt så att elen blir dyrare att producera utan det handlar om att de vill göra mer och mer vinster. Kan de sälja elen till Tyskland dyrare än vad södra Sverige betalar så gör dom det. Det kostar dom inte mer att tillverka elen, de tjänar bara mer pengar på att sälja den till andra än Svenskar.

Det är några riktiga jävla utsugare till elbolag vi har. De har ingen känsla för nationalitet och att försöka hjälpa svensken, nej fan heller, de låter hellre svenskarna hamna på gatan än att missa chansen att sälja dyrt till tyskland. Så vidriga dom är dom jävla elbolagen.

Skulle aldrig kunna jobba för ett elbolag för jag skulle känna mig som ett stort svin om jag gjorde det och någon som hjälper till att förstöra folks liv. Urs så vidriga dom är.
Citera
2022-08-01, 10:06
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag säger inte att jag inte kommer betala den, men jag kommer kämpa emot som fan och kommer klaga som fan. Visst de kanske skiter totalt i det och det slutar med at jag får betala min dyra räkning, men jag kommer i alla fall ofta säga till vad jag tycker. Man kan hoppas att om tillräckligt många klagomål kommer in så att de knappt har tid att ta hand om alla ärenden, att de inser att något är fel.

Säg att 50% av alla kunder skulle klaga, då har de så jävla mycket ärenden bara om det att de måste fundera på att utöka sin kundtjänst för att hinna med. Då kanske det istället vore vettigt att lyssna på sina kunder istället för att anställa mer personal för att hinna med alla klagomål och säga nej till alla.

Som sagt,det är ju inte direkt så att elen blir dyrare att producera utan det handlar om att de vill göra mer och mer vinster. Kan de sälja elen till Tyskland dyrare än vad södra Sverige betalar så gör dom det. Det kostar dom inte mer att tillverka elen, de tjänar bara mer pengar på att sälja den till andra än Svenskar.

Det är några riktiga jävla utsugare till elbolag vi har. De har ingen känsla för nationalitet och att försöka hjälpa svensken, nej fan heller, de låter hellre svenskarna hamna på gatan än att missa chansen att sälja dyrt till tyskland. Så vidriga dom är dom jävla elbolagen.

Skulle aldrig kunna jobba för ett elbolag för jag skulle känna mig som ett stort svin om jag gjorde det och någon som hjälper till att förstöra folks liv. Urs så vidriga dom är.

Vilket ålande för att slippa erkänna att det är Riksdagen som har lagt ner kärnkraften med början söderifrån, vilket gör att elbristen tvingar upp priserna i syd. Nejnej, det är ELBOLAGENS fel, inte Riksdagens. Du är ju inte seriös, allt du vill göra är att gnälla, sedan känns det bra igen, fast hålet i plånkan är större än någonsin. När en sådan apa som du sitter med alldeles för lite käk i skafferiet i slutet av sommaren -23, vad händer då ? PAPPA JAEEE HUNGRI VA E MATEN. Vad gör du då din apa? När dina efterblivna mongobarn får börja leva på lagrat späck? Ska du ner och gnälla på ICA för att maten är så dyr? Eller ska du gnälla på Riksdagen för att de strypt den inhemska matproduktionen pga påbud från EU, WEF och FN samtidigt som det är stopp för ryskt spannmål? Nej nej, det är ICA-HANDLARENS fel som tar för mycket betalt! Jävla apa! Efter att inbördeskriget är över ska jag se till att du hamnar uppstoppad på Naturhistoriska Riksmuseet som ett skräckexempel på en äkta svenne bonnläpp tillsammans med med andra uppstoppade monster som en kalv med två huvuden, den legendariska skvadern och en äkta skåning (med stamtavla).
Citera
2022-08-01, 10:39
Medlem
är det någon som räknat på hur mycket extra elbolagen tjänar på putins krig?

och hur mycket statens intäkter (moms och andra skatter) ökar på grund av putins krig?
Citera
2022-08-01, 10:49
Medlem
Är det nån som allvarlig tror på Aftonbladets expert?
Alla husägare blir bankrutta vintern 22-23
Citera
2022-08-01, 10:58
Medlem
loisloiss avatar
Ryssland kan sluta exportera uran till amerikanska kärnkraftverk - då kollapsar USA.
Omkring 46 procent av världens kapacitet att anrika uran finns i Ryssland.

Hur är det med Sverige? Varifrån köper Sverige uran för kärnkraftverket? Två av tre kärnkraftverk i Sverige hade avtal med ryska leverantörer av kärnbränsle innan konflikten i Ukraina.
Senast redigerad av loislois 2022-08-01 kl. 11:05.
Citera
2022-08-01, 11:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Hur löser man det då? Det hjälper ju inte att vi så bygger 100 kärnkraftverk i södra Sverige om någon samtidigt bygger ut ledningskapacitet ner till Europa så länge där är brist.
För att ett sådant här system ska fungera måste man kunna sälja ström med rimligt pålägg till sina egna medborgare, men exportera dyrt om det är brist dit man kan exportera och billigt när man har överskott och vill bli av med överskottsel.
Dock har fastprisavtal en stor nackdel när det gäller att styra folks beteende till att använda el på tider då det är lägre belastning i nätet.
Ett timbaserat system låst mot ett fast pris med rimligt pålägg hade nog varit det bästa. Men vem som ska sälja strömmen är inte enkelt, och idag mycket svårare än tidigare då en del av kraftproduktionen har utländska ägarna, som förstås vill sälja strömmen så dyrt som möjligt, eller billigt till de de vill gynna.
Tyvärr tror jag att det inte finns någon lösning inom nuvarande samhällssystem. Det finns också mängder av andra samhällsproblem som förefaller olösliga. Sverige har skapat dessa problem åt sig själv helt i onödan. Det gör att förmågan att lösa problemen förefaller obefintlig.

Det som allra minst behövs är ett utbyte av mängder av politiker och tjänstemän samt nya lagar där makthavare som missbrukar sin makt kan ställas till svars, helst även retroaktivt. Sedan behövs ett hårt arbete för att bygga upp landet på nytt.

Vad skulle annars kunna lösa problemet med energiförsörjningen och alla andra samhällsproblem?
Citera
2022-08-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Ryssland kan sluta exportera uran till amerikanska kärnkraftverk - då kollapsar USA.
Omkring 46 procent av världens kapacitet att anrika uran finns i Ryssland.

Hur är det med Sverige? Varifrån köper Sverige uran för kärnkraftverket? Två av tre kärnkraftverk i Sverige hade avtal med ryska leverantörer av kärnbränsle innan konflikten i Ukraina.

Vilket dravel. Finns gott om uran att tillgå för USA och alla andra länder, t.ex. i Kanada.

"De viktigaste länderna för kommersiell uranbrytning är Kazakstan, Kanada pch Australien . I Sverige används årligen cirka 1 500 ton naturligt uran, vilket köps på världsmarknaden. Anrikningstjänsterna till det svenska reaktorbränslet köps på världsmarknaden främst från Frankrike, Holland och Storbritannien."

https://www.energiforetagen.se/energ...arnkraft/uran/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in