2022-07-28, 21:13
Medlem
Jag har en tendens att grotta ner mig i onödigheter, onödigt för en del men viktigt för mig.

På vilket sätt? Jo jag vill ha det rätt, eller så rätt som möjligt.

Jag håller just nu på att åter igen grotta ner mig i 3d/cad.

Har för riktigt många år sedan använt inventor och solidworks men nu ramlat in på freecad.

......Det var bara lite kuriosa.....

Nu när jag sitter och designar en uteplats så slår det mig, hur är "rätt sätt" att utforma en 3d modell för att få med allt på ett korrekt sätt.

Låt oss ta ett altangolv, bärlia, reglar 300cc och sedan själva golvet osv
Den enkla modellen är ju att cada upp i 2d och dela in allt och sedan köra en pad för bärlina och reglar MEN.....

Hade jag istället tagit bärlinan för sig, gjort en regel och kopierat denna osv hade jag fått rätt mått, hur många av varje direkt dock mycket mycket mer arbete att sammanställa allt i en assembly.

Hur arbetar ni vana CAD-konstruktörer?
Citera
2022-07-28, 22:42
Moderator
vhes avatar
CAD brukar vi diskutera i...

Personlig utveckling, studier och arbetsliv --> Fysik, matematik och teknologi
/Moderator
Citera
2022-08-02, 13:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Utan tvekan rita upp varje unik komponent och gör en riktig sammanställning. Du kan få ut en komplett lista över hur många av varje pryl som behövs, totalmått (osäker ang freecad men borde gå) bara det gör det värt om du tycker det känns krångligt.

En så där enkel sak som altangolv går dessutom löjligt snabbt om du använder pattern/array för att lägga ut reglar och trall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in