• 1
  • 2
2022-07-28, 21:27
Medlem
Hävdades i appen jag behövde uppdatera uppgifter. Fast det var inte bara gamla saker som kontaktinformation men en hel massa annat.

Frågor om man känner folk i höga befattningar, om man har släkt eller kontakt med USA eller vad det var. Hur mycket man överför till USA per år. Hur mycket kontantuttag och insättningar man gör per månad. Hur mycket man överför till utlandet per månad och mer än det.

Plus något med uppgifter på heder och samvete vilket verkar lite väl mycket för att få lov att använda en bankapp. Till råga på allt höll appen på att bugga under proceduren så jag var orolig för att låsas ute från appen.

Överlag ingen helt trevlig upplevelse då dessa frågor i vissa fall verkar helt onödiga, och man undrar också varför det ska vara nödvändigt?

Har ni också fått liknande "rolig" information att fylla i? Faktiskt kändes lite obehagligt pga integritet m.m.
Citera
2022-07-28, 21:31
Medlem
Låter som helt vanliga frågor som banker har ställt åtminstone de senaste 5åren. Var det verkligen första gången för dig?
Citera
2022-07-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Låter som helt vanliga frågor som banker har ställt åtminstone de senaste 5åren. Var det verkligen första gången för dig?
.
Ja, eftersom jag redan är kund sen många år och har aldrig behövt gå igenom ett sorts korsförhör för att få använda en app. Typ man fick också välja vilka höga befattningar man kände folk i Sverige och utlandet.

Detta var så omfattande jag började undra om något nytt föranleder detta?

Typ jag har aldrig varit med om något liknande tidigare...
Citera
2022-07-28, 21:34
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Alla banker ställer dom där frågorna till alla kunder. Liksom lag på att göra det. Det är bara att klicka i rätt val och skicka in.

Det startas också minst 1 tråd varje vecka om att X-bank ställer dessa frågor och trådskaparen är sååå upprörd.
Citera
2022-07-28, 21:40
Medlem
Det här går tillbaka ca 10 år så ingenting nytt. Sedan bankerna började sky kontanta medel i princip.
Idag räcker det att du swishar lite för mycket (småbelopp även) till/från familjemedlemmar innan gammelbanken vill veta varför du använder banken som en bank där du måste berätta vad du jobbar med och vart din inkomst kommer ifrån.

Jag är förvånad att du blivit kontaktad först nu, mest.
Citera
2022-07-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Det här går tillbaka ca 10 år så ingenting nytt. Sedan bankerna började sky kontanta medel i princip.
Idag räcker det att du swishar lite för mycket (småbelopp även) till/från familjemedlemmar innan gammelbanken vill veta varför du använder banken som en bank där du måste berätta vad du jobbar med och vart din inkomst kommer ifrån.

Jag är förvånad att du blivit kontaktad först nu, mest.

Aha, så du menar det är något beteende som triggar detta? Jag blev bara förvånad jag fick en massa frågor jag aldrig fått förut. Fast har jag ändrat beteende? Inget speciellt jag kan komma på...
Citera
2022-07-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Aha, så du menar det är något beteende som triggar detta? Jag blev bara förvånad jag fick en massa frågor jag aldrig fått förut. Fast har jag ändrat beteende? Inget speciellt jag kan komma på...

TROR, dom kommer med intervaller då ens livssituation kan ha förändrats utan att man tänkt på att uppdatera uppgifterna
Citera
2022-07-28, 21:50
Medlem
Citat:
Aha, så du menar det är något beteende som triggar detta? Jag blev bara förvånad jag fick en massa frågor jag aldrig fått förut. Fast har jag ändrat beteende?. Inget speciellt jag kan komma på...

Det kan vara så, men behöver inte vara så. Mitt ex blev kontaktad när hon hade sålt lite grejer på blocket och gjort kontanta insättningar (sammanlagt 8-10tkr i 3-5 insättningar). Då har hon ändå ett högavlönat arbete men det räckte för att bli kontaktad. Jag har haft vänner med stor familj som swishat mycket småbelopp till varandra, typ "får jag låna en hundring tills på Fredag?" grejer och fått kontot spärrat och blivit tvungna att fysiskt åka till sin bank och förklara sig.

Det du kan ha råkat ut för är väl mer automatiserat och behöver inte vara pga. rödflagg baserat på "konstigt beteende" utan det kanske helt enkelt varit din tur.

Men ja, det är obehagligt helt klart. Man känner sig smutsig och anklagad hur man än vänder och vrider på det.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-07-28 kl. 21:53.
Citera
2022-07-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Det kan vara så, men behöver inte vara så. Mitt ex blev kontaktad när hon hade sålt lite grejer på blocket och gjort kontanta insättningar (sammanlagt 8-10tkr i 3-5 insättningar). Jag har haft vänner med stor familj som swishat mycket småbelopp till varandra, typ "får jag låna en hundring tills på Fredag?" grejer och fått kontot spärrat och blivit tvungna att fysiskt åka till sin bank och förklara sig.

Det du kan ha råkat ut för är väl mer automatiserat och behöver inte vara pga. rödflagg baserat på "konstigt beteende" utan det kanske helt enkelt varit din tur.

Men ja, det är obehagligt helt klart. Man känner sig smutsig och anklagad hur man än vänder och vrider på det.

Jo, därför att jag gör absolut inget som borde kunna betraktas som skumt. Typ helt normala vardagsgrejor. Inget direkt nytt eller som åtminstone inte hänt tidigare...

Sen har jag väl inte helt koll på om jag köpt något från utlandet och då "överfört" pengar. Visst händer väl det men har hänt ibland i det förflutna också utan att trigga någon sorts behov av banken av en massa info.
Citera
2022-07-28, 22:00
Medlem
Citat:
Jo, därför att jag gör absolut inget som borde kunna betraktas som skumt. Typ helt normala vardagsgrejor. Inget direkt nytt eller som åtminstone inte hänt tidigare...

Sen har jag väl inte helt koll på om jag köpt något från utlandet och då "överfört" pengar. Visst händer väl det men har hänt ibland i det förflutna också utan att trigga någon sorts behov av banken av en massa info.

Jag får lön från utlandet, gör onlineköp hyfsat regelbundet från Amerikanska sajter (och Kinesiska) och köper krypto direkt från mitt konto från Handelsbanken utan jobbiga mellanhänder, vilket resten utav bankerna verkar vägra. Jag har inga som helst problem. Välj rätt bank. Nordea är ökänt skräp och antagligen överdrivet "på" pga sina egna skandaler.
Citera
2022-07-28, 22:03
Medlem
Måste vara rätt random?
Har Nordea och har flyttat en jäkla massa pengar på fram och tillbaka de senaste tio åren utan att få några frågor.
Swish, spel, krypto, lön, kontanta insättningar/uttag, tradera-plebs, familj/kompisar osv.

Men det dyker väl snart upp för mig med.
Citera
2022-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Måste vara rätt random?
Har Nordea och har flyttat en jäkla massa pengar på fram och tillbaka de senaste tio åren utan att få några frågor.
Swish, spel, krypto, lön, kontanta insättningar/uttag, tradera-plebs, familj/kompisar osv.

Men det dyker väl snart upp för mig med.

Om du håller på som en internationell gangster-boss och får noll frågor... Verkar det konstigt jag åker på stora förhöret. Inte att det var så farligt men blev bara lite förvånad av typen av frågor och antalet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in