Resultat: Bör vi behålla kontanter?
Ja, cash is king!
79,49%
31 röster
Nej, vi kör bara kort!
15,38%
6 röster
Jag bryr mig inte så länge det är money.
5,13%
2 röster
2022-07-29, 11:47
Medlem
Zeusys avatar
https://www.expressen.se/ekonomi/fle...lla-kontanter/

Citat:
Åtta av tio svenskar vill kunna betala med mynt och sedlar även framöver.

Siffran har ökat de senaste fem åren, och fick sig en extra knuff när Ryssland invaderade Ukraina i februari i år.

– Många svenskar har fått en ökad insikt om hur viktig kontanthanteringen är för Sveriges krisberedskap, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat AB.

8/10 det är hyfsat bra. Vi kör omröstning här på FB.
Avänder ni kontanter eller inte? Bör vi bli av med kontanter eller inte? Utveckla tack.
Citera
2022-07-29, 12:53
Medlem
Jag stödjer det, men var undersökning opartiskt gjord? Jag menar Bankomat AB låter inte så opartiskt.
Citera
2022-07-30, 00:03
Medlem
Jag tror att vi har kontanter kvar om 10 år men jag tror att de är borta till 2040. Bara konstatera att användandet väldigt snabbt har sjunkit. Har nog inte betalt med kontanter de senaste två åren men jag fick 120 kr förra veckan. Lägger väl de på hög, ser inte att jag kommer handla upp dem i år.

Visst låter det fint med kontanter om betalningssystemet havererar men det är många företag som inte har rutiner för att börja hantera kontanter. Och som vi såg när COOP havererade för ett år sedan så var det ju problem i flera dagar även för kontantkunderna i vissa butiker.

Man kan ju inte klandra banker som slutar med kontanthantering. I Sverige finns ett hundratal banker vilka en majoritet inte har kontor och således inte kan hantera kontanter. Blir då konstigt om man ska tvinga de 4 största bankerna att ha kontanthantering. Avanza, Nordnet, Nordax, SBAB, Klarna, Skandiabanken, Collector, HQ-bank, Resursbank, Bank Norwegian med flera har ju ingen kontanthantering, varför ska man då tvinga de andra bankerna att ha kontanthantering i glesbygd?

Cash var inte King förut utan då kompletterades användandet med Check, bara konstatera att checkar har försvunnit och ersatts av kort. De första bankomaterna kom till Sverige på 1960-talet och det har således tagit 60 år att komma dit vi är nu men avvecklingen.
Citera
2022-07-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tror att vi har kontanter kvar om 10 år men jag tror att de är borta till 2040. Bara konstatera att användandet väldigt snabbt har sjunkit. Har nog inte betalt med kontanter de senaste två åren men jag fick 120 kr förra veckan. Lägger väl de på hög, ser inte att jag kommer handla upp dem i år.

Visst låter det fint med kontanter om betalningssystemet havererar men det är många företag som inte har rutiner för att börja hantera kontanter. Och som vi såg när COOP havererade för ett år sedan så var det ju problem i flera dagar även för kontantkunderna i vissa butiker.

Man kan ju inte klandra banker som slutar med kontanthantering. I Sverige finns ett hundratal banker vilka en majoritet inte har kontor och således inte kan hantera kontanter. Blir då konstigt om man ska tvinga de 4 största bankerna att ha kontanthantering. Avanza, Nordnet, Nordax, SBAB, Klarna, Skandiabanken, Collector, HQ-bank, Resursbank, Bank Norwegian med flera har ju ingen kontanthantering, varför ska man då tvinga de andra bankerna att ha kontanthantering i glesbygd?

Cash var inte King förut utan då kompletterades användandet med Check, bara konstatera att checkar har försvunnit och ersatts av kort. De första bankomaterna kom till Sverige på 1960-talet och det har således tagit 60 år att komma dit vi är nu men avvecklingen.

De måste först anpassa den digitala världen efter äldre och sjuka. Nu är de helt bortglömda.
Citera
2022-07-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De måste först anpassa den digitala världen efter äldre och sjuka. Nu är de helt bortglömda.
Så förbaskat svårt behöver det inte vara. Alla har använt sig av kort och knappat in sin personliga kod. Vi har haft Bankomater i 55 år i Sverige och det har inte undgått någon att man stoppar in kortet i en springa och knappar in sin personliga kod. Det är ingen skillnad mellan att ta ut pengar i en bankomat som alla har gjort jämfört med att betala i en butik med kort.

Det som skiljer är kontanthantering mellan personer. Där ser vi redan idag att väldigt många idrottsföreningar inte längre hanterar kontanter. Har föreningen en cafeteria i samband med cuper så är det sällan som kontanter kan användas.

Lokaltrafiken i min stad har inte tagit emot kontanter på 12 år. Man slutade med kontanthantering då det var rån varje månad. Man var rädda att busschaufförer skulle bli skadade av knivar, yxor och skjutvapen.
Citera
2022-07-30, 20:09
Medlem
Jag har börjat använda kontanter mer och mer nu när jag försöker hushålla pengarna för mat.
Man blir ju snålare ju mindre av Birgitor man har istället för Astridar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in