• 3
  • 4
2022-07-30, 21:19
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Dock stor skillnad om

1) Man frågar innan eller har fått lov
2) Det är en mindre privat hyresvärd med någon enstaka fastighet och inte ett stort företag.

jag håller med, jag sa att jag skulle göra lite förbättringar när jag flytta in, han sa inte så mycket. samma situation, det är liten privat värd här med, han äger bara detta hus och det han bor i.
2022-07-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Hej!

Jag bor i en villa här i dalarna, har lämnat storstadslivet bakom mig men det är massa egna regler och lagar här har jag märkt som inte finns i Stockholm vilket har gjort det svårt att navigera mig fram stundvis. Hur som helst så kom jag i fejd med gubben som jag hyr villan utav (den jag köpte står tom p.g mögel och annat strul) och hyr således lång tid en villa. Första fejden var gällande ett staketbygge, jag gjorde en inhägnad åt mina hundar. Andra fejden handlar om förbättringar jag bekostat hans mark med och således höjt värdet på hans fastighet, exempelvis har jag låtit byta markunderlag från skötselkrävande gräs till helt självskötande grus/sten på uppfart och baksida. Husägaren blev fly förbannad vid båda mina förbättringar och ville att jag skulle återsälla baksidan främst. Det andra kunde han leva med tillslut efter diskussionen fram och tillbaks och diverse tomma hot om myndigheter och annat trams. Jaja, jag tänkte att jag kan väl återställa baksidan, men så var det en sån jävla varm dag, så jag fick en bättre idé, vad skulle göra jantarna i denna trakt så avundsjuka som möjligt?

Yep, ni förstår ju själva, jag smäller i en pool jävel istället för nåt kasst gräs. Dessutom kan jag ju ha kvar gruset, bara lägga lite plattor runt poolen och slipper bry mig om den biten så det blir ju en win/win. Jag tänkte att jag inleder detta projekt helhjärtat, dels för att min hyresvärd har haft någorlunda samarbetsvilja till slut efter div. intriger oss emellan. Jag ringer självklart grabbarna från trakten som jobbar på en entreprenadfirma, där finns bra maskiner, catpillar och andra bra märken så dom är seriösa och dom kan ju detta. Dessutom blir det jävligt billigt. Dom gör detta utanför arbetstid och behöver inte ens pröjsa hyra för alla maskiner, dom får låna sånt lite som dom vill från arbetsgivaren utöver arbetstid om dom frågar schysst. Vi kommer överens om en summa för att få detta gjort och dom jobbar även tätt med en betongsnubbe som kan bygga själva poolen när det är schaktat (jag beställde 1.5 meter). Maskinerna har rullat in här igår på kvällen och grabbarna börja utan konstigheter efter att jag har mätt och pekat lite ungefär hur jag tänker mig att detta ska utföras.

Det gick bra till en början, vi stötte på några kablar och var rädd att jag dragit av nån skit igen (ett annat bygge på marken råka jag köra av en elsladd men jag lagade den snyggt med lite gul tejp och vvs rör som fanns i källaren) men dom rundades senare och vi konstaterade att detta är inga problem att gjuta betong runt senare så det inte skadas. I alla fall, runt kl 22.30 så glider grannen upp från ingenstans (min baksida är halvt mot hans framsida längst samma grusväg) in på arbetsplatsen och skriker för fulla muggar.

Han skriker något jag inte förstår, jag hör inte så jävla bra över ljudet från två brummande catpilar grävare och en bil med burk på tomgång där dom dumpar allt skit dom gräver upp men vi får tillslut pausa arbetet p.g att han kommer fram och knuffar mig när jag försöker vifta åt honom att sticka. Jag frågar vafan hans problem är och förklarar att han inte är behörig att vistas på denna entreprenad om han inte uppvisar ett giltigt ID03 då grabbarna är där med maskiner som är fullständigt livsfarliga i fel händer och endast vi branschfolk bör befinna oss kring dessa. Hur som helst, han påstår nu att jag gräver för nära hans tomtgräns, men jag hänvisade till mitt plank jag uppfört mot hans fula jävla hus och säger att det som händer på min sida, det ska han ge fan i, det är fan uppfört med god marginal så jag har indirekt redan gett honom en halv meter tomt. Han godtar inte detta för fem öre utan börjar stamma om någon organisation som heter landmätarna och kommun och han nämner även min hyresvärds namn, blandat med diverse glåpord.

Jag skrattar och säger att han kan ta och hota med sina kusiner som har någon oseriös låtsasfirma som heter landmätarna och dra åt helvete men ungefär i samma veva ringer min syster från stockholm och gråter över nån jävla snubbe i hemma i stan. Jag säger att jag inte har tid nu, men det börjar bli ganska sent här, runt 23 tiden, så vi avslutar för dagen och jag säger åt grannen att hålla käften om mitt poolbygge till hyresvärden för detta är en jävligt påkostad överraskning.

Nepp, käft höll han absolut inte för jag vaknar av ett jävla bankande på dörren idag och nu har det fan brunnit på riktigt. Vi har grävt kanske bara 6-7 kvadratmeter och jag beklagar mig över att han får se ett jävla hål i marken och inte poolen i sin helhet. Han har nu stoppat bygget, grannen har alltså förstört allting. Han har avslöjat överraskningen och nu är min hyresvärd och granne jävligt förbannade båda två. Han säger att jag ska flytta ut på måndag, men jag har försökt förklara att det var grannens idé alltihop så han kan ta smällen här istället men det verkar inte bita riktigt än.

Det jag behöver hjälp er input på är alltså vad jag i min situation ska göra åt min granne? Hur får jag honom att gå med på att säga till min hyresvärd att det var hans idé med en pool?

Din granne och hyresvärd låter ju helt sjuka i huvudet. Här försöker du fixa en fin överraskning och då tänker hyresvärden kasta ut dig?

Jag tycker du ska kontakta en advokat men samtidigt bör du jobba för att tysta grannen. Maskera dig och dyk upp hos honom under natten, presentera dig som Abdi från Original Gangsters och att du kommer mörda honom om han fortsätter jiddra med din kompis jtd! Sen låter du advokaten hantera hyresvärden.

Tror du kommer vinna detta om du sköter det snyggt. Lycka till!
2022-07-30, 22:27
Medlem
Tack för tråden iaf. Ganska kul skrivet ändå. 4 av 10 på kreativitet.
2022-07-30, 23:22
Medlem
imrichbitchs avatar
Mytoman…
2022-07-30, 23:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Har varit med om samma och det är bara att beklaga att folk brusar upp på det viset. Vet inte om det är görbart att släta över det hela med att presentera syrran för dem som någon annan var inne på. Ett annat sätt är att helt enkelt hyra ut kåken vidare till någon annan. Lycka till!
2022-07-30, 23:59
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Tack för ett underhållande inlägg!

Det du ska göra är givetvis följande. Du skall flytta ut på måndag, så det brådskar. Det enda som finns kvar att göra är att bussa ut din syster fort som FAN till dina trakter. Sen knackar ni på hos grannen och du bjuder din systers hand i giftermål samt en väl tilltagen dusör i hemgift. Det borde knyta era band närmare samman, och han torde inte ha några bekymmer med att ta på sig skulden för den impulsivt påkomna poolen.

Ja, det är det eller så får du samla på dig dina egna kusiner och axla ansvaret som sheriff i janteland. Gå med pistol nedstucken i byxlinningen och cowboystövlar. Börjar dom grina om avhysning så skjuter du in dina initialer i husfasaden. Så jantarna förstår vem som är sheriff.

I Dalarna så parar man sig helst med ett syskon eller en kusin i värsta fall, man är rädd om sin genpool där, precis som i Mellanöstern, så kan bli svårt.
2022-07-31, 08:15
Moderator
Tystnads avatar
Tråden låses då det finns flera trådar om exakt samma hus, använd dessa istället för skapa nya! // Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in