Citat:
Ursprungligen postat av
Huntsman
De gjorde allt korrekt utom strypgreppet, sådant lärs ej ut, utan det var var ett eget initiativ.
Sedan höll han greppet alldeles länge. Men mord, nej, finns inget uppsåt.
En vinkel på detta som inte kommit upp är att greppet togs kanske på gr. av att den ena OV var kvinna.
Den manlige vakten kanske ansåg att om han släpper upp finnen så får de aldrig ihop honom igen.
Jag lider absolut inte av kvinnoförakt, men ytterst få kvinnor är lämpliga i alla de situationer en OV kan hamna i. Det enda hjälpmedel man har är handfängsel & batong, utöver dessa så är det greppteknik & framförallt styrka som avgör hur det går.
Det hade inte varit politiskt korrekt att klaga på att man får en kvinna som kollega.
Så henne får man jobba med under hela passet.
Det hade inte vari heller politiskt korrekt att anföra detta som skäl under rättegången heller.
För kvinnor kan, lika bra som en man.
& hon hade jobbat betydligt längre än honom, så då var hon äldst i tjänst = "bättre".
Men kanske hade utgången blivit en annan, om de hade varit två män.
Bara mina 0.2 öre...
Kan bara instämma med dig om att det med största sannolikhet hade blivit en annan utgång om patrullen hade bestått av två män.
Sedan säger jag inte att det inte finns en plats för kvinnliga OV speciellt när det gäller att ta hand om kvinnor men i sådana fall bör de ingå som en tredje person i patrullen.