Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
När din morsa köpte en korv för 1.20 så var inte medianlönen 33000kr i månaden heller.
Nej så var det ju så klart. Ingen aning vad en vanlig lön var på den tiden.
Men det är fortfarande rätt sjukt att man kan köpa en korv med bröd på Ikea för 5 kr år 2022 och typ 7 kr på Biltema.
Ska erkänna att jag nog inte köpt någon korv detta år på Biltema så det kan ha gått upp, men Ikea köpte jag en korv på för några månader sedan och då var det 5kr.
Går man till Sibylla eller nåt sånt så tar de väl 3-4 gånger mer?
Nåja, poängen var inte dagens billiga korvar utan snarare tvärt om. När jag var ung jobbade jag på McDonalds. Jag minns hur en klassisk Big Mac meny kostade 37 kronor för hela menyn. Idag kostar den väl 90 kronor. En ökning med en bra bit över 100%, kanske 150%
Nu säger jag ju inte hur länge sedan detta var, men jag tycker inte att det var så länge att det är berättigat med 150% ökning av priset.
Kan tillägga att det bara var ett par år sedan McDonalds höjde sina 10 kronors priser på Cheesebugare. Visst det var några år till om man köpte en, men köpte man två så kunde man för två år sedan fortfarande betala 10 kr styck.
Det kostade dom när jag jobbade på McDonalds också. Då får ni lite av ett perspektiv av hur en Big Mac meny kan gå från 37 kr till 90 kr.
Den gigantiska vinsten görs på läsken kan jag tillägga. När jag jobbade där så frågade jag chefen vad det kostar med en mellan läsk för företaget. Han gav inget exakt svar, men han snackade om ören. Defintivt långt långt under en krona.
Han sa också att pappmuggen man dricker ur kostar fler ören än vad läsken gör. Så om de då idag tar typ över 20 kronor för en liten läsk, men innehållet kostar inklusive muggen drygt en krona om jag ska gissa idag, då inser ni vilka marginaler det är.