Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-05, 02:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Ja det är klart.

Kom in på IRC där är jag 24/7: https://web.libera.chat/

Skriv: Mbsjobo i användarnamn
Channel: #Nr1

Så är jag där! Glöm inte # framför Nr1 och användarman tar du vill såklart, de är bara jag där. Jag väntar
Vettefan om de blev rätt men har skrivit xD
Citera
2022-08-05, 03:51
  #14
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mbsjobo
Vettefan om de blev rätt men har skrivit xD

Ahh, sorry.

Ja det var helt rätt. Skriv igen jag satte på ljudet så nu hör jag

Jävlar vad tiden går, är ju as längesen fan man skulle kunna stoppa klockan

01:51:18
03:50:13 -- | Mbsjobo No such nick/channel

Du skrev rätt, på båda ställena, hade du bara skrivit "wuseman" så hade jag hört ett pling, du kan skriva w och strycka på tab så beepar det i vanliga fall för dom flesta och man får en push men nu hör jag om det plingar oavsett så åtrerkom du är vaken om du vill så visar jag exakt såklart.

Jag är här bokstavligen NÄSTAN online jämt men sover när jag är trött det är sällan så när som helstr är det att skriva, internet sover aldrig, man missar ju halva jordens befolkning om man sover. Så bnara skrfiv så hörs vi senare för jag stränger ner webläsaren nu, det är i perioder jag använden den för den stör ananrs :P Hade kunnat skriva på wickr men jag tror inte det finns jabber stöd för, facebook, telegram, steam, skype. signal, torchat osv finns för bitlbee och sen kan jag använta OTR så allt är i samma ställe och sen senaste varianten av twofish.py gamla fish för irc men just wickr tror jag inte, ska se.

// wuseman
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-08-05 kl. 04:11.
Citera
2022-08-05, 17:01
  #15
Medlem
Tja,

Här kommer det enklaste sättet att hosta en statisk sida.

Steg 1: Ladda ned NPM
https://nodejs.org/en/download/

Steg 2: Öppna en kommandoprompt (cmd.exe i windows)

Steg 3 skriv detta i kommandoprompten: npm install --global surge

Steg 4 skriv detta i kommandoprompten: surge

Ge surge sökvägen till ditt projekt.

Done!

https://surge.sh/help/getting-started-with-surge
Citera
2022-08-05, 17:22
  #16
Medlem
Enterprises avatar
Tips på gratis hosting för statiska hemsidor:
https://pages.github.com
Betydligt enklare än att sätta upp sin egen server.
Citera
2022-08-05, 20:39
  #17
Medlem
Tack för era svar alla snabbt som fan gick de! Fick rätt på de till slut💪🤓
Citera
2022-08-06, 10:48
  #18
Medlem
Julle128s avatar
Du har fått svar på din fråga i sak men tänkte berätta för dig hur du gör rent tekniskt för att ladda upp filerna mot din Server / Hosting.
Dem flesta har webgränsnitt för att föra över filer men för eller senare kommer du vilja föra över dina filer på egen hand och få möjligthet att redigera filer i realtid, istället för att behöva ladda upp dina projekt efter varje ändring. Vi har FTP (FileTransferProtocol) och SSH (SecureShell), det är två olika protokoll för filöverföring och filhantering, googla lite på det
Citera
2022-08-06, 11:30
  #19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Du har fått svar på din fråga i sak men tänkte berätta för dig hur du gör rent tekniskt för att ladda upp filerna mot din Server / Hosting.
Dem flesta har webgränsnitt för att föra över filer men för eller senare kommer du vilja föra över dina filer på egen hand och få möjligthet att redigera filer i realtid, istället för att behöva ladda upp dina projekt efter varje ändring. Vi har FTP (FileTransferProtocol) och SSH (SecureShell), det är två olika protokoll för filöverföring och filhantering, googla lite på det
Värt att poängtera att t.ex. One.com som jag rekommenderade för nybörjaren har en online-editor där man lämpligen gör småändringar direkt.
I Github Pages som jag också rekommenderade för nybörjare ändrar man filerna lokalt och publicerar dem med ett knapptryck.

FTP avråder jag ifrån, men du menar nog SFTP.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2022-08-06 kl. 11:38.
Citera
2022-08-06, 16:15
  #20
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Värt att poängtera att t.ex. One.com som jag rekommenderade för nybörjaren har en online-editor där man lämpligen gör småändringar direkt.
I Github Pages som jag också rekommenderade för nybörjare ändrar man filerna lokalt och publicerar dem med ett knapptryck.

FTP avråder jag ifrån, men du menar nog SFTP.
FTP/SFTP men det mesta via SSH via SSH görs lämligen ändringar i kod direkt, via SSH kan du öven styra din server om du har rätt behörigheter.
Citera
2022-08-06, 16:45
  #21
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
FTP/SFTP men det mesta via SSH via SSH görs lämligen ändringar i kod direkt, via SSH kan du öven styra din server om du har rätt behörigheter.
Jag använder SSH varje dag, men för en nybörjare som vara vill publicera en statisk hemsida så är det kanske övermäktigt att börja i den ändan.
Citera
2022-08-06, 16:57
  #22
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag använder SSH varje dag, men för en nybörjare som vara vill publicera en statisk hemsida så är det kanske övermäktigt att börja i den ändan.
jo, jag vet var mer som lite kuriosa
Citera
2022-08-07, 19:34
  #23
Medlem
Github Pages va ett bra tips.

Annars rekommenderar jag Netlify, enklaste sättet jag vet att bara slänga upp en html-sida, bara att drag and droppa en mapp med en index.html-fil och så får du en domän i stil med nånting.netlify.app som du kan döpa om senare.

Även lätt att då gå över till att börja betala om man vill bli seriös men gratiskonto räcker långt medan man labbar
https://app.netlify.com/signup
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback