• 1
  • 2
2022-08-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Måste man använda vatten för att lagra potentiell energi?

Skulle man kunna konstruera en "järnväg" med en vagn som körs uppför berget när elpriset är lågt och som tillåts rulla ned när elpriset är högt?

En fördel torde vara att det är lättare att lägga räls i en backe än att spränga två vattenreservoarer och gräva en tunnel.

Ingen avdunstning heller.
Det är tänkbart, du kan även använda dig av snurrande hjul med enorm massa. Allt detta finns, allt detta har provats - och dom är för kortvariga peaks/dippar i energianvändning.

För långsiktigt bruk fungerar det inte. Du kan ju inte, som jag skrev nånstans precis, fylla upp Siljan+Storsjön varje sensommar då vi har energi, för att använda dom under hela vintern? Förutom att infrastrukturen skulle lida av det är det ÄNDÅ bara en bråkdel av vad snösmältningen ger oss varje vår/försommar.

Förvisso inte när vi behöver energin som mest, men - och för att förtydliga detta - detta ÄR politiska beslut. Det går inte att komma undan. Så vi kan använda teknik för att minimera dygns- och kanske veckovariationer, men mer än detta krävs helt enkelt kraftverk som man kan lita på. Inte dagssländor som funkar bra några blåsiga höstveckor.

Har redan fått hat-mail när jag sågat vindkraft, så bry er inte om det.
Citera
2022-08-05, 20:56
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Det är tänkbart, du kan även använda dig av snurrande hjul med enorm massa. Allt detta finns, allt detta har provats - och dom är för kortvariga peaks/dippar i energianvändning.

För långsiktigt bruk fungerar det inte. Du kan ju inte, som jag skrev nånstans precis, fylla upp Siljan+Storsjön varje sensommar då vi har energi, för att använda dom under hela vintern? Förutom att infrastrukturen skulle lida av det är det ÄNDÅ bara en bråkdel av vad snösmältningen ger oss varje vår/försommar.

Förvisso inte när vi behöver energin som mest, men - och för att förtydliga detta - detta ÄR politiska beslut. Det går inte att komma undan. Så vi kan använda teknik för att minimera dygns- och kanske veckovariationer, men mer än detta krävs helt enkelt kraftverk som man kan lita på. Inte dagssländor som funkar bra några blåsiga höstveckor.

Har redan fått hat-mail när jag sågat vindkraft, så bry er inte om det.

Jag håller med dig, jag menade bara att ska man lagra potentiell energi måste det inte vara vatten som är medium. Fast man måste i så fall bygga många dylika berg&dalbanor.

Jag har för mig att Juktans pumpkraftstation kunde lagra vatten för fullt effektuttag i 8 h
Citera
2022-08-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Måste man använda vatten för att lagra potentiell energi?

Skulle man kunna konstruera en "järnväg" med en vagn som körs uppför berget när elpriset är lågt och som tillåts rulla ned när elpriset är högt?

En fördel torde vara att det är lättare att lägga räls i en backe än att spränga två vattenreservoarer och gräva en tunnel.

Ingen avdunstning heller.

Jag vet att sådana lösningar förekommer! Finns filmer på youtube om det.

Dock är det en ovanlig lösning!

Spontant skulle jag gissa att det blir ganska mycket effektförluster via räls osv. Tidigare inlägg i tråden pratade om 60-80% effektivitet att pumpa vatten och sedan återanvända den kinetiska energin. Tvivlar på att lok kommer upp i det.

Sen har Lok/tåg antagligen en hel del mekaniska delar som kräver underhåll? Kontra "pumpkraft" där man bara bygger en behållare och en elektrisk pump.

?
Citera
2022-08-05, 21:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, fan, tidslinjen för detta medger dagspumpning, kanske vecko- .. men du kan inte pumpa upp EN HEL JVLA VÅRS avsmältning, det inser du väl själv?

Vattenmagasin är dags- eller kanske veckonormaliseringar, för nånting mer än så så var det inte ett vattenkraftverk alls. Nu ska du bygga en Siljan på hösten för att tömma den på våren, och ändå är det inte nog för att bli lika mycket som avsmältningen vår/sommar vi använder oss av idag.

Fan, LITE genomtänkt kan man väl änna kräva att inläggen är?
Lite får man väl kräva att folk sätter sig in i eller läser rätt. Större vattendrag, t.ex. älvar har ett huvudmagasin. T,ex. Akkajaure för Lule älv. Den däms upp av Suorvadammen. Den försörjer sedan alla kraftverk i älven. Om man pumpar från havet och från magasin till magasin, tills man är längst upp, kan man återföra vattnet till Akkajaure. Jag pratar inte om enskilda kraftstationer utan en hel kedja. Då kan man ta igen en del av dagsbehovet på det sättet och behöver tappa mindre vatten för att klara elförsörjningen. Det här skulle handla om stora investeringar, som sagt.

Att man skulle behöva pumpa hela vårfloden är bara dumhet. Vårfloden tar man inte tillvara till 100%.. Den sker på
våren när kraftbehovet redan minskat. När huvudmagasinet är nästan fullt ställer man dammluckorna öppna och släpper iväg det till havet, utan att utnyttja vattnet till elenergi. Gjorde man inte det skulle allt längs Lule älv sättas under vatten när vattnet rinner över kanten på dammarna och kanske dra med dem. Kraftverkens uppgift är också att reglera älven för att undvika både översvämningar och lågt vattenstånd, utöver kraftproduktion.

Har man mycket vatten kvar i huvudmagasinet på våren, händer det att man släpper vattnet i förväg, för att ta höjd för vårfloden. Det vatten man utnyttjar på vintern, kommer också till stor del från höstregnen, som man är väldigt beroende av. En fördel med vindkraften är att när den är igång, behöver man inte producera lika mycket el från vattenkraften och behöver inte tappa lika mycket vatten under sommar och höst. Men när ledningen till södra Sverige är klar, någon gång, kanske man behöver köra vattenkraften dygnet runt, för att försörja Tyskar och Britter. Då kan det bli tufft.

Men man kan även tänka sig att man köper sin egen el när den är billig och säljer den dyrt sedan. Pumpar man för 2kr kWh och säljer den för 5kr. Är det ren förtjänst.

Sedan dammen jag pratar om, skulle man pumpa upp i när man har överskott på el, vilket vi har idag. När vi stänger av vindkraften på natten, producerar den inget alls. Med den obyggda ledningen kommer förstås mycket att förändras. Men det är så klart möjligt att bygga ett större pumpkraftverk med egen damm, men allt bygger på att det finns ett överskott på el under nätter och somrar.
Senast redigerad av EnCarte 2022-08-05 kl. 21:36.
Citera
2022-08-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Sedan dammen jag pratar om, skulle man pumpa upp i när man har överskott på el, vilket vi har idag. När vi stänger av vindkraften på natten, producerar den inget alls.
Wait, what? Om vi hade överskott på el hade den inte kostad vad den gör. Ok, priserna sjönk en del när sommaren inträdde, men vi är redan hotade med massiva prishöjningar till hösten.

Men vad är detta om att stänga av vindkraften nattetid? Det är verkligen helt nytt för mig, är det hur det fungerar?
Citera
2022-08-05, 21:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Wait, what? Om vi hade överskott på el hade den inte kostad vad den gör. Ok, priserna sjönk en del när sommaren inträdde, men vi är redan hotade med massiva prishöjningar till hösten.

Men vad är detta om att stänga av vindkraften nattetid? Det är verkligen helt nytt för mig, är det hur det fungerar?
Problemet är att man kan bara föra över en begränsad mängd el till södra Sverige om trådarna inte ska glöda.
Behöver man inte mer el, norr om det under sommar och nätter, kan man väl inte köra vind/vattenkraft bara för syns skull?
När man bygger ledningen till södra Sverige, som man inte verkar ha påbörjat. Blir det något helt annat.
Till vintern kommer förbrukningen även i norr att öka. Sedan har vi norrbaggarna som byggt en ledning till England som ställer till det också. Det här är ett stort samhälleligt problem. Norge har samma system som i Sverige med olika elområden. Så i år har elhandlarna köpt billig el från norra Norge och sålt det till södra Sverige och tjänat miljarder.
Citera
2022-08-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Problemet är att man kan bara föra över en begränsad mängd el till södra Sverige om trådarna inte ska glöda.
Behöver man inte mer el, norr om det under sommar och nätter, kan man väl inte köra vind/vattenkraft bara för syns skull?
När man bygger ledningen till södra Sverige, som man inte verkar ha påbörjat. Blir det något helt annat.
Till vintern kommer förbrukningen även i norr att öka. Sedan har vi norrbaggarna som byggt en ledning till England som ställer till det också. Det här är ett stort samhälleligt problem. Norge har samma system som i Sverige med olika elområden. Så i år har elhandlarna köpt billig el från norra Norge och sålt det till södra Sverige och tjänat miljarder.
Jag ska tammefan sluta köpa el. Undrar vad en vinterförbrukning av stearinljus kostar från IKEA .. ved har jag ju så det räcker o blir över. Skit, varmvatten te duschen .. och datorn ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in