Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-08, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Hur ska vi äta insekter 2030 om om insekterna blir färre?
Inte så mycket att fundera på om insekterna försvinner, för då dör mänskligheten.
Utan insekter inga grödor.
Utan grödor ingen mat.
Angående bilar som dödar insekter.
Jag kan mycket väl tänka mig att cykla och att åka häst och vagn och spara på både el och bensin.
Men så länge man importerar valboskap ifrån länder med mycket små ekologiska fotavtryck som här i Sverige inget hellre vill än att köra SUV och shoppa loss, importera ifrån Långtbortistan och göra långflygningar ett par gånger om året till hemlandet på andra sidan jordklotet då känns mina ansträngningar både onödiga och meningslösa.
Sverige kommer aldrig någonsin uppnå Parisavtalet om vi fyller på med fler och fler människor till detta energikrävande kalla avlånga land.
Citera
2022-08-08, 08:19
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Bekämpningsmedel fanns sen åtminstone 60-talet och då var de skarpare mer dödliga för insekter, men inte hört att de minskade på 70- och 80-talen. (Kuriosa: Minns bilfronter som rejält svartprickiga på 60, 70- och 80-talen, trots lägre farter, jämfört med nu.)

Så detta rädda vindkraftindustri-hittepå osannolikt, likt det om ändrade livsbetingelser: Mindre åkerareal nu än tidigt 1900-tal med nu effektivare odling, främst avseende gödning.

Även slapp argumentation att påstå att klimatförändring minskat insekter, då du ej visar exakt vad som skulle orsakat det.

Slutligen, exakt vilka är födsloväxterna till insekter som utrotats? Sett nån svamla om orsakerna andra än vindkraft du nämner förut på flashback (kanske du). Men dina fantasier saknar belägg och den hypotes du avvisar stöds av forskning och fakta i denna länk nämd ovan.

https://branschaktuellt.se/energi/vi...ftverk-per-ar/

Din aktivism frikännande vindkraftsindustrin är i svagaste laget, nästan att man skäms som tänkande människa att se en gå på floskler om ändrat klimat och att jordbruket ökat och har värre bekämpningmedel nu och framföra fantasier som argument.

Vad svamlar du om? Jag är motståndare till vindkraft, men att påstå att vindkraftverken är orsaken till att insekterna minskar överallt är skrattretande.
Citera
2022-08-08, 08:27
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Forskning som styrker detta? Hur stor andel står respektive orsak som du räknar upp?

Ja, det finns forskning som styrker detta. Du kan börja med Prof. Dave Goulson, Insect declines and why they matter för en lättläst överblick. Jag är på tjänsteresa och sitter inte på några siffror på hur stor andel de olika orsakerna står för, varför är det relevant?
Citera
2022-08-08, 08:52
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Varför ska vi tillåta kinesiska bolag komma hit och förstöra vår natur och våra odlingsmarker?
Vindsnurrorna håller bara i 10-15 år och när det är dags att montera ned dom och försöka återställa naturen (vilket tar några hundra år) då får kommunerna (vi skattebetalare) stå för hela kostnaden för då har bolagen som äger snurrorna och är betalningsansvariga för nedmonteringen lägligt ”gått i konkurs” och sålt vidare till bolag som inte är betalningsansvariga.
Vi svenskar blir som vanligt dumknullade pga inkompetenta riksdagspolitiker och kommunpolitiker som är urusla förhandlare.

Ja det blev en nolla för mycket. Ett modernt vindkraftverk ligger på 5-8 megawatt.

Jag är inte någon vindkraftälskare. Men det här är ju bara löjligt, att påstå att vindkraften dödar alla våra insekter när bilar dödar 7 gånger fler. Sauk vill alltså förbjuda bilar? Tycker debatten är värd att ha på en högre nivå än så här.

Har du någon källa på att det tar "några hundra år" att återställa naturen efter vindkraftverk? Det är inte direkt samma påverkan som vattenkraftverk gör.
Citera
2022-08-08, 08:52
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Kausalitet och korrelation är inte alltid lätt men för att få ihop det här måste han dessutom resa i tiden. Knepigt, Stefan.
Citera
2022-08-08, 08:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
När man låg på landsvägarna och tuggade mil på 80-90-talen fick man stanna på var och varannan bensinmack för att tvätta bort kryp från rutorna. Den här sommaren har jag knappt sett några insekter alls på min ruta, och då lever jag ändå i Spenaten där de små liven borde trivas.

Du körde ju ihjäl dem på 80-90 talet, kan det vara förklaringen?

Nej, men som många i tråden verkar överens om så instämmer jag att det verkar finnas klart mindre insekter nu än förr om åren. Tror dock som de flesta andra att bekämpningsmedel och monokultur på fälten är klart värre bovar än vindsnurrorna, även om de så klart smashar en del insekter de med.
Citera
2022-08-08, 09:14
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att cykla och att åka häst och vagn och spara på både el och bensin.
Vad är det som hindrar dig att göra det nu?
Citera
2022-08-08, 09:17
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Vad svamlar du om? Jag är motståndare till vindkraft, men att påstå att vindkraftverken är orsaken till att insekterna minskar överallt är skrattretande.
Varför är motståndare? Vindkraft gör ju också el.
Citera
2022-08-08, 10:42
Medlem
Citat:
Inte så mycket att fundera på om insekterna försvinner, för då dör mänskligheten.
Utan insekter inga grödor.
Utan grödor ingen mat.
Så sant som det är sagt. Men jag hatar kackerlackor oavsett vad du säger. Mitt grundar sig inte i vetenskap utan i ren rasism mot kackerlackor.

Citat:
Angående bilar som dödar insekter.
Frivilligt går alltid bra.

Citat:
Men så länge man importerar valboskap ifrån länder med mycket små ekologiska fotavtryck som här i Sverige inget hellre vill än att köra SUV och shoppa loss, importera ifrån Långtbortistan och göra långflygningar ett par gånger om året till hemlandet på andra sidan jordklotet då känns mina ansträngningar både onödiga och meningslösa.
Sverige kommer aldrig någonsin uppnå Parisavtalet om vi fyller på med fler och fler människor till detta energikrävande kalla avlånga land.
Vi vet redan att väderkvarnarna från Don Quijote dödar en massa fåglar, knullar miljön i analen innan de måste skrotas efter ca 15 år. Nu vet vi att de dödar insekter också.

Bör alla som åker privatflyg hängas i miljökvarnar i miljöns namn?
Citera
2022-08-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Varför skulle inte vindkraftverken ha inverkan när så mycket som 5% av insekterna i luftströmmen genom en vindkraftturbin dödas ?
För att kunna veta om 5 % av insekterna dödas måste man veta hur mycket insekter det finns i Europa. Mig veterligen finns det inga sådana studier.
Citera
2022-08-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det är sant!
Det fastnar tonvis med insekter på rotorbladen.
En Nederländsk studie visade att mängden insekter på bladen minskade effekten med hela 50 %.
En tysk studie visade att tonvis med insekter strök med pga deras vindsnurror.
Dock finns det andra orsaker också att insekterna minskar. Men man behöver ju inte spä på problemet med vindmonsterna också när det finns kärnkraft som både är vänlig mot insekter, natur och inte ger några koldioxidutsläpp.
Insekterna blir bortträngda när vi hela tiden tar över deras marker.
Bygger hus och vägar. Tar bort träd, buskar och grönska i städer.
Dikar ut våtmarker.
Hugger ned för mycket gammal skog.
Planterar nya träd för tätt så att solen inte når marken och växtligheten ändras så insekterna inte har någon växtlighet att leva och pollinera i. Detta gör även så att älgarna svälter ihjäl.
Blomsterodlingar placeras helt galet längs vägar och i rondeller m.m. Insekterna lockas dit och blir påkörda.
Bättre vore om man satsade på att varje bonde som inte har öppna betesmarker med betande djur med statligt stöd kunde lämna en bit mark för ängsblommor en lång bit ifrån bilvägar.
Mitt råd för att rädda våra insekter är:
Kärnkraft, vattenkraft och solkraft istället för vindkraftverk.
Fler bönder med fler betesdjur.
Spara gamla träd.
Spara blandskog.
Sluta torrlägga våtmarker.
Sluta dika ut.
Var rädd om naturen och den ekologiska mångfalden.
Sluta bygga ut. Sluta bygga nya hus och nya vägar. Vi behöver inte vara fler än 7 miljoner i Sverige. Vi har ett ansvar för kommande generationer att bevara vår unika natur.
Citera
2022-08-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nronewoke
Så sant som det är sagt. Men jag hatar kackerlackor oavsett vad du säger. Mitt grundar sig inte i vetenskap utan i ren rasism mot kackerlackor.

Frivilligt går alltid bra.

Vi vet redan att väderkvarnarna från Don Quijote dödar en massa fåglar, knullar miljön i analen innan de måste skrotas efter ca 15 år. Nu vet vi att de dödar insekter också.

Bör alla som åker privatflyg hängas i miljökvarnar i miljöns namn?
Flyttcirkusen för alla EU-parlamentariker mellan Bryssel och Strasbourg är en typisk onödig flygresa som kosta oss skattebetalare massor av pengar samtidigt som det sannolikt dödar en hel del insekter på köpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in