Forts...
25:39
J: Ja, det där har jag aktat mig lite för, jag har aldrig, jag vill inte påstå att jag förstår jag vet jag inte om jag är först med detta och hävda detta.
Men är jag det, om det skulle visa sig att ingen har sagt något sånt här, så, jag vet inte varför, då, då tror jag så förklaringen är nog att...
Alltså, folk som studerar Palmemordet tenderar nog, särskilt när man kommer till ögonvittnena, läsa dom, och hitta sina favoriter på i så fall konstaterar man då, det ögonvittnet har nog fel, för att, den är nog berusad eller något annat. Och , jag tror på något annat ögonvittne. Jag tror att det är det som gör att man inte kommer framåt utan man måste på något sätt försöka utgå från att alla har något sett något riktigt. Dom har nog observerat korrekt, och när man i så fall utgår från det och försöker förena det, det är dit man måste komma. Nu vill jag inte påstå att jag vet inte om jag är först med det. Men det är i alla fall så jag har jobbat, jag har inte
sagt, ja, Inge Morelius har fel, eller Anders Björkman har fel. Utan snarare försöka förstå hur hänger det ihop, för jag tror att, här, att jag menar att Inge Morelius har fel, men jag menar ju egentligen bara att han ser fel, för han tittar bort ett avgörande ögonblick (Not. Det är precis samma sak. Jeremiah påstår att IM INTE kan skilja på två olika personer trots ett mycket närvarande, detaljerade och mycket förtroendeingivande vittnesförhör!).
27:03
Och, jag tror. För att svara på din fråga, att, man tenderar nog att inte titta på ögonvittnen så här noga som jag har gjort (Not. Grymt höga tankar om sig själv, för att ge intryck av att det är därför detta är sanningen?!?).
27:17
Kanske att jag tittar på den för noga, det vet jag inte men...(Not. Så Jeremiah har alltså gjort ett FÖR bra jobb eller vad menas?).
27:42
TH: Jag tänkte jag frågade finns det en risk att man över tolkar vittnesmål? Vi pratade i förra avsnittet du och jag om just tillförlitligheten vad gäller vittnesmål, och sånt där, för oss är det ju kvällen då Olof Palme mördades men det vet ju inte vittnen då, utan det här kan vara en vanlig fredagskväll från dom, finns det risk att man läser in för mycket i vittnesmålen tror du? (Not. Extremt ledande fråga i att vittnesmålen inte har bäring, då det "bara var en fredagskväll" för vittnena och att man då över tolkar det. DETTA ÄR ABSOLUT EN KRÄNKNING AV de oskyldiga vittnen som efter sin bästa förmåga uppgett vad de sett och varit med om. Att detta i en fråga förminskas av TH är som allt annat han gjort, fruktansvärt allvarligt. Det motverkar vittnens vilja att hjälpa till i brottsutredningar i sin förlängning. Usch!).
27:47
J: Ja, jag försöker att inte göra det heller men, nej, jag har också tänkt ibland att det kanske, det kanske överdrifter, det här samtalet, med Anders Björkman ser sällskap (Not. Nu skall vittne AB:s information att det är ett sällskap även förringas i sammanhanget. Inget vittne kommer undan Jeremiahs "tes").
Ja, det kanske är en felbedömning från hans sida, det kanske bara var att han såg när handen kom upp mot Olof Palmes axel och då trodde han, att de känner nog varandra (Not. Är inte det vinkling av vittnesmålen eller?)
28:08
Men sen så tycker jag ju att han är alldeles för tydlig med det här vittnesmålet, han säger till sin fru att han vidhåller i alla år trots säkert massivt motstånd. Då tänker jag att, då kan inte bara vara heller, en felaktig observation och där har han förmodligen sett någonting korrekt och vi måste bara förstå det korrekt också (Not. Det är det Jeremiah gjort nu, vill han framhålla. Men vem är det som kramar om OP och sedan skjuter honom då?).
Men, ja, jag tror också att det fenomenet finns att vissa gör felaktiga observationer (Not. Nu skall andra hängas ut, det gäller inte han själv). Det finns ju de som har spegelvänt förloppet till exempel. Menat att gärningsmannen sköt från Söder (Not. Som vanligt kommer alltid helt ovidkommande teorier in i sammanhanget som inte har något med Jeremiahs falska uppgifter att göra. Detta handlar bara om att "ANNAT" skall kopplas ihop med helt fel antaganden. Retoriska knep).
28:41
Söderifrån, rakt i bröstet på Olof Palme, och sådär. Och, det finns ju också felaktiga påståenden, så det handlar väl om att försöka, liksom, hur jag ska säga, att vaska fram, där dom förmodligen har gjort korrekta observationer och förena dem och sen så, sen tycker väl jag att uteslutningsmetoden är ganska bra, för att när ett vittnesmål sticker ut väldigt mycket då är det förmodligen fel (Not. Upplysningsvis finns det mycket vittnespsykologisk forskning och flera metoder för att analysera innehållet i utsagor för att förstå om informationen är falsk eller inte. Det SKALL en med kompetens inom detta område veta. Annars blir det som i detta fall tyckande och gissande).
29:14
Men, i fallet med Inge Morelius och Anders Björkman, ser inte så att de sticker ut och båda har sett precis samma sak fast ur olika vinklar och det bara handlar om hur vi skall få ihop det.
Så jag, jag, är absolut medveten om att ögonvittnen kan se fel, och hade, alltså, det håller jag med om att det kan dom, men jag tror inte att de har sett så fel, som vi tror kanske. Det är väl egentligen det som kanske har burit min mitt arbete då lite att ta de på nästan lite för stort allvar eller tagit på för stort allvar, än tvärtom för jag tycker det finns väldigt mycket spanare och så som gör tvärtom de ta bitarna på för LITE allvar (Not. Det är väl tur att vi har Jeremiah som "burits fram" för att han "tror på vittnesmålen". Sean skall vi andra andra misskrediteras igen. Vilka tar vittnena på för LITE allvar?)
29:52
TH: Men, som du ser, ser du några förändringar i själva mordförloppet till följd av den här upptäckten? Eller är det att man lyckats sammanfoga två vittnesmål som tycktes vara oförenliga? (Not. Ännu repetition av TH att Jeremiah "lyckats" med något ingen annan gjort, dessa vittnesmål var oförenliga men Jeremiah lyckades. Varför ingen fått fram Jeremiahs "MYT" tidigare är för att den inte är sann. Det har inte funnits något som är oförenligt. Varför lyfta fram en ICKE-FRÅGA och bygga en mystisk myt kring det? Där borde TH ställa kritiska frågor. Varför gör han inte det? Undrar...).
30:03
Ja, en sak är väl att, jag menar då att Dekorimamannen är en MYT (Not. Med betoning på myt). Jag tror inte på den väntande gärningsman. Alltså det är ju inte nytt liksom. Men det är ju i alla fall, slår ju hål på det menar jag.
För att det finns egentligen bara Inge Morelius som har sett den väntande gärningsmannen. Vi har exempelvis en Fauzzi som passerar platsen inte långt innan. Han ser ingen som står väntar och jag har på min, på min kanal tagit upp också ett eller flera andra vittnen, som inte heller se någon, så att här är egentligen bara ett case (Not. Förminska IM igen). Den väntade gärningsmannen är byggd på ETT vittnesmål och det är Inge Morelius, det är här, förklarar jag varför Inge Morelius sett fel. (Not. Det är för att han är den enda som har överblick över hela platsen och satt riktad åt det hållet, uppmärksammade den märkligt agerande gärningsmannen INNAN skotten (vilken ingen annan gjort), därför är han unik. Att använda argument som att någon annan INTE har sett gärningsmannen är att utgå ifrån helt fel argument. Dessa personer kanske var upptagna med något, hade uppmärksamheten någon annanstans, VÄLJER att inte säga att de sett GM av rädsla (som vittne AH/KJ, finskorna). Avsaknad av en vittnesuppgift kan man inte använda som fakta utan att konfrontera dessa vittnen med andra personers information och lyssna på om det finns en rimlig förklaring)
Forts...