Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-09, 10:30
  #25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
De finns visst med på listan. Sök efter one.com på webbsidan.

Jag såg den inte förut, nu hittade jag den. Dansk.
Citera
2022-08-10, 11:30
  #26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hej, är det någon som känner till hur detta med att registrera domännamn fungerar?
Först får du ställa dig två frågor...

1. Under vilken toppdomän vill du registrera din sida. Under svenska .SE eller internationella .COM eller någon av de andra hundratals med toppdomäner som finns?

2. Ska du lägga sidan hos ett webhotell och betala för hostingen av sidan eller ska du lägga den hos en gratis webhost?

.SE registrering är ALLTID dyrare än ex .COM. Är det då någon nackdel att välja .COM före .SE? Enligt mig - NEJ! Sökmotorerna söker upp alla domäner (websidor) lika effektivt.

Rent allmänt enl mig är det bättre att registrera domänen hos en registrator och sedan boka webhosting hos ett annat webhotell och sedan bara peka domänen från registratorn till webhotellet.

Själva registreringen av domänen kostar en slant. .SE brukar kosta strax under 150 kronor per år. .COM brukar kosta strax under 100 kronor per år. Sedan finns det mängder med udda toppdomäner som bara kostar 15 - 20 kronor per år. Billigast brukar det bli att betala för 10 år på en gång då alla har rabatt på domänregistreringen om man betalar för 10 år rakt av.

Största problemet brukar vara att hitta en seriös webhost att sedan lägga sidan hos. ONE.COM har nämnts i tråden. Det är ett danskt företag. Har hyfsat bra omdömen på Trustpilot.
https://se.trustpilot.com/review/www.one.com

Det väl lite svar på dina frågor. Har själv ett drygt dussin .COM domäner och alla har jag faktiskt liggandes hos gratis webhosts. GRATIS ÄR BÄST.

Har du fler frågor så är det vara att fråga på.
__________________
Senast redigerad av elektronikfreak 2022-08-10 kl. 11:38.
Citera
2022-08-10, 11:37
  #27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Först får du ställa dig två frågor...

1. Under vilken toppdomän vill du registrera din sida. Under svenska .SE eller internationella .COM eller någon av de andra hundratals med toppdomäner som finns?

2. Ska du lägga sidan hos ett webhotell och betala för hostingen av sidan eller ska du lägga den hos en gratis webhost?

.SE registrering är ALLTID dyrare än ex .COM. Är det då någon nackdel att välja .COM före .SE? Enligt mig - NEJ! Sökmotorerna söker upp alla domäner (websidor) lika effektivt.

Rent allmänt enl mig är det bättre att registrera domänen hos en registrator och sedan boka webhosting hos ett annat webhotell och sedan bara peka domänen från registratorn till webhotellet.

Själva registreringen av domänen kostar en slant. .SE brukar kosta strax under 150 kronor per år. .COM brukar kosta strax under 100 kronor per år. Sedan finns det mängder med udda toppdomäner som bara kostar 15 - 20 kronor per år. Billigast brukar det bli att betala för 10 år på en gång då alla har rabatt på domänregistreringen om man betalar för 10 år rakt av.

Största problemet brukar vara att hitta en seriös webhost att sedan lägga sidan hos. ONE.COM har nämnts i tråden. Det är ett danskt företag. Har bra omdömen på Trustpilot.
https://se.trustpilot.com/review/www.one.com

Det väl lite svar på dina frågor. Har själv ett drygt dussin .COM domäner och alla har jag faktiskt liggandes hos gratis webhosts. GRATIS ÄR BÄST.

Har du fler frågor så är det vara att fråga på.

Jag hade tänkt .se men om .com är billigare så kanske det är bättre? Vet inte faktiskt. .se är vanligare för svenska sidor.

Vad är nackdelarna med en gratis web-host. Är det mer komplicerat?
Citera
2022-08-10, 11:44
  #28
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hade tänkt .se men om .com är billigare så kanske det är bättre? Vet inte faktiskt. .se är vanligare för svenska sidor.

Vad är nackdelarna med en gratis web-host. Är det mer komplicerat?
Inte alls mer komplicerat förutsatt att du knackar HTML-koden själv. Men det måste du väl göra även om du lägger sidan hos en betalhost. Eller hade du tänkt dig att låta en webbyrå göra sidan åt dig?

Inom vilken bransch hamnar sidan dvs vad ska sidan handla om? Många gånger kan det svåraste vara att hitta på ett bra domännamn eftersom våra svenska bokstäver å, ä och ö faller bort.
Citera
2022-08-10, 11:46
  #29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Inte alls mer komplicerat förutsatt att du knackar HTML-koden själv. Men det måste du väl göra även om du lägger sidan hos en betalhost. Eller hade du tänkt dig att låta en webbyrå göra sidan åt dig?

Inom vilken bransch hamnar sidan dvs vad ska sidan handla om? Många gånger kan det svåraste vara att hitta på ett bra domännamn eftersom våra svenska bokstäver å, ä och ö faller bort.

Nej jag skall inte knacka någon kod. Jag kan inte sådant.
Citera
2022-08-10, 11:50
  #30
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej jag skall inte knacka någon kod. Jag kan inte sådant.
Ok, det finns väl några hyfsade HTML-editorer som inte kräver någon kunskap i HTML-programmering. Har själv aldrig använt dom.
Citera
2022-08-10, 11:55
  #31
Medlem
elektronikfreaks avatar
tillägg till ovan...

Enda nackdelen med de flesta "HTML-edittatorerna" brukar vara att man inte har samma stenkoll på vad sökmotorerna (Google exempelvis) verkligen indexerar i sina sökrobotar. Knackar man koden själv så har man ju stenkoll på vad som ligger inom <HEAD>.
Citera
2022-08-10, 12:01
  #32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
tillägg till ovan...
Enda nackdelen med de flesta "HTML-edittatorerna" brukar vara att man inte har samma stenkoll på vad sökmotorerna (Google exempelvis) verkligen indexerar i sina sökrobotar. Knackar man koden själv så har man ju stenkoll på vad som ligger inom <HEAD>.

Jag får fråga dig igen när jag har en, kanske går att se i efterhand?
Citera
2022-08-11, 12:26
  #33
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
GRATIS ÄR BÄST.

Nej,
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback