2022-08-08, 13:19
Medlem
Har börjat mitt hemmastudiobygge. NI Control s88, Komplete Collectors Edition 13, UA Apollo Twin X Quad och några virtuella instrument. Har så här långt gjort lysande affärer. Kunde sänka min budget från 80 000 kr till ca 55 000 kr. Men ju längre jag håller på desto kräsnare blir jag och ju fler VST instrument, samplingar och effekter vill jag ha. Och nu har istället budgeten spruckit som ett byxarsle. I natt låg den på över 175 000 kr. Några exempel på fördyrningar. Mick, har gått från 5 000 kr till 18 000 kr begagnat. 59 effektpluggar från UAD 13 000 kr (långt under halva originalpriset). Och så har Spitfire sommarrea. 16 500 kr för orkestersamling och 12 500 kr för kammarinstrumentsamling. Och så där håller det på. 175 500 kr före jag börjat leta VST-trummaskiner och så nästa grej och nästa...

Så länge jag lätt kan sälja av och få tillbaka degen känns projektet lustfyllt. Men nu växer andelen svindyr mjukvara på ett alarmerande sätt. Och samtidigt kan jag inte hitta någon egentlig second handmarknad för det. Man får överlåta mjukvarorna och det ligger ju massor av pengar i programvaran och samplingarna. Men varför verkar det knappt finnas någon andrahandshandel med dessa godsaker? En marknad där jag både skulle kunna köpa VST och DAW och om det inte slår väl ut sälja dem till ett rimligt pris.

Är det Blocket som gäller? Och i så fall, varför kommer det t.ex. aldrig upp en enda försäljning av Spitfires populära produkter? Måste väl åtminstone finnas någon som överskattat sin begåvning (en stackars skara jag befarar att jag kanske själv tillhör).
Senast redigerad av SRKP 2022-08-08 kl. 13:31.
Citera
2022-08-08, 14:16
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP
Har börjat mitt hemmastudiobygge. NI Control s88, Komplete Collectors Edition 13, UA Apollo Twin X Quad och några virtuella instrument. Har så här långt gjort lysande affärer. Kunde sänka min budget från 80 000 kr till ca 55 000 kr. Men ju längre jag håller på desto kräsnare blir jag och ju fler VST instrument, samplingar och effekter vill jag ha. Och nu har istället budgeten spruckit som ett byxarsle. I natt låg den på över 175 000 kr. Några exempel på fördyrningar. Mick, har gått från 5 000 kr till 18 000 kr begagnat. 59 effektpluggar från UAD 13 000 kr (långt under halva originalpriset). Och så har Spitfire sommarrea. 16 500 kr för orkestersamling och 12 500 kr för kammarinstrumentsamling. Och så där håller det på. 175 500 kr före jag börjat leta VST-trummaskiner och så nästa grej och nästa...

Så länge jag lätt kan sälja av och få tillbaka degen känns projektet lustfyllt. Men nu växer andelen svindyr mjukvara på ett alarmerande sätt. Och samtidigt kan jag inte hitta någon egentlig second handmarknad för det. Man får överlåta mjukvarorna och det ligger ju massor av pengar i programvaran och samplingarna. Men varför verkar det knappt finnas någon andrahandshandel med dessa godsaker? En marknad där jag både skulle kunna köpa VST och DAW och om det inte slår väl ut sälja dem till ett rimligt pris.

Är det Blocket som gäller? Och i så fall, varför kommer det t.ex. aldrig upp en enda försäljning av Spitfires populära produkter? Måste väl åtminstone finnas någon som överskattat sin begåvning (en stackars skara jag befarar att jag kanske själv tillhör).

Kolla på vend.se
Dyker upp ibland.

Tycker dock det låter lite överdrivet med pluggar för flera tusentals kronor.
Citera
2022-08-08, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Kolla på vend.se
Dyker upp ibland.

Tycker dock det låter lite överdrivet med pluggar för flera tusentals kronor.

Bock och tack för hänvisningen. Ja, där rullar affärerna på lite bättre ser jag.

Kan tyckas lite överspänt att vilja ha pluggar ner på minsta mungiganivå, men man vet aldrig när behovet kan dyka upp.
Citera
2022-08-08, 18:20
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Går det att regga dessa flera gånger om?
När det gäller musikprogram så kan registreringen och hämtningen vara ganska krånglig med donglar och hjälpprogram för hämtning och installation.
Det är ju dessutom så att du har inte köpt mjukvaran, utan det är rätten att använda den du pröjsar för.

Och sen är ju frågan om det öht finns nån andrahandsmarknad för programvaror.
Citera
2022-08-08, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Går det att regga dessa flera gånger om?
När det gäller musikprogram så kan registreringen och hämtningen vara ganska krånglig med donglar och hjälpprogram för hämtning och installation.
Det är ju dessutom så att du har inte köpt mjukvaran, utan det är rätten att använda den du pröjsar för.

Och sen är ju frågan om det öht finns nån andrahandsmarknad för programvaror.

Jag kan inte uttala mig om alla producenter men NI, UAD och Cubase för att ta tre av de större och mest välrenommerade tillåter överlåtelse av licens.

Ta NI Komplete Ultra Collector´s Edition. Pris 16 500 kr. Så du menar att man skulle betala så mycket pengar för att bara personligen använda produkten och när jag tröttnat är köpet till ingen nytta och pengarna borta? 16 500kr?

Spekulationer i all ära men fakta är väl ändå att föredra.
Senast redigerad av SRKP 2022-08-08 kl. 22:13.
Citera
2022-08-13, 01:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SRKP

Jag vet ju inte vad du har för musikaliska planer men det känns som du är helt fel ute.
Tex kan man ladda ner allt det där gratis på Audionews.
Jag höll på så där förut. Köpt ett gäng UAD pluggar till Apollo Twin, laddat ner massa syntar. Bla Arturias katalog och Komplete.
Men jag använde det ett tag och nu kör jag bara med Alchemy och Logics stock grejer + några få UA pluggar. Det räcker mer än väl. Bättre lära sig några bra än att ha massor som man inte kan hantera.
Alchemy är en extremt kompetent synt och den ingår i Logic.

Men OnT: Kolla på https://gearspace.com
Andrahands software
https://gearspace.com/board/gearspac...ctcategory=211
Senast redigerad av 526 2022-08-13 kl. 01:42.
Citera
2022-09-21, 18:07
Medlem
L3nn4rts avatar
Ja, är det bara för hemmastudio så kan du köra piratkopierat. Jag förstår ju grejen med att betala för allt, men det är inte direkt billiga program man har att göra med när man har fått mer erfarenhet och vill ha grejer av kvalité.

Audionews är en bra tracker. Vet inte hur det är idag för nya medlemmar, men när jag reggade mig för länge sen var det en invite-tracker.

Finns dock flera bra torrentsidor (utan krav på konto) att tillgå om du vill slippa ratio-jobbet.
Jag får nog inte länka här i tråden, men skicka gärna ett PM så kan du få ett par länkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in