Citat:
Ursprungligen postat av
SRKP
Har börjat mitt hemmastudiobygge. NI Control s88, Komplete Collectors Edition 13, UA Apollo Twin X Quad och några virtuella instrument. Har så här långt gjort lysande affärer. Kunde sänka min budget från 80 000 kr till ca 55 000 kr. Men ju längre jag håller på desto kräsnare blir jag och ju fler VST instrument, samplingar och effekter vill jag ha. Och nu har istället budgeten spruckit som ett byxarsle. I natt låg den på över 175 000 kr. Några exempel på fördyrningar. Mick, har gått från 5 000 kr till 18 000 kr begagnat. 59 effektpluggar från UAD 13 000 kr (långt under halva originalpriset). Och så har Spitfire sommarrea. 16 500 kr för orkestersamling och 12 500 kr för kammarinstrumentsamling. Och så där håller det på. 175 500 kr före jag börjat leta VST-trummaskiner och så nästa grej och nästa...
Så länge jag lätt kan sälja av och få tillbaka degen känns projektet lustfyllt. Men nu växer andelen svindyr mjukvara på ett alarmerande sätt. Och samtidigt kan jag inte hitta någon egentlig second handmarknad för det. Man får överlåta mjukvarorna och det ligger ju massor av pengar i programvaran och samplingarna. Men varför verkar det knappt finnas någon andrahandshandel med dessa godsaker? En marknad där jag både skulle kunna köpa VST och DAW och om det inte slår väl ut sälja dem till ett rimligt pris.
Är det Blocket som gäller? Och i så fall, varför kommer det t.ex. aldrig upp en enda försäljning av Spitfires populära produkter? Måste väl åtminstone finnas någon som överskattat sin begåvning (en stackars skara jag befarar att jag kanske själv tillhör).
Jag vet ju inte vad du har för musikaliska planer men det känns som du är helt fel ute.
Tex kan man ladda ner allt det där gratis på Audionews.
Jag höll på så där förut. Köpt ett gäng UAD pluggar till Apollo Twin, laddat ner massa syntar. Bla Arturias katalog och Komplete.
Men jag använde det ett tag och nu kör jag bara med Alchemy och Logics stock grejer + några få UA pluggar. Det räcker mer än väl. Bättre lära sig några bra än att ha massor som man inte kan hantera.
Alchemy är en extremt kompetent synt och den ingår i Logic.
Men OnT: Kolla på
https://gearspace.com
Andrahands software
https://gearspace.com/board/gearspac...ctcategory=211